Tegoroczne lato w mieście Kopernika obfituje w nowe, festiwalowe wydarzenia. Obok Festiwalu Teatrów Ulicznych, który zadebiutował 26 czerwca, na kulturalnej mapie miasta pojawi się kolejny ciekawy punkt, Festiwal Wizje prezentujący sztukę współczesną w przestrzeni publicznej.
Najbardziej imponującym dziełem zaprezentowanym w ramach festiwalu będą dwie 50-metrowe panoramy Torunia wykonane przez toruńskiego fotografika i laureata Thorunium, Marka Czarneckiego, a wydrukowane przez sponsora festiwalu — Studio Druku Kartel Press w Toruniu. Tak oglądana panorama na pewno dostarczy wrażeń.
– Wydrukowanie dwóch panoram, o wymiarach 150 metrów kwadratowych każda, stanowiło nie lada wyzwanie nawet dla tak doświadczonej drukarni, jak Studio Druku Kartel Press SA. Trzeba podkreślić, że są to wydruki wykonane w jednym kawałku czy też — jak mówimy w języku drukarskim — w jednym brycie, bez żadnych łączeń. Wydruki te są nietypowe zarówno ze względu na rozmiar zdjęcia, jak również ze względu na zastosowaną wysoką rozdzielczość druku. W przypadku standardowych nośników reklamowych nie ma ona aż tak dużego znaczenia. Jednak panoramy te będą oglądane z bliska, niezwykle istotne zatem było wydobycie z nich szczegółów, unikalnych elementów, składających się na niepowtarzalne piękno Torunia. Chcieliśmy, aby każdy mógł podejść do prezentowanej fotografii i dostrzec jak najwięcej detali na panoramie naszego miasta — mówi Jerzy Warlikowski ze Studia Druku Kartel Press.
W programie znajdzie się także oryginalny „Czerwony dywan” Katarzyny Malejki.
– Będzie to taki dywan, jaki do tej pory przywykliśmy widywać na telewizyjnych galach i na innych doniosłych imprezach. Zostanie umieszczony na jednej z ulic starówki. Instalacja balansować będzie pomiędzy tym co prawdopodobne, a absurdalne i z pewnością wzbudzi duże zainteresowanie — komentuje Agnieszka Marecka, koordynatorka festiwalu.
Po spacerze, na który dotąd mogły pozwolić sobie tylko gwiazdy, ujrzymy np. „Ambonę myśliwską” autorstwa Natalii Wiśniewskiej, czy projekt „Ustawka” Stefana Kornackiego, którego główną ideą jest działanie w przestrzeni miejskiej przy pomocy odzyskanych napisów, neonów oraz logotypów. Stworzone na ich podstawie instalacje, wydarzenia oraz happeningi pojawiają sie w różnych kontekstach, przenosząc historie związaną z miejscami, skąd pochodzą. Zachowując swój charakter i pochodzenie, kreują nowe pola znaczeniowe.
Festiwalowe prezentacje będzie można oglądać od 4 do 12 lipca, będą zlokalizowane w przestrzeni Placu Rapackiego, Fontanny Cosmopolis i Łuku Cezara.
Wydarzenie jest finansowane ze środków gminy/miasta Toruń.
Źródło: Toruńska Agenda Kulturalna
JK