Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Gadżet dobrze oznakowany. Czyli krótki przewodnik po metodach znakowania

Jedną z najważniejszych zalet upominków reklamowych jest możliwość ich personalizacji. Umieszczenie logotypu swojej firmy, życzeń dla ważnego kontrahenta czy przygotowanie dedykowanych produktów pod firmowy event na danym produkcie otwiera szerokie możliwości reklamowe dla marketerów.

Można powiedzieć, że gadżet przekazany klientowi bez logo praktycznie nie istnieje. Upominek z logo to jeden z kluczowych czynników sukcesu firmy. – Jest to przede wszystkim nośnik reklamy, dlatego metoda jaką jest wykonany logotyp firmowy powinna być bardzo precyzyjna. Nadruk powinien być czytelny i trwały – musi spełniać swoją funkcję – reklamę – wyjaśnia Katarzyna Przetakiewicz z firmy Stefania.

Jedną z najstarszych i bardzo popularnych metod jest sitodruk, o niezwykle szerokim zastosowaniu. Można go wykorzystywać do znakowania różnych tkanin (bawełna, dzianina, a także poliestry) oraz drewna, plastiku, skóry, dlatego nadruk możemy nanosić na m.in. odzieży, torbach, parasolach, czapkach czy gadżetach plastikowych, zarówno na powierzchniach płaskich, jak i cylindrycznych. – Metoda ta wymaga przygotowania matrycy, na której wykonany zostaje szablon z emulsji światłoczułej. Fragmenty szablonu nie pokryte utwardzoną emulsją światłoczułą tworzą rzeczywisty wzór nadruku, który nakładany jest farbami na powierzchnię produktu i utrwalany termicznie – wyjaśnia Zbigniew Zieliński z firmy AWIH. Nadruki wykonane tą metodą charakteryzują się dużą wytrzymałością przy jednocześnie niskiej cenie, możliwością zastosowania przy zamówieniach niskonakładowych już od 50 sztuk, a dodatkowo sitodruk umożliwia redukcję kosztów nadruku w miarę zwiększania nakładu produkcji, jest więc bardzo opłacalny przy dużych nakładach.

Gdy chcemy nadrukować zdjęcia czy wysokiej rozdzielczości grafiki niezastąpione będą termotransfer oraz sublimacja. Obie metody choć w szczegółach różnią się do siebie, polegają na transferze nadruku pod wpływem wysokiej temperatury. To szybka i stosunkowa tania metoda, pozwalająca na wykonanie nadruków full color. Sublimacja świetnie sprawdzi się nie tylko w przypadku tkanin, ale także w znakowaniu ceramiki reklamowej i niektórych tworzyw sztucznych, metalu i drewna. Termotransfer szczególnie przyda się przy niskich nakładach i nadrukach jednostkowych.

Na wyrobach włókienniczych swoje logo można również nanieść za pomocą haftu komputerowego, następcę jednej z najstarszych metod zdobienia przedmiotów oraz odzieży, czyli haftu wykonywanego ręcznie. Haftowanie pozwala uzyskać długotrwały i ekskluzywny wygląd, każdy, nawet bardzo złożony wzór, może być haftowany wieloma kolorami nici. Haft jest trwałą metodą – wykazuje wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne, można go prać w wysokich temperaturach oraz prasować. Ma też szerokie zastosowanie, możemy nim znakować wiele różnych przedmiotów m.in. odzież, czapki, koce, ręczniki, plecaki czy torby.

Jedną z popularniejszych metod jest cyfrowy druk UV czyli bezpośredni nadruk na powierzchni produktu, pozwalający osiągać praktycznie fotograficzną jakość grafiki. Po naniesieniu tuszu, druk jest utwardzany przez światło UV. – Nadruki UV pozwalają uzyskać doskonały efekt na wyrobach gotowych. Jednocześnie nie stanowi większego problemu kształt podłoża produktu, jak i stopień skomplikowania grafiki – mówi Artur Tarwacki z firmy Kusha. Druk UV uodparnia ponadto produkty na promienie słoneczne, wodę lub wilgoć. Świetnie sprawdzi się w znakowaniu produktów z metalu, drewna, plastiku i szkła.

[galeria=”1″]

Kolejną popularną metodą jest grawer laserowy, który także doskonale sprawdza się na różnorodnych podłożach, jak metal, drewno, papier, silikon, tworzywa sztuczne czy skóra. – Metoda ta polega na tym, że poprzez wiązkę lasera zdejmujemy pierwszą wierzchnią warstwę materiału. Przy tej metodzie nie potrzebujemy żadnych dodatkowych matryc ponieważ znakowanie wykonujemy bezpośrednio z projektu wykonanego w programie komputerowym. Wadą tego znakowania jest brak możliwości zmiany koloru znakowania na inny niż pozwala materiał, ale w przypadku konieczności zmiany projektu możemy to szybko wykonać w odpowiednim programie komputerowym, co nie wiąże się z dużymi dodatkowymi kosztami. Dlatego metoda graweru laserem wykorzystywana jest przy personalizacji produktów, gdzie każdy produkt jest inaczej znakowany – wyjaśnia Cezary Kodym z firmy I-Drops. Zatem, gdy chcemy wykonać określoną liczbę kalendarzy czy aktówek dla każdego klienta z jego nazwiskiem warto wybrać laser. Przy precyzyjnej metodzie jaką jest grawer warto pamiętać, by projekt wykonać w programach graficznych w krzywych, co pozwala dokładnie odzwierciedlić wymiary oraz szczegóły znakowania.

Inny sposób – tłoczenie, wymaga przygotowania specjalnej matrycy. Tłoczenie wykonuje się najczęściej na artykułach reklamowych wykonanych ze skóry i wyrobów skóropodobnych, takich jak galanteria skórzana, teczki konferencyjne, kalendarze, notesy itp. – Tłoczenie to technika termodruku z zastosowaniem matrycy przewodzącej ciepło. Technologia ta umożliwia wytłaczanie wklęsłe różnych podłoży, poddających się wpływowi dużego nacisku oraz wysokiej temperatury – wyjaśnia Katarzyna Przetakiewicz. Wykorzystać tu można folię hot stampingową, która pod wpływem temperatury wgrzewa się w materiał i pozwala uzyskać kolor znakowania. – Zaletami tej techniki są przede wszystkim wytłoczenie logotypu nawet na najbardziej wymagających skórach, dokładność, wysoka trwałość i odporność na ścieranie oraz ekskluzywny charakter nadruku. W związku z tym, uzyskuje się doskonały efekt logotypu zarówno na wyrobach ze skóry jak i z eko skóry – dodaje Katarzyna Przetakiewicz. Warto pamiętać, że wykonanie matrycy wiąże się z kosztami, a każde odstępstwo od znakowanego wzoru, wymaga wykonania nowej matrycy.

Gdy zależy nam na uzyskaniu wydruku małych wymiarów (np. małego logotypu na długopisie, breloczku czy linijcie), precyzyjnej dokładności i wysokiej rozdzielczości wydruków warto postawić na tampondruk. Służy on do znakowania tworzyw sztucznych, metali, drewna i wyrobów z papieru, jego istotną zaletą jest możliwość zadrukowania powierzchni zakrzywionych. Do zalet należy również niska cena znakowania, co istotne – zarówno przy niskich, jak i masowych nakładach.

Potężną część branży artykułów promocyjnych stanowią gadżety spożywcze, które również mogą być oznakowane logotypem naszej firmy. Jednym z nich są czekoladki reklamowe. – Jedną z możliwości znakowania czekolady jest wykonanie kolorowego nadruku na białej tabliczce czekolady, czekoladowych kostkach lub też pralinach z nadzieniem. Nadrukować możemy dowolny element graficzny: logotyp, zdjęcie produktu czy też informację o pakiecie usług danej firmy. Nadruk wykonuje się za pomocą jadalnego tuszu spożywczego – wyjaśnia Aldona Zachura, kierownik działu obsługi firm w MM Brown Polska.

Bardzo ciekawą propozycją jest wykonanie czekolady w indywidualnym kształcie. – Najczęściej wykonywanymi przez nas upominkami są czekolady nawiązujące kształtem do logotypu lub konkretnego produktu z oferty danej firmy. Dodatkową formą indywidualizacji upominku reklamowego jest tłoczenie, za pomocą którego można nanieść logotyp na własny czekoladowy kształt. Tłoczenie może być wklęsłe lub wypukłe. Tak wykonana czekolada umieszczana jest w indywidualnym opakowaniu z przezroczystym wieczkiem odkrywającym przepyszną zawartość. Całość tworzy bardzo oryginalny, elegancki, niepowtarzalny gadżet reklamowy, który może być doskonałym narzędziem marketingowym przydatnym przy promocji marki czy wprowadzaniu nowego produktu na rynek – wyjaśnia Aldona Zachura.

Którą metodę wybrać? Zależy to od kilku czynników. Rodzaju materiału, z którego wykonany jest gadżet, jego przeznaczenia (masowa produkcja czy zindywidualizowane, pojedyncze produkty), budżetu jakim dysponujemy i innych. – W przypadku gadżetów masowych wybiera się najtańsze techniki zatem w większości przypadków nadal jest to tampondruk, przy gadżetach ekskluzywnych klientom często zależy na wysokiej jakości wykonania oraz dyskretnym oznakowaniu co osiąga się przez znakowanie laserem, personalizowane przywieszki na suwakach lub haftach w kolorze materiału – wyjaśnia Artur Tarwacki.
Warto zastanowić się, jakiego efektu szukamy, a dobre agencje na pewno doradzą, którą metodę wybrać do naszych potrzeb.
Katarzyna Lipska