Logo

Marketing MIX

Lex Drewinski jednogłośnym zwycięzcą 16. edycji Konkursu Galerii Plakatu AMS

W konkursie przyznano także pięć wyróżnień, które otrzymali: Sebastian Kubica, Grzegorz Myćka, Nikodem Pręgowski, Szymon Szymankiewicz i Magdalena Tomkowiak. Nagrodzone plakaty w styczniu 2016 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.

Zadaniem uczestników tegorocznej edycji konkursu zorganizowanej pod hasłem „Szekspir ∞” było zaprojektowanie plakatu ukazującego uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci – plakatu, odpowiadającego na pytanie co młodzi, współcześni ludzie mogą czerpać z mądrości angielskiego dramaturga, który jak nikt inny poznał naturę człowieka.

– To, co szczególnie godne uwagi w tej edycji konkursu, to absolutna zgodność wszystkich członków jury w wyborze zwycięskiej. Jeszcze większe było zaskoczenie, gdy przedstawiciel audytora konkursu, firmy KPMG, odczytał nazwisko zwycięzcy. Okazał się nim Lex Drewinski, polski grafik przez lata mieszkający i pracujący w Berlinie, dzisiaj także wykładowca Szczecińskiej Akademii Sztuki. Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów. Decyzja o wzięciu udziału w konkursie tak renomowanego artysty jest dla nas nobilitacją. Zwycięska praca, świetna pod względem formalnym, jest inteligentnym komentarzem do aktualności dzieła Szekspira. Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka – pracy – mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu Galerii Plakatu AMS.

W roku 2016 przypada 400. rocznica śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Penguin Random House Group zainicjował międzynarodowy projekt, w ramach którego wybitni współcześni pisarze tacy, jak Margaret Atwood czy Jo Nesbø, stworzą powieści inspirowane jego najważniejszymi sztukami. Wydawnictwo Dolnośląskie wchodzące w skład grupy Publicat S.A. jest partnerem tego wydarzenia w Polsce i jednocześnie patronem głównym konkursu AMS poświęconego Szekspirowi.

– W konkursie pojawiło się wiele bardzo dobrych prac podkreślających aktualność twórczości Szekspira, zaskakujących pomysłami, wykorzystujących symbole i środki wyrazu rozpowszechnione przez Internet, a zwłaszcza media społecznościowe . Zwycięski plakat przedstawiający wizerunek Szekspira skojarzony z maską Guya Fawkesa, wykorzystywaną przez grupy internetowych aktywistów, daje niezwykle mocny, sugestywny efekt – mówi Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A.

Lex Drewinski – urodzony w 1951, w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od roku 1981 współpracował jako plakacista min. z “Pol-Filmem” w Warszawie. W latach 1983-1985 był zatrudniony jako reżyser i scenarzysta w Studio Filmów Animowanych w Poznaniu, dla którego realizował autorskie filmy animowane. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał główne nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w.

Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 17 grudnia na stronie www.galeriaplakatu.ams.com.pl. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 12 stycznia 2016 r.

Źródło: AMS S.A. 

JK