Logo

Trade marketing

POS – sztuka projektowania

Jak przygotować POS, który spełni wszystkie potrzebne funkcje? Będzie oryginalny i nietuzinkowy, a przy tym funkcjonalny i prosty w obsłudze? Zmieści się w zaplanowanym budżecie i spełni oczekiwania klienta? A w końcu wyróżni się w szumie informacyjnym i spełni najważniejszą funkcję czyli skłoni do zakupu? Kreatorzy POS-ów pomagają nam znaleźć odpowiedzi na te pytania.

To właściwie w sklepie klient podejmuje ostateczną decyzję o zakupie, dlatego kluczowe jest przyciągnięcie jego uwagi, zatrzymanie na sobie jego wzroku, w miejscu przytłaczającym bogactwem kształtów i kolorów. – Materiały POS mają tę moc w miejscu sprzedaży, bowiem wprost oddziałują na nasze zmysły. Są swego rodzaju impulsem do spontanicznych zakupów, dlatego tak ważne jest, aby trafiały w gusta i potrzeby klientów – mówi Grażyna Hejneman, Marketing Manager w Quad/Graphics. POS, który z zasady jest materiałem wspierającym sprzedaż, powinien zatem zgodnie z przeznaczeniem usprawnić sprzedaż pokreślonych produktów oraz bardzo często, zwiększyć widoczność marki, logotypu czy brandu w punkcie handlowym. – Musi przyciągać uwagę, a więc skupić na sobie wzrok klienta i to jego jedna z ważniejszych funkcji. Jeżeli klient się zainteresuje materiałem, to zakup produktu jest bardziej prawdopodobny. Oczywiście pozostaję kwestie właściwego zatowarowania, wyeksponowania produktów, itd. ale zwrócenie uwagi klienta to podstawowa i najważniejsza funkcja – tłumaczy Piotr Stachura, Kierownik Projektu w Berkano Expo.

Dobry POS to zatem POS dobrze zaprojektowany, wyróżniający się na tle konkurencji, przyciągający wzrok. Tylko tyle i aż tyle. – Kreacja POS zależy od wielu rzeczy, m.in.: funkcji jakie ma pełnić, budżetu klienta, środowiska ekspozycji, rodzaju produktu, aż po zakładaną żywotność materiału. Podstawą tworzenia projektu jest właściwe rozpoznanie przeznaczenia POS, na podstawie briefu klienta i w oparciu o doświadczenie samego dostawcy POS – dodaje Małgorzata Czaja, Marketing and Sales Manager w Boson-Tec.

Stworzyć ideał
Jest wiele czynników klasyfikacji materiałów, z których wykonuje się POSy. – Jeśli za kryterium podziału przyjmiemy okres w jakim mają być użytkowane POSy, to materiały służące do ich wykonania można podzielić na trwałe, przeznaczone do długookresowych kampanii, oraz te mniej trwałe czyli krótkookresowe – mówi Michał Odolak, Design Director w ATS Display Sp. z o.o. Pierwsze to materiały wytrzymalsze, jak metal, drewno czy tworzywo. Mniej trwałe, miękkie bazują na takich surowcach jak tektura, karton, folia czy styrodur. – Zaletą POS miękkich jest niska cena, wadą krótka żywotność czy ograniczone zdolności zatowarowania. Z POS wykonanymi z materiałów twardych jest odwrotnie, cechuje je duża żywotność, odporność i możliwość cięższego zatowarowania, a wadą jest tutaj zazwyczaj koszt – wyjaśnia Małgorzata Czaja.

Jak podkreśla Michał Odolak, na wybór materiału do produkcji, wpływ mają także takie czynniki jak wymagania zamawiającego, cel standu, budżet na jego wykonanie, produkt jaki ma być na nim eksponowany i okres w jakim klient będzie chciał z niego korzystać. Materiały technologiczne do produkcji ekspozytorów muszą być dobierane pod kątem czasu życia ekspozytora lub czasu trwania akcji promocyjnej do której dedykowany jest materiał POS. – Wiąże się z tym również bezpośrednio optymalizacja materiałów pod kątem cenowym. Często jakość produktów ekspnowanych na POS-ie jest podkreślona jakością wykonania POS-a co możemy osiągnąć poprzez dobór materiałów mniej lub bardziej PREMIUM – dodaje Piotr Stachura.

Proces tworzenia i wdrażania na rynek unikatowego projektu POS nie powinien być mylony z kupowaniem gotowego wyrobu ze sklepu. Dobrze zaprojektowany POS to garnitur skrojony na miarę: klienta, konsumenta oraz rynku. – Podstawową cechą dobrze zaprojektowanego POSu jest jego adekwatność. Musi mieć idealnie wyważone proporcje między potrzebami konsumenta czyli target i potrzebami klienta czyli zleceniodawcy, w kontrze do budżetu tegoż klienta. Często te dwie sfery niestety niezupełnie się zazębiają, a proporcje między możliwościami produkcyjnymi firmy projektującej, a nawet ambicjami kreującego wizję POS grafika zdecydowanie się różnią – wyjaśnia Andrzej Poturalski z TFP Grafika.

Jeśli któraś z tych sfer za bardzo dominuje, projekt może polec już na etapie kreacji, produkcji, czy podczas wdrażania na rynku. – Przykładowo projekt budżetowy, ale nijaki wizualnie nie spełni swojego zadania czyli przyciągnięcia uwagi klienta, zachęcenia do zakupu. Projekt ciekawy wizualnie, ale wykonany „po kosztach” w celu zmieszczenia się w niskim budżecie może po prostu rozpaść się na terenie sklepu lub zniszczyć już w samym transporcie – ostrzega Andrzej Poturalski. Innym zgubnym działaniem może być wykonanie projektu szalenie kreatywnego, dizajnerskiego, wykorzystującego nowinki techniczne czy nietypowe materiały. – Taki POS nie będzie mieć sensu, jeśli jego „fajność” będzie kompletnym zaprzeczeniem briefu, czy też przekroczy budżet klienta o 250% – dodaje Andrzej Poturalski.

Co z tym prototypem?
Prototyp to niezbędna i konieczna próba dla klienta pozwalająca na wprowadzenie zmian i wyeliminowanie niedoskonałości przy późniejszej produkcji seryjnej. – Musimy pamiętać też, że produkcja prototypu jest również niezbędna dla dokładnego zoptymalizowania kosztów i poszukania oszczędności przy dalszej fazie produkcyjnej. Krótko mówiąc: prototyp jest ważnym elementem wdrażania produktu pozwalającym klientowi dopracować i wprowadzić wszystkie oczekiwane cechy produkty. Z powyższego wynikałoby, aby klient ponosił w całości koszt wyprodukowania prototypu, ale w rzeczywistości wygląda to bardzo różnie – wyjaśnia Piotr Stachura.

Teoretycznie zatem opłatę za prototyp ponosi klient. Jednak w praktyce bywa różnie. – Bardzo ważne jest podejście indywidualne, szczególnie przy rosnącej konkurencji na rynku dostawców POS. Przy atrakcyjnych projektach i w przypadku długotrwałej współpracy z klientem koszt często bierze na siebie dostawca. W innych przypadkach prototyp jest uznawany za sztukę produkcyjną, a więc wliczoną w koszt produkcji. Dostawcy często biorą pod uwagę znaczenie klienta – opłata może być wymagana od np. mniejszych firm, podczas gdy wiodące na rynku marki otrzymają swoje prototypy bezpłatnie – wyjaśnia Małgorzata Czaja.

Warto też zaznaczyć, że specyfika projektowania w branży POS w Polsce, czy w ogóle na świecie, jest taka, ze klient nigdy nie płaci za sam projekt, za myśl kreatywną – za „ideę”. – Przychód pojawia się dopiero podczas realizacji fizycznej wyrobu, a do tego etapu jest często bardzo długa droga. Grafik 3D wykonuje często po kilkanaście wizualizacji – różne propozycje, czy kolejne poprawki. Finalna cena prototypu czy produkcji nie zawiera w sobie tych wszystkich kosztów – dodaje Andrzej Poturalski.
Kwestia opłaty za prototyp jest pewnym zawężeniem zagadnienia, jakim jest obszar praw autorskich do tworzonych wzorów użytkowych w ogóle. – Ustalenie zasad współpracy z klientem przed przystąpieniem do projektowania wydaje się zatem kluczowe. Z drugiej strony klient oczekuje propozycji kreatywnych celem selekcji potencjalnych partnerów w projekcie. Tu sprawa jest oczywista i jako dostawca musimy inwestować w relacje i pokazywać możliwości, stając do przetargów i konkursów. Proces komplikuje się na późniejszym etapie, kiedy przechodzimy od ogółu do szczegółu. Bez wykonania prototypu, szczegółowej dokumentacji technicznej i materiałowej, zatwierdzenie projektu do realizacji nie jest możliwe. Na tym etapie wszelkie uzgodnienia dotyczące opłat powinny być zakończone. Zawsze pobieramy opłatę za prototyp, a w przypadku realizacji projektu koszty jego wykonania kompensujemy – tłumaczy Robert Staszak, Business Development and Marketing Manager w ELROB.

Trendy w projektowaniu
Producenci POS zgodne stwierdzają, że w projektowaniu materiałów POS widać znaczące wpływy szeroko pojętych trendów we wzornictwie przemysłowym – modzie, meblarstwie, motoryzacji, nowych technologiach, grafice użytkowej, architekturze. – To przenikające się światy, czerpiące z siebie wielokierunkowo. Rozwiązania technologiczne, materiałowe, kolorystyczne mają na nas, konsumentów, permanentny wpływ w otoczeniu, obcowaniu i użytkowaniu. Świat wokół odbieramy mimowolnie, tak więc jako branża zmuszeni jesteśmy zarówno do pełnej uwagi i wrażliwości, ale także ciągłych poszukiwań oraz inspiracji. Doskonałymi miejscami do obserwacji są nie tylko przestrzenie publiczne, sklepy, ale także europejskie targi branżowe, gdzie w nowych produktach możemy „czujnym okiem” dostrzec trendy przyszłości – mówi Robert Staszak.

Aktualne kierunki we wzornictwie przemysłowym to prosta, designerska forma, minimalizm oraz wykorzystanie ekologicznych materiałów, z których Klienci korzystają coraz częściej. – Aby dobrze spełniały swoją rolę, muszą także być modne i dobrze oddawać charakter produktu. Dodatkowo oddziaływać powiny nie tylko na wzrok ale także na inne zmysły. Dlatego coraz więcej POSów emituje przyjemne zapachy, wykorzystuje muzykę i inne formy interakcji z Klientem – dodaje Michał Odolak – Design Director ATS Display Sp. z o.o.

Dzisiejsze trendy to także multimedia i interaktywność, która już na stałe zawitała do tej (i nie tylko) branży. Innowacyjne rozwiązania w zakresie druku wzbogaconego o interaktywne technologie otwierają przed promocją w miejscu sprzedaży zupełnie nowe możliwości. – Przy pomocy dowolnego urządzenia mobilnego, posiadającego odpowiednią aplikację, możemy zeskanować produkt czy wskazany fragment obrazu, aby uruchomić spot reklamowy czy uzyskać dodatkowe informacji o produkcie. Szeroka gama rozwiązań opartych na druku wzbogaconym w interaktywne technologie pozwala stworzyć skuteczną kampanię reklamową poprzez integrację zróżnicowanych kanałów dotarcia do klienta – dodaje Grażyna Hejneman.

Pytaniem na wagę złota jest: jak przygotować POS, który spełni wszystkie potrzebne funkcje? Tak, jak w innych przypadkach, kluczowym wydaje się znaleźć balans pomiędzy najważniejszymi kwestiami: założeniem klienta, możliwościami realizacji, kreatywnością i funkcjonalnością. Najważniejszy jest dobry pomysł. Nowatorskie materiały czy technologie mogą być jedynie środkiem do jego realizacji. Nie można jednak zapominać, że dobry POS nie jest „sztuką dla sztuki”, a jego najważniejsza funkcja jest jedna – pomóc nam sprzedać.
Katarzyna Lipska-Konieczko

——————–

STOISKO EUCERIN
Stoisko o nowoczesnym wyglądzie, nawiązujące charakterem i klimatem do salonów medycyny estetycznej lokalizowane w galeriach handlowych na weekendowe event’y. Rozwiązanie zabudowy z założenia łączy dwie cechy projektu – Otwarta przestrzeń umożliwia i zachęca do wejście na teren stoiska z każdej strony a lokalizacja i sposób rozmieszczenia punktów dermokonsultacyjnych zapewnia intymność w trakcie badania skóry i konsultacji. Stoisko łączy w sobie kilka funkcji: badanie dermatologiczne, konsultacje kosmetologiczne, promocja i sprzedaż produktów znajdujących się gablotach oraz promocje marki za pomocą dużych, podświetlonych kasetonów z wymiennymi plakatami.
Źródło: Berkano Expo

————————-

Magic Tree
Display kartonowo-tekturowy, wykonany w technice druku cyfrowego, uszlachetniony folią. Stand interaktywny z dwustronnym dostępem do produktu. Łatwy w montażu. Został zaprojektowany na potrzeby stoiska promocyjnego firmy Quad Graphics na targi branżowe. Jest spójną całościowo koncepcją mającą na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta oraz połączenie aspektów wizerunkowych firmy z jej możliwościami druku wzbogaconego o interaktywne technologie oraz wartościami jakie reprezentuje: innowacyjność, wysoka jakość + proekologiczne podejście do procesu produkcji. Display ma formę drzewa z półkami w kształcie budek dla ptaków, w których eksponowany jest produkt – gadżet reklamowy – kredki. 5 elementów interaktywnych Actable.
Źródło: Quad/Graphics

————————-

FAKRO
Ekspozytor FAKRO jest laureatem nagród POS STARS 2015. To autorski projekt posiadający różne warianty, np. z ramką multimedialną do prezentacji wideo. POS pozwala na pełną ekspozycję zalet okien, a także zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurencji. Dzięki użyciu różnych materiałów oraz dedykowanym rozwiązaniom technologicznym otrzymaliśmy POS atrakcyjny wizualnie, bardzo wytrzymały, a więc odpowiedni dla wysokiej jakości produktów klienta.
Źródło: Boson-Tec

————————-

Master Cooler Creme Bonjour
Display Master Cooler Creme Bonjour jest wyposażony w przyjazne środowisku urządzenie chłodnicze. Indywidualnie zaprojektowane rozwiązanie wystawiennicze, przystosowane jest do ekspozycji i sprzedaży produktów wymagających chłodzenia. Projekt ten poprzez naturalny wygląd i wykorzystane drewno do jego budowy odwołuje się do tradycji i natury.
Źródło: ATS Display Sp. z o.o.

————————-

Pernod-Ricard, Wyborowa
Celem kampanii była promocja nowej butelki Wyborowa oraz wzmocnienie jej pozycjonowania na rynku. Wyspa o prostej i silnej formie komplementującej nowy produkt klienta. Impaktowy wygląd wyspy uzyskaliśmy dzięki dużym podświetlanych ścianom oraz bardzo nietypowej, jak na wódki, ekspozycji butelek w poziomie. Produkt klienta – ściana z butelek – staje się de facto głównym budulcem, materiałem konstrukcyjnym POSu Drugą dominantą jest światło. Wyspa ta jest ekspozycją o zrównoważonym charakterze sprzedażowym i wizerunkowym. Diody LED RGB umożliwiają zmianę barwy na okres ekspozycji na wyspie różnych typów wódek (czyste, smakowe). Funkcjonalność jest dodatkowo budowana przez wymienne grafiki na matach magnetycznych (boki) oraz folii do podświetleń (toper).
Źródło: TFP Grafika

————————-

Mapei
Projekt ekspozycji produktów producenta chemii budowlanej MAPEI. Celem projektu była ekspozycja produktów MAPEI w punkcie sprzedaży materiałów budowlanych – worków, wiaderek, kartuszy z silikonami etc. Po długich dyskusjach, jak produkt ma być eksponowany, jakie portfolio produktowe jest dedykowane projektowi, wspólnie z Klientem zmieniono koncepcję ekspozycji z prezentacji produktów na prezentację systemów chemii budowlanej. Zmiana ta wniosła nową jakość w ekspozycję w punktach sprzedaży, wprowadzając walor edukacyjny zarówno dla profesjonalnych wykonawców jak i konsumentów. MAPEI uzyskało nową jakość i klarownie wyznaczoną strefę identyfikacyjną marki.
Źródło: ELROB Sp. z o.o.