82,93% marketerów wykorzystuje upominki reklamowe do kształtowania wizerunku!
Są postrzegane jako drugi najtańszy a zarazem najskuteczniejszy nośnik promocji. Mają ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku firmy lub marki, a ich jakość (nie cena!) stała się najważniejszym kryterium wyboru. Mowa o gadżetach reklamowych, które nadal zajmują wysoką pozycją w strategiach marketingowych firm. Świadczą o tym wyniki IV edycji badania postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzone w bieżącym roku przez Polską Izbą Artykułów Promocyjnych.
W budżetach stabilizacja
Przeprowadzone po raz kolejny przez PIAP badanie potwierdza szereg pozytywnych tendencji, które można obserwować w branży. Jedną z nich jest na pewno stabilizacja sektora reklamowego, której źródłem jest równowaga gospodarcza. Uspokojenie na rynku widać już od 2014 roku – aż 42,5% respondentów potwierdza wzrost wydatków na marketing w porównaniu z rokiem wcześniejszym, tyle samo wskazuje stabilizację budżetów reklamowych na takim samym poziomie jak w roku 2013. Podobną równowagę widać na płaszczyźnie deklarowanej wysokości budżetu na reklamę BTL. W 2015 roku nadal 14,63% respondentów potwierdza dysponowanie budżetem powyżej 100 000 zł (tyle samo w 2014r.), nieznacznie natomiast wzrosła liczba marketerów z budżetem 20 000 – 50 000 zł – z 21,95% na 29,27%. To na pewno dobra prognoza nie tylko dla rynku upominków biznesowych, ale dla całej branży reklamowej.
Dobra cena i skuteczność
Właściwy stosunek ceny do skuteczności jest jednym z kryteriów dobrze zaplanowanej kampanii. Internet od lat stoi na podium – według badania PIAP aż 63,41% ankietowanych uważa, że jest to tani i skuteczny środek promocji. Tuż za nim plasują się gadżety reklamowe, które 24,39% badanych marketerów uważa za najefektywniejsze w relacji do ceny.
Aż 70,73% osób odpowiedzialnych za budżety reklamowe potwierdza skuteczność upominków. To bardzo dobry wynik, który świadczy o silnej pozycji gadżetów reklamowych. Co istotne aż 82,93% badanych wykorzystuje je do kształtowania pozytywnego wizerunku firmy i utrwalania świadomości marek. To bardzo ważna tendencja, ponieważ pokazuje jak silne jest psychologiczne znaczenie upominków w relacjach biznesowych.
Przede wszystkim jakość
Najważniejszym kryterium wyboru upominków reklamowych jest ich jakość (68,29%). Tu za nią, decydującymi czynnikami są wygląd (65,85%) oraz cena (63,41%). Ponieważ klienci są świadomi wpływu materiałów reklamowych na wizerunek firmy, są skłonni zapłacić więcej za produkt wyższej klasy. Tu warto zaznaczyć, że ta proporcja zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2014 r. dla większości marketerów decydującym faktorem wyboru była cena .
W czołówce najczęściej wybieranych upominków biznesowych są artykuły piśmiennicze (63,41%), kalendarze (60,98%) oraz artykuły biurowe (53,66%). W dalszej kolejności respondenci wskazali torby i opakowania (48,78%) i słodycze reklamowe (41,46%). Wydarzeniami najbardziej aktywizującym do zakupu gadżetów promocyjnych są targi (58,54%), okres świąt (51,22%) oraz organizacja eventów (39,02%). Upominki najczęściej trafiają do kontrahentów oraz są wykorzystywane podczas akcji promocyjnych. Ankietowani przyznają, że odbiorcami gadżetów zwykle są nowi klienci (68,29%), ale także ci stali (63,41%) oraz strategiczni (51,22%). Badanie przeprowadzone przez PIAP po raz kolejny udowodniło, że polska marka produktów promocyjnych jest ceniona przez osoby zarządzające budżetami reklamowymi.
To już czwarte badanie PIAP
Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego już po raz czwarty. – Postawą funkcjonowania na rynku jest jego dobra znajomość, a bez sondowania opinii klientów końcowych trudno jest układać prognozy dla branży reklamowej – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP. – To odbiorca końcowy kreuje trendy, warto więc trzymać rękę na pulsie i sprawdzać jakie determinanty kierują wyborami klientów, co jest dla nich decydujące, jakie czynniki mogą wyznaczać kierunek rozwoju naszej branży.
Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie kwiecień-czerwiec 2015 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Badanie skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 361 respondentów.
WYNIKI IV EDYCJI BADANIA PIAP 2015
MO