Logo

Trade marketing

Podsumowanie roku 2015 w branży opakowań i etykiet

Według oceny Polskiej Izby Opakowań, rynek opakowań w Polsce w 2015 roku wyniesie ok. 8,55 mld euro wobec 8,13 w 2014 roku, co oznacza ok. 5 proc wzrost i odpowiada dynamice wzrostu produkcji opakowań w tym okresie.  Zapytaliśmy przedstawicieli firm z sektora  druku opakowań i etykiet opinie na temat minionego roku. Czy był udany, jakie są prognozy na kolejne 12 miesięcy działalności?

 

Maciej Wojtaszek, współwłaściciel Spółki Aniflex

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

Rok 2015 można uznać za bardzo stabilny w branży etykiet samoprzylepnych. O ile w zakresie  materiałów stosowanych do produkcji nie stwierdzono poważnych zmian, o tyle w zakresie stosowanych technologii, owszem.  Z całą pewnością rok 2015 w branży etykiet samoprzylepnych można nazwać „rokiem cyfrowym”. Potwierdza to także raport podsumowujący największą europejską imprezę wystawienniczą branży etykiet i opakowań – Labelexpo Europe, w którym wyraźnie widać dominację cyfry, także w postaci rozwiązań hybrydowych.

Dla Spółki Aniflex rok 2015 był rokiem bardzo udanym. Odnotowaliśmy kolejny wzrost sprzedaży, poszerzyliśmy rynki zbytu, zainwestowaliśmy w nowe technologie. Jako pionierzy inkjetowego druku cyfrowego z zadowoleniem patrzymy nie tylko na rozwój samych technologii cyfrowych w Polsce, ale także na wzrost zaufania w zakresie ich wykorzystania. Marketerzy, specjaliści od kreacji etykiet i  opakowań coraz częściej są świadomi możliwości jakie daje wspomniana technologia i podążając za trendami coraz częściej korzystają z przywilejów, jakie ona daje.

Oczekiwane trendy?

Mówiąc o trendach w druku etykiet samoprzylepnych trzeba poruszyć dwie kwestie: technologiczną i projektową. W aspekcie technologicznym niewątpliwym i najważniejszym trendem jest dalszy rozwój cyfrowego druku etykiet i opakowań warunkowany coraz większym zainteresowaniem wokół produkcji niskich nakładów, personalizacją i redukcją kosztów związanych z przygotowalnią.

Aspekt projektowy natomiast, który niejako jest konsekwencją wymogów rynku i rozwoju technologii, mówi o 3 głównych trendach: prostota, personalizacja i ekologia.

Prostota mówi o tym, że etykieta – opakowanie powinno do klienta przemawiać, a nie krzyczeć. Powinno zwracać uwagę klienta, angażować , skłaniać do refleksji. Głównym założeniem tego trendu jest stworzenie alternatywy dla przerysowanych i przeładowanych grafiką opakowań zalegających na sklepowej półce.

Personalizacja , to trend warunkowany rozwojem druku cyfrowego, dający w zasadzie nieograniczone możliwości tworzenia unikalnych opakowań.

Ekologia natomiast to reakcja na postępującą degradację środowiska naturalnego. Przejawia się przede wszystkim zamieszczaniem pro-ekologicznych znaków graficznych na etykietach i opakowaniach.

Prognozy. Jaki będzie rok 2016 dla branży? Jakie są Państwa oczekiwania?

Wg najnowszych prognoz oraz naszych spostrzeżeń rok 2016 będzie kolejnym „wzrostowym” rokiem w branży. Spodziewamy się dalszego rozwoju technologii cyfrowych oraz jego upowszechnienia wśród właścicieli marek. Spółka Aniflex, obok celów sprzedażowych postawiła sobie jeszcze jeden, ważny cel: poprzez oferowanie klientom doradztwa, partnerskiej współpracy oraz poprzez szeroko rozumianą edukację chcemy mieć realny wpływ na to, jak będą wyglądać półki w naszych sklepach. Już w kwietniu planujemy organizację Forum Druku Cyfrowego, które ma być swoistym przewodnikiem po możliwościach wykorzystania druku cyfrowego jako elementu strategicznych działań marki.

Z całą pewnością rok 2016 będzie także kolejnym rokiem, w którym producenci etykiet i opakowań zmuszeni będą do budowania swojej oferty produktowej  w oparciu o coraz bardziej wyrafinowane narzędzia marketingowe używane przy konstruowaniu opakowań. Kreatorzy opakowań, specjaliści ds. marketingu szukają nowych, zaskakujących rozwiązań, którym producenci  będą musieli sprostać.

 

Iwona Jadanowska, Marketing Coordinator w Dekorglass

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży? Czy był udany?

Jeśli chodzi o branże opakowań to miniony rok możemy z całą pewnością zaliczyć do udanych. Wspólnie z naszymi klientami udało nam się zamknąć kilka bardzo prestiżowych projektów. Nie zaobserwowaliśmy jak w latach minionych, jakiegokolwiek przestoju czy okresu martwego, który zazwyczaj przypadał na pierwsze miesiące roku.

Co było największym wydarzeniem/ nowością na rynku w 2015 r.?

Największym wydarzeniem w świecie opakowań jest dodanie kolejnego zmysłu, dotychczas „uruchamialiśmy” zmysł wzroku, smaku lub węchu, teraz dorzucono jeszcze zmysł dotyku. Zabawa teksturą, grawerem w połączeniu ze znanymi technikami dekoracyjnymi, spowodowała bardzo ciekawy efekt.

Oczekiwane trendy?

Wydaje mi się, że nadchodzący rok będzie ukłonem w stronę minimalizmu, ale również połączenia dekoracji stworzonej przez automatyczne maszyny z ręczną pracą. Także będzie to na pewno dobry okres dla akcesoriów zdobielniczych.

Prognozy. Jaki będzie rok 2016 dla branży? Jakie są Państwa oczekiwania?

Życzylibyśmy sobie, jak i wszystkim, aby zeszłoroczna passa utrzymała się. Ciężko szacować. Zobaczymy co przyniosą nowe miesiące. Jesteśmy dobrej myśli.

 

Joanna Stanowicka-Ozga, Marketing Manager w Drukarni TAKT

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży? Czy był udany?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z minionego roku 2015, w którym oprócz produkcji standardowych wykonaliśmy ogromną ilość opakowań i produktów niestandardowych, na indywidualne zamówienie Klienta, w czym się specjalizujemy. Aktualnie obserwujemy że bardzo rzadko pojawiają się produkcje standardowe, właściwie pojęcie to odchodzi w niepamięć. Każdy Klient, każde zamówienie, to indywidualność i aby spełnić oczekiwania zamawiającego, każdą produkcję traktujemy jako niestandardową. Rynek stał się wymagający, stąd i produkcje muszą za tym podążać. Oprócz designu, niezwykle istotne znaczenie nabrała jakość, stąd nasze wszystkie działania kierunkujemy w tę stronę. Miniony rok był dla Nas niezwykle ekscytujący, z racji wykonanych produkcji. Oprócz produkcji na rynek fonograficzny, wykonaliśmy ogrom gier planszowych, karcianych, PC, puzzli, książek, opakowań typu „Premium” dla dóbr luksusowych. Jesteśmy dumn,i że możemy uczestniczyć w tak ciekawych produkcjach. Jednym słowem, dla Nas był to udany rok, czego życzymy również innym!

 Co było największym wydarzeniem/nowością na rynku w 2015 r.?

Możemy pochwalić się takimi światowymi produkcjami jak: Wiedźmin 3 – Dziki Gon – Edycja Kolekcjonerska, Wiedźmin 2 – Zabójcy Królów – Puzzle, Wiedźmin 3 – Dziki Gon – Puzzle, Gwint – Wiedźmin 3 – Dziki Gon – Serca z Kamienia – Gra Karciana, Tytus Romek i A’Tomek – Gra Planszowa, Hollywood – Gra Planszowa, Budowa Zamku – Gra Karciana, Gry i Puzzle z serii Było sobie życie…, Gierki Małżeńskie, Korporacja, Kariera Polityczna – Gry Planszowe, ilustrowane rysunkami Andrzeja Mleczki. To oczywiście nie wszystkie produkcje, nie sposób ich tu wymieniać. Ciekawą produkcją były również opakowania dla sieci Drogerii Hebe oraz seria opakowań dla produktów Dr Irena Eris. Bardzo dużo nowości wykonaliśmy na rynek fonograficzny. Z ostatnich produkcji to: Dawid Podsiadło „Annoyance and Disappointment”, The Dumplings –„Sea You Later”, Stanisława Celińska – „Atramentowa…”, Marika – „Marta Kosakowska”, O.S.T.R. – „Podróż zwana życiem”, Kortez – „Bumerang”, „Passenger” De luxe, „Ida”, „Kamp” itp.

Nasze produkcje zostały zauważone przez Komisję Konkursową Polskiej Izby Druku, a produkty uhonorowane Nagrodą Złotego Gryfa za najlepszą jakość produktu poligraficznego.

Oczekiwane trendy?

Dla Nas Trendem jest Jakość i spełnienie oczekiwań Naszych Klientów. Przytaczamy te słowa bardzo często, ponieważ zależy Nam by polskie – rodzime produkcje, wysokiej jakości dominowały na rynku. Produkt finalny jest Naszą wizytówką.

Prognozy. Jaki będzie rok 2016?

Rok 2016 będzie z pewnością okresem bardziej wymagających i zróżnicowanych produkcji. Ponieważ od pewnego czasu obserwujemy właśnie ten trend, stąd ukierunkowujemy się w tę stronę, w stronę indywidualizmu, niestandardowych produkcji. Wierzymy, że w związku z tym stoją przed nami nowe wyzwania i ciekawe produkcje, na co nie ukrywam liczymy.

O komentarz do podsumowania poprosiliśmy także dyrektora Polskiej Izby Opakowań, Wacława Wasiak, który uważa, że że rok 2016 będzie czasem dalszej stabilizacji sytuacji w branży opakowań.

– Nie należy oczekiwać zmian o charakterze ilościowym. Natomiast postępować będą zmiany jakościowe, wyrażające się wprowadzeniem na rynek nowych materiałów opakowaniowych, rodzaju środków (materiałów i środków technicznych) wzbogacających funkcje „aktywne” i „inteligentne” opakowań. Zmiany w konstrukcji opakowań zmierzać będą do uczynienia ich bardziej „przyjaznymi” dla człowieka oraz środowiska. Jak choćby zapewniających pełne opróżnienie opakowania w przypadku takich produktów jak ketchup, sosy, musztarda. Doskonalone będą materiały opakowaniowe zapewniające selektywną wymianę gazów pomiędzy zapakowanym produktem, a otoczeniem (zapewniające warunki do oddychania tym produktom). Należy także przewidywać rozwój technik i technologii pakowania, bowiem to one „narzucać” będą nowe konstrukcje, a także materiały opakowań.

Z tego punktu widzenia rok 2016 może okazać się przełomowym, bowiem mamy do czynienia  z nagromadzeniem nowych, innowacyjnych rozwiązań znajdujących się w „przededniu” zastosowania ich na szeroką skalę – akcentuje dyrektor PIO.

https://pl.fotolia.com/ooh

JK