Nie brakuje międzynarodowych konkursów, w których nagradzane są najciekawsze i najbardziej innowacyjne projekty opakowaniowe. Ranga większości z nich rośnie, bo ich siła to niebanalne przykłady wzornictwa przemysłowego.
DuPont Awards for Packaging Innovation
To jeden z najstarszych konkursów tego typu. Od 1986 r. w Stanach Zjednoczonych nagradzane są innowacje w designie, materiałach, technologiach i procesach produkcji opakowań. W tym roku wśród Diamentowych, Złotych i Srebrnych Laureatów znalazło się 13 firm z 7 krajów. Jednym z wiodących tematów tegorocznej edycji, którą podsumowano w maju był mariaż designu z użytecznością. – W tym roku oceniając opakowania braliśmy pod uwagę ich intuicyjną funkcjonalność, która ma być prosta i przemawiać do użytkownika – podkreśla David Luttenberger, przewodniczący jury i dyrektor Mintel Group Ltd. – Często używa się dużo technologii przy prostym opakowaniu, które nabiera wartości, gdy design rozwiązuje problem. Gdy staje się łatwe w użyciu, wtedy ma swoją wartość.
W tą filozofię projektowania opakowań wpisuje się laureat Diamentowej Nagrody w konkursie. Z pozoru niepozorny pojemnik na salsę łączy giętkość i elastyczność materiału z jego surowością, sztywnością i twardością. Do jego stworzenia zużyto mono-surowce nadające się do recyklingu.
Jury konkursu DuPont składające się z niezależnych ekspertów oceniło 140 realizacji z 25 państw. Przyznano 1 diamentowy laur, 5 złotych i 7 srebrnych, w oparciu o uzyskaną ocenę „znakomite” – w jednej z trzech opcji: postęp technologiczny, opakowanie odpowiedzialne, udoskonalone użytkowanie.
– Zwycięzcy konkursu pokazują siłę integracji precyzyjnej inżynierii, designu i technologii w sposób, który przenosi multi-sensoryczne i funkcjonalne opakowanie na wyższy poziom satysfakcji konsumentów z ich użytkowania – wyjaśnia Yasmin Siddigi, global manager i program leader DuPont Packaging Awards.
[galeria=”1″]
Dieline Awards
Młodszym od DuPont konkursem, ale również znaczącym, choć kładącym nacisk na inne walory opakowań, jest Dieline Awards. W maju po raz szósty ogłoszono laureatów na najlepsze produkty konsumenckie i projekty opakowań. Filozofia konkursu skupia się na aspekcie wyjątkowości opakowań, często nie mających wiele wspólnego z mainstreamem. W Los Angeles uhonorowano 43 zwycięzców wybranych w 13 kategoriach. Nowością w tegorocznej edycji konkursu była kategoria Studio/Agencja Roku, w której została wybrana firma doceniona za zasługi na rzecz projektowania opakowań. Dodatkową nagrodą dla laureatów, oprócz prestiżowego tytułu i statuetki, była możliwość udziału w branżowych targach organizowanych w Chicago i Las Vegas. Jak podkreślają organizatorzy The Dieline Awards – zwycięzcy reprezentują czołówkę designerów opakowań, pokazując najbardziej twórcze rozwiązania, które zaprojektowano w poprzednim roku na świecie.
W kategorii – Najlepsze Show – nagrodzono projekt butelek hiszpańskiego ginu Rawal. Ten niszowy produkt, sprzedawany wyłącznie w jednym z barów w Barcelonie, zwraca uwagę niebanalną formą i minimalistyczną prostotą. Jak podkreślają twórcy opakowania – ich założeniem było stworzenie projektu, który wyróżnia się na tle typowych opakowań na alkohol, które można znaleźć w supermarketach. Warianty tego samego motywu uzyskano na butelce wykorzystując metodę sitodruku.
W kategorii – Wybór Redaktora- najbardziej spodobała się linia opakowań herbaty i kawy „Ryzykowne mieszanki Williama Whisttle”. Doceniono koncept stworzenia od podstaw nowej marki, jej nazwy, identyfikacji wizualnej i opakowania, gdzie głównym i powtarzającym się ornamentem jest postać ekscentrycznego Anglika – podróżnika z epoki wiktoriańskiej.
W nowej kategorii – Studio/Agencja Roku – doceniono pracę greckich projektantów z Mousegraphics. Agencja działająca od 1984 roku współpracuje z klientami na kilku kontynentach i może pochwalić się wieloma sukcesami i nagrodami na polu profesjonalnego designu.
Jaga Kolawa