Logo

Trade marketing

SPRYTNY NICZYM OPAKOWANIE

Rynek opakowań to doskonałe pole dla innowacji. Rośnie kategoria opakowań funkcjonalnych, tzw. inteligentnych i aktywnych, które w przyszłości mogą zastąpić tradycyjne formy opakowaniowe.

Opakowania inteligentne, nazywane również sprytnymi (ang. smart packaging), charakteryzują się specjalnymi właściwościami: monitorują jakość produktu, poprawiają wygodę użytkowania i dodatkowo chronią przed jego zniszczeniem i podrobieniem. Na razie na polskim rynku opakowania tego typu nie są zbyt popularne, ale obserwowany jest wzrost zainteresowania tym segmentem, zwłaszcza ze strony producentów żywności. Co prawda, barierą przed ich masowym wprowadzeniem jest wysoki koszt, jednak korzyści płynące z zaszczepienia nowinek na nasze „podwórko” są niebagatelne – pozwalają także na poprawę wizerunku marki i nowe działania marketingowe. Jednym z pionierów w tej dziedzinie jest Grupa Żywiec. Browar wprowadził na rynek opakowanie indykatorowe. Na butelce lub puszce piwa znalazł się interaktywny wskaźnik temperatury. Etykieta ze specjalną termochromową farbą po osiągnięciu optymalnej informuje o tym konsumenta i na białym pasku pojawia się napis: „Idealna temperatura do spożycia”. Tego typu kreatywne pomysły, z reguły niszowe, są jednak coraz częściej wykorzystywane w edycjach limitowanych i projektach koncepcyjnych.
Najciekawsze pięć przejawów tego trendu, łączącego współczesne technologie z pomysłowością projektantów przedstawiają eksperci, designerzy i brand konsultanci z agencji Dragon Rouge.

Rozrywka
Opakowanie może być też źródłem dobrej zabawy. Mogą to być np. interaktywne gry lub dowcipna, dostarczająca dodatkowych wrażeń komunikacja. Przykładem jest limitowana edycja czekoladek Alpino (Nestle), która pełni również funkcję gry planszowej albo opakowanie rodzynek Stafidenios (Enios, Grecja), zmieniające się w zabawkę do składania czy też opakowania luksusowych czekolad, Lapp and Fao (Niemcy), przypominające książki.

Wygoda
Trend potocznie określany w branży mianem „convenience” to wymagający, ale też bardzo kuszący kierunek dla wielu marek. Ciekawym przykładem projektów typu „To-Go” i „Ready-To-Use” jest np. Hanger Tea (proj. Soon Mo Kang) – pomysł z pogranicza zabawy, przyjemności i wygody. To dobry sposób na wyróżnienie się na zatłoczonym rynku herbat. Rozwiązanie Butter! Better! (proj. Yeongkeun Jeong) to dwa w jednym, czyli masło plus drewniany nóż do smakowania. Z kolei – Mighty Nuts (proj. Maija Rozenfelde) to opakowanie nie tylko funkcjonalne, ale też działające jak żywa reklama zawartości. Sposób otwierania przypomina bowiem wyłuskiwanie pistacji.

Bezpieczeństwo
Inteligentne opakowania mogą też podnieść poziom bezpieczeństwa, np. informując konsumentów o świeżości produktów lub alarmując, że ich termin przydatności do spożycia mija. Tak dzieje się w przypadku wskaźników świeżości na opakowaniu Fresh Label (TO-GENKYO), pokazujących czy mięso jest jeszcze możliwe do spożycia; Jak również naklejek pomagających w zarządzaniu żywnością: Eat Me Now (proj. Dragon Rouge Warszawa); Kiedy termin ważności zbliża się do końca, etykieta wybarwia się na czerwono.

[galeria=”1″]

Edukacja
Opakowanie jest źródłem informacji o produkcie, często musi dostarczyć też instrukcji użytkowania. Zamiast ulotki wewnątrz można postawić na bardziej inteligentne i przyjazne rozwiązania. NOBLIN Target Heavy Food – hasło marki tabletek wspomagających trawienie zaprezentowano na opakowaniu w dosłowny sposób, łamiąc apteczne standardy tej kategorii produktowej. Bolshaya Pol’za (Rosja) to zdrowe rodzaje mąki, m.in. kukurydzianej, ryżowej i gryczanej. Na przedniej stronie opakowania umieszczono infografiki ułatwiające decyzje dotyczące dozowania.

Ekologia
Nurt ekologii w przemyśle opakowaniowym pozwala na budowanie wizerunku odpowiedzialnej marki, odpowiadającej na potrzeby dojrzałych konsumentów. Dlatego przyszłością branży są pomysły związane z ochroną środowiska. Przejawem tego trendu jest Adidas Green – nowe opakowanie butów sportowej marki zamieniające się w… trawę. Wystarczy tylko podrzeć je na kawałki, zakopać, podlać i cierpliwie czekać.

W sektorze inteligentnych i aktywnych opakowań istnieje jeszcze wiele niezagospodarowanych niszy, m.in. opakowania oddziaływujące na kilka zmysłów jednocześnie (węch, słuch, dotyk), do powtórnego wykorzystania, np. jako sprzęt domowy (wazon, talerz) oraz naśladujące naturę (skórki owoców, pancerze zwierzęce) itp.

– Projektując opakowanie, projektujemy całościowe, sensualne doświadczenie. Warto myśleć w kategoriach wszystkich zmysłów i w szerszym kontekście, niż tylko zwiększenie konkurencyjności na półce – akcentuje Eliza Żukowska-Śluzak z Dragon Rouge.

Postęp w dziedzinie technologii żywności, biotechnologii, materiałoznawstwie i przemyśle opakowań wpływa na potrzebę opracowania nowych formuł, które odpowiadałyby wymaganiom stawianym zarówno przez producentów, jak i konsumentów. Wygląda na to, że rynek opakowań inteligentnych będzie się rozwijał. Ich sprzedaż na świecie w ostatnich latach wzrosła średnio o ponad 10%. Warto więc inwestować w opakowanie, które może stać się doskonałym narzędziem budowania marki produktu i jego marketingowej siły na rynku.
Jaga Kolawa