Logo

Marketing MIX

Digital Signage dla dzieci

Systemy Digital Signage kojarzone są przede wszystkim z przekazem reklamowym. To nieodłączny element w sklepach wielkopowierzchniowych i galeriach handlowych, a także narzędzie informacyjne w punktach użyteczności publicznej. Prawie zawsze skierowane do dorosłych, ale czy na pewno?

Dzieci robią zakupy. Może nie bezpośrednio, ale wpływają na decyzje zakupowe dorosłych bardziej niż nam się to wydaje. Udowadnia to przeprowadzone w maju 2013 r. Ogólnopolskie Badanie Polskiego Programu Jakość Obsługi dotyczące wpływu dzieci na decyzje zakupowe rodziców. Jak wynika z badania, dzieci mają realny wpływ na decyzje zakupowe, jakie podejmują dorośli. Niemal wszyscy ankietowani (96,4%) uznali, że opinia dzieci jest uwzględniana podczas zakupów. 75% respondentów uznało ten wpływ za duży lub średni. Marketerzy doskonale zdają sobie sprawę, że dzieci, mimo iż nie są osobami bezpośrednio dokonującymi transakcji, niejednokrotnie mają bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. – Istotne jest nawet to, jak długo rodzina, która odwiedzi centrum handlowe wraz z dziećmi pozostanie na zakupach właśnie w tym miejscu. Dlatego obserwujemy tak duże zainteresowanie systemami DS dla dzieci – mówi Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce.

Naturalnie więc i przekazy reklamowe w mass mediach, niestandardowe akcje ambientowe czy w końcu reklama w miejscy sprzedaży uwzględniają najmłodszych odbiorców. Robią to w dwójnasób – emitując bezpośrednio przekaz reklamowy skierowany do małoletniego odbiorcy lub tworząc dla niego specjalną strefę czy też interesującą przestrzeń, która zaangażuje jego czas i uwagę. A często łączą obie te funkcje w jednym. Poza tym, to czy dana instalacja będzie dedykowana jedynie dla najmłodszych, czy będzie również zawierała treści kierowane do dorosłych, zależy jedynie od projektu, pomysłu marketerów i otoczenia w którym ma ona funkcjonować.

Pokolenie multimedialne
Nasza przestrzeń życiowa i strefy życia stają się coraz bardziej przeniknięte technologiami cyfrowymi, wirtualizacją rzeczywistości i multimedialną oprawą zdarzeń. – Siłą rzeczy, również nasze dzieci stały się wytrawnymi znawcami i konsumentami najnowocześniejszych technologii. Chcąc im zaproponować coś ciekawego w przestrzeniach publicznych, takich jak sklepy, banki, galerie handlowe czy przychodnie i szpitale, gdzie przychodzą towarzysząc rodzicom, musimy pamiętać, że mamy do czynienia z pokoleniem multimedialnym, które trudno jest czymś zaciekawić i skupić uwagę – wyjaśnia Iwona Sienkiewicz, Key Account Manager w firmie
Magit.

Cechą zdecydowanie wyróżniającą systemy DS dedykowane dla dzieci jest ich interaktywność. – To właśnie najmłodsi najchętniej korzystają z wszelkich urządzeń, które są nowinkami technologicznymi. Nie boją się zmian i są największymi fanami takich instalacji jak interaktywne podłogi, stoły dotykowe czy kinetyczne ściany wideo, w których mogą sterować kontentem za pomocą gestu. To czego wstydzi się spróbować dorosły, dla dziecka jest naturalnym odkrywaniem nowości i zabawą. Gry wyświetlane na podłodze interaktywnej czy stole wielodotykowym pozwalają doskonalić dzieciom koncentrację, rozwijać wyobraźnię, umiejętności społeczne i ćwiczyć refleks – wyjaśnia Mariusz Orzechowski.

Systemy Digital Signage przygotowywane z myślą o najmłodszych użytkownikach różnią się od strony kontentu wyświetlaną treścią. – Dominują różnego rodzaju gry i zabawy multimedialne, najczęściej o zabarwieniu edukacyjno – ruchowym (sprawnościowym). Głównym celem takich systemów jest skupienie uwagi dzieci na przekazywanych treściach w momencie, gdy rodzic np. podpisuje umowę w banku czy zamierza zrobić zakupy w supermarkecie – dodaje Dawid Manuszak, Product Manager w Veracomp SA.

[galeria=”1″]

Bank nie jest nudny!
Jednym z ciekawych przykładów wdrożenia systemów DS. z myślą o najmłodszych jest realizacja firmy Magit w przestrzeni bankowej. – W realizowanym przez nas projekcie Digital Signage dla ING Banku, jednym z elementów wyposażenia było multimedialne stanowisko dla dzieci. Klient dostarczył design, który ubraliśmy w technologię i wdrożyliśmy w dwóch wariantach rozwiązań – wyjaśnia Iwona Sienkiewicz. Projekt obejmował zasilanie sieciowo stanowisko z 19”ekranem dotykowym. Całość tej formy tworzył dwuczęściowy stolik, który zawiera część z ekranem dotykowym z interaktywnymi grami multimedialnymi oraz część do rysowania, a także 3 pufki do siedzenia. W nowej wersji przestrzeń aktywności dla dzieci uzupełniło bezprzewodowe stanowisko z tabletem. – W tej wersji dostosowaliśmy formę do nowej technologii jaką tu zastosowaliśmy czyli do tabletu, rozwiązań bezprzewodowych i bez zasilania z sieci. Opracowanie nowej wersji, w ramach tego samego rozwijającego się projektu, zostało spowodowane postępem nowych technologii, za którymi podążamy, a nasze dzieci z nami – tłumaczy Iwona Sienkiewicz.

Innym przykładem jest stanowisko multimedialne dla Galerii Katowickiej czy łódzkiej IKEI. W Galerii wdrożono dwuosobowe stanowisko z 2 monitorami dotykowymi, grami multimedialnymi i 3 siedziskami, a na potrzeby inwestycji IKEI – Port Łódź, „ożywiono” wybrane zwierzęta z księgi piktogramów identyfikacji wizualnej IKEA, tworząc multimedialnego Misia i Psa z grami dla dzieci.

DS dla całej rodziny
Na bazie produktów NEC powstało wiele instalacji typu „Family Square” – kompleksowych rozwiązań DS dla dzieci i dorosłych dedykowanych na rynek retail. – Ciekawą kampanię krótkoterminową związaną z rozszerzeniem oferty przeprowadził brytyjski producent napojów Volvic. Kampania kierowana była zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Z okazji wprowadzenia na rynek nowego napoju „Juiced” firma przeprowadziła akcję, podczas której w jednym z najbardziej prestiżowych centrów handlowych w Wielkiej Brytanii zainstalowano ogromną interaktywną ścianę wideo z grą tematycznie związaną z produktem. Instalacja została zbudowana na bazie 9-ciu bezszwowych monitorów NEC o przekątnej 55 cali. Monitory w konfiguracji 3×3 utworzyły interaktywną powierzchnię o rozmiarach 3,6 x 2 m. Przez dwa tygodnie instalacja w Bluewater Shopping Centre zachęcała kupujących do zgniecenia jak największej liczby spadających jabłek na olbrzymim ekranie. Każde dotknięte jabłko przyczyniało się do napełnienia wirtualnej butelki Volvic Juiced, a wszyscy gracze byli nagradzani butelką orzeźwiającego napoju, wręczaną przez ambasadorów marki. W trakcie tej kampanii odbyło się ponad 6000 gier, a ponad 8800 osób skorzystało z okazji do degustacji napoju – wyjaśnia Mariusz Orzechowski.

Nawet tak zaawansowane interaktywne systemy jak Augmented Reality czyli korzystające z rozszerzonej rzeczywistości mogą być z powodzeniem kierowane do dzieci. Takie zastosowanie systemów AR zaprezentował NEC Display Solutions podczas ostatnich targów ISE w Amsterdamie. – W strefie Shopping stoiska NEC zobaczyć można było m.in. aplikację stworzoną przez LEGO. System oparty na współpracy kamery, monitora wielkoformatowego NEC i oprogramowania pozwalał na wygenerowanie rozszerzonej rzeczywistości, w której można było zobaczyć na ekranie finalny produkt bez zbędnego wyciągania go z pudełka. W praktyce system działał tak, że mały klient podchodząc do monitora widział w nim siebie jak w lustrze. Natomiast, gdy wziął do ręki konkretne pudełko klocków i skierował je do kamery, na monitorze widział już nie tylko siebie z pudełkiem, ale również z całym złożonym zestawem klocków z tego właśnie opakowania. Co więcej, obracając pudełkiem można było oglądać wirtualną budowlę LEGO z każdej strony, wraz z jej ruchomymi elementami (np. samolotami) – podsumowuje Mariusz Orzechowski.

DS dla kultury
Omawiane systemy znajdują zastosowanie nie tylko w miejscach, w których stanowią formę przyciągania uwagi dzieci w momencie, kiedy rodzice załatwiają swoje sprawy, jak banki czy poczekalnie. – Rozwiązania Digital Signage, których treści są skierowane do najmłodszych, są wykorzystywane przez muzea i służą przekazywaniu wiedzy w sposób przystępny i interaktywny. Przykładem mogą być londyńskie muzea takie, jak Muzeum Nauki (Science Museum) czy Muzeum Historii Naturalnej (Natural History Museum), w których wszystkie treści interaktywne są zarządzane przez system ONELAN. Oczywiście istotną kwestią jest stworzenie takiego kontentu, który zainteresuje młodego odbiorcę – dodaje Dawid Manuszak.

Ciekawa treść, oryginalna forma i niebanalne podejście do wymagającego konsumenta, jakim są dzieci to kluczowe aspekty, które sprawią, że uda nam się ich zainteresować. A warto. Bo uzyskując ich aprobatę czy wzbudzając zainteresowanie, wzrastają szansę na skupienie na swojej ofercie także dorosłych. Warto także pamiętać, że wdrażania systemów DS. z myśą o dzieciach to też niezastąpione działanie wizerunkowe dla marki.
Katarzyna Lipska-Konieczko