Logo

Trade marketing

Podsumowanie ubiegłego roku i prognozy na 2016 r. w branży druk i POS

Personalizacja. To niewątpliwie dominujący trend w branży druku. Zarówno w kwestii znakowania gadżetów i artykułów reklamowych, kreacji materiałów POS, jak i aranżacji wnętrz, która zdecydowanie przechodzi swój rozkwit. Zapytaliśmy przedstawicieli firm zajmujących się tymi segmentami czy ubiegły rok był dla nich udany i jakie są ich prognozy na kolejne miesiące działalności.

 

Marta Wojciechowska, marketing manager, OpenPrint.pl

Jak podsumowujecie ubiegły rok?

Rok 2015 w branży druku był niezwykle intensywny. Głównie dzięki wprowadzeniu na rynek nowoczesnych technologii, dzięki którym druk stał się bardziej ekologiczny. Mowa tu o druku lateksowym (trzeciej generacji), który powoli wypiera dotychczasowy solwent. W poligrafii reklamowej, w tym w www.OpenPrint.pl jest wykorzystywany przede wszystkim do produkcji naklejek, tapet i zasłon. Dzięki certyfikatom z powodzeniem można go stosować w przedszkolach czy szpitalach. Niewątpliwa nowość w druku 2015.

Co było najważniejsze na rynku?

W minionym roku prym wiodły oryginalność i nietypowość. Coraz więcej klientów stawiało na indywidualizm oraz dostosowanie swojego druku do osobistych preferencji. W 2015 roku najważniejsze było stworzenie nie tylko nietypowego projektu, ale również nadzwyczajne wykonanie. Trendy te będą utrzymywały się w kolejnym roku w branży poligrafii. Niezwykle ważne było również zastosowanie wielu nowoczesnych i ekologicznych technologii, między innymi druku lateksowego, który powoli wypiera solwent.

Co przyniesie obecny rok?

Rok 2016 przyniesie kolejne zmiany w druku. Nastąpi coraz większy udział w rynku drukarni, które przekształciły się w stronę web2print. Konsumenci postawią jeszcze wyżej poprzeczkę jeśli chodzi o terminy realizacji zamówień oraz dostosowanie ich do indywidualnych preferencji. Drukarnie staną przed wyzwaniem realizacji większej ilości niestandardowych zamówień w krótkim czasie oraz rozszerzenia swojej oferty. Rok 2016 w druku upłynie pod znakiem indywidualizmu i krótkich terminów realizacji.

 

Marek Bachorski-Rudnicki, Key Account Manager, Adsystem:

Jak podsumowujecie 2015 r. w branży druku?

To był bardzo udany rok. Wdrożyliśmy wiele nowości, a warto podkreślić, że niektóre z nich były do tej pory zupełnie nieznane na polskim rynku. Zaskoczył nas pozytywny oddźwięk. Branża reklamowa stale ewoluuje i odbiorcy poszukują wciąż nowych, dobrych i niekonwencjonalnych rozwiązań. Sądzimy, że firmie Adsystem udało się idealnie sprostać temu wyzwaniu. Zwłaszcza w zakresie wydruków na meblach reklamowych, gdzie klient może zlecić wydruk z własnym projektem, czy logo.

Najważniejsze wydarzenia na rynku?

Zdecydowanie najważniejszymi wydarzeniami w naszej ocenie były targi w Polsce i za granicą. To tutaj możemy w pełni zaprezentować swoje możliwości, poznać oczekiwania potencjalnych klientów, wymienić się doświadczeniami i nawiązać nowe znajomości, które często owocują nowymi wyzwaniami.

Co przyniesie 2016 r.?

Z pewnością Nowy Rok przyniesie wiele zmian. Trudny, turbulentny rynek reklamy nadal dynamicznie się rozwija. Pojawiają się nowe produkty, technologie, materiały i media. To, co jeszcze do niedawna wydawało się niemożliwe dzisiaj jest już produkowane, to, co wydaje się dla niektórych w sferze marzeń – już znajduje się na naszych deskach kreślarskich. Myślimy, że ten rok będzie należał do takich firm, jak Adsystem, nastawionych na innowacje, nowości i dynamiczny rozwój.

 

Alicja Sewera-Niesyty, Specjalista ds. Marketingu,  Allprints

Jak podsumowujecie 2015 r. w branży druku?

Z uwagi na słabnącą siłę przekazów reklamowych w tradycyjnych mediach – radiu i telewizji, coraz więcej klientów dostrzega potencjał reklamy z wykorzystaniem materiałów POS. To ogromna szansa dla branży druku. Materiały drukowane i gadżety reklamowe są często jedyną możliwością reklamy dla mniejszych firm, dlatego branża druku stale się rozwija nieustannie zaskakując nowymi możliwościami.

Co było najważniejsze na rynku? 

Hitem ostatniego roku jest zdecydowanie otwarcie rynku gadżetów personalizowanych dla klientów detalicznych. Nadruki na zamówienie towarzyszą nam nie od dziś, jednak do niedawna możliwość ta była zarezerwowana dla dużych nakładów. Możliwość zamawiania odzieży i gadżetów z własnym projektem zdecydowanie ucieszyła klientów detalicznych.

Co przyniesie 2016 r.?

Wiele firm na polskim rynku oferuje personalizację takich gadżetów jak torby, odzież, T-Shirty czy kubki. Do tej pory jednak personalizacja polegała na naniesieniu wzoru na gotowy produkt. Dziś technologia pozwala na zadrukowanie całej powierzchni materiału przed szyciem. Jest to tak zwany druk roli materiału. Można w ten sposób stworzyć całkowicie spersonalizowany gadżet. Na rynku jest na to zapotrzebowanie i nasza firma w tym roku wprowadziła do swojej oferty tak zwaną odzież z nadrukiem full print.

 

W 2014 roku wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego wyniosła 13,2 mld zł, co oznaczałoby wzrost o 6,5% w porównaniu z rokiem 2013. W kolejnych latach można spodziewać się dalszego, stabilnego wzrostu produkcji sprzedanej sektora. Według prognoz w 2016 roku jej wartość może sięgnąć 14,5 mld zł.

Ponad 40% badanych przedsiębiorstw z branży jest zadowolona z sytuacji na polskim rynku.

Średnio 59% zleceń przyjmowanych przez badane przedsiębiorstwa poligraficzne jest obsługiwanych drogą elektroniczną, a blisko co druga firma poszukuje zleceń za pośrednictwem internetu.

[Źródło: Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce, badanie KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga, edycja V, 2015r.]

https://pl.fotolia.com/ooh

KL