Logo

Marketing MIX

DZIAŁAMY DLA REKLAMY – AXPOL

25 lat działalności na rynku jest dobrym momentem na podsumowanie. O początkach firmy, biurze handlowym na Dalekim Wschodzie, początkowej ofercie, obecnych możliwościach, rozwoju i przyszłości rynku artykułów promocyjnych rozmawiamy z pracownikami AXPOL Trading.

Skąd pomysł na biznes upominkowy?
Maciej Koliński, prezes zarządu:
Zaczynaliśmy w 1991 roku od importu i dystrybucji szeroko pojętych towarów konsumpcyjnych, by wkrótce potem wyspecjalizować się w reklamie upominkowej.

Znaleźliśmy niszę na polskim rynku, brakowało eleganckich zestawów do pisania w konkurencyjnych cenach. Można powiedzieć, że to rynek „poprosił” nas o zajęcie się tym tematem, a naszą rolą było dostarczenie jak najlepszej oferty. Z biegiem lat sukcesywnie powiększaliśmy asortyment o inne gadżety reklamowe, oferta z roku na rok się rozszerzała i w ten sposób powstał katalog VOYAGER. Pierwszy katalog miał zaledwie kilka stron i nieporównywalną do obecnego ilość produktów. W tym roku obchodzimy 25-lecie działalności i możemy się pochwalić najbardziej kompleksową ofertą dla agencji reklamowych na polskim rynku. W samym katalogu VOYAGER 2016 na 334 stronach jest ponad 5200 produktów.

Jakie produkty cieszyły się popularnością 25 lat temu a jakie sprzedają się najlepiej obecnie?
Mirosław Dzieciątkowski, dyrektor działu znakowania:
W czasach, gdy stawialiśmy nasze pierwsze kroki na rynku reklamowym największy popyt był na długopisy, etui, zestawy do pisania i inne drobne artykuły np. metalowe breloki lub wizytowniki.
Patrząc na to z dzisiejszej perspektywy może wydawać się wręcz niemożliwe, że rynek reklamowy był tak wąski. W dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych, innowacji, umiłowania do stylowego designu, poszukiwaniu unikalnych produktów i tylu możliwości pamięć o tamtych czasach jest jak zderzenie dwóch światów w filmie „Powrót do przyszłości”. Twórcy dzisiejszych kampanii promocyjnych mają o wiele większe możliwości, oferty pękają w szwach od nowoczesnych power banków, nieprzewracających się kubków czy nawet robotów. Żyjemy w świecie doskonałym dla reklamy, gdzie dostawcy prześcigają się z coraz to śmielszymi pomysłami na gadżety, nieustannie podwyższają jakość produktów i ich funkcjonalność. Niegdyś długopis służył tylko do pisania, obecnie może także służyć do przenoszenia danych przy użyciu USB, pisania na tabletach lub pomocy w prowadzeniu prezentacji dzięki wbudowanemu laserowi.

Jak na przestrzeni lat zmieniała się firma? Jakie czynniki przesądziły o jej sukcesie?
Maciej Koliński:
Początek lat 90-tych, transformacja ustrojowa oraz wprowadzenie zasad gospodarki rynkowej, to tło powstania firmy AXPOL Trading. Zaczynaliśmy od niewielkiego biura, magazynu i kilku pracowników. Obecnie mamy ogromny obiekt o powierzchni ponad 10000 m2, w którym znajdują się pomieszczenia biurowe, magazyn wysokiego składowania, showrooom i nowoczesny dział znakowania, wszystko pod jednym dachem. AXPOL Trading to przede wszystkim zespół ponad stu oddanych pracowników, z których wielu pracuje w firmie od samego początku. Chciałbym wspomnieć o ś.p. Aleksandrze Gościniaku, który prowadził dział handlowy upominków reklamowych do roku 2011. Ważnym wydarzeniem było także otworzenie pod koniec lat 90-tych biura handlowego w Chinach.

Stworzyło to nieograniczone możliwości w zakresie bezpośredniej produkcji na Dalekim Wschodzie, koordynowania zamówień, kontroli jakości i wyszukiwania najlepszych ofert. Dział znakowania również przeszedł ogromną przemianę, od pierwszej jednokolorowej tamponiarki po rozbudowany park maszynowy, w którym znajduje się ponad 50 nowoczesnych urządzeń. Posiadamy pełną ofertę znakowania, obejmującą wszystkie najnowsze techniki, cały czas zwiększamy ilość maszyn, dzienną wydajność i naszym priorytetem jest ciągłe polepszanie jakości świadczonych przez nas usług.

Michał Bartkowiak, z-ca dyrektora ds. handlowych:
Chcemy być jak najlepszym parterem biznesowym i dbamy o cenny czas naszych klientów. Na bieżąco wprowadzamy wiele użytecznych rozwiązań oraz narzędzi. W tym roku będzie miała premierę nowa strona www z modułem zamówień B2B, większą funkcjonalnością, odświeżonym wyglądem, ofertownikiem z kalkulatorem oraz wieloma innymi udogodnieniami. Nieustannie udoskonalamy i poszerzamy ofertę z myślą o naszych klientach, bo to właśnie dzięki nim mamy możliwość rozwoju. Obsługujemy wyłącznie agencje reklamowe, którym zapewniamy kompleksową ofertę w postaci produktu, personalizacji oraz możliwość konfekcjonowania. Zaufanie, którym obdarzyły nas agencje reklamowe, doprowadziło AXPOL Trading do momentu, w którym się dzisiaj znajdujemy – możemy świętować tak szczególny jubileusz i patrzeć z optymizmem w przyszłość.

Jak kształtuje się obecnie oferta AXPOL Trading?
Jan Siekierski, kierownik ds. marketingu i rozwoju:
Od samego początku istnienia naszym motto było wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom agencji, odkrywanie co może im pomóc w zdobywaniu nowych zleceń, zachwycić ich klientów i wprowadzić nutę świeżości do kampanii reklamowych.

Przez te wszystkie lata udało nam się stworzyć kompleksową ofertę, w której znajdują się produkty pasujące do każdej akcji promocyjnej. Zaczynając od masowych gadżetów rozdawanych w dużych ilościach, po ekskluzywne upominki dedykowane wybranym osobom. Nasz asortyment jest dopasowany do wszystkich branż, stworzyliśmy marki własne odzwierciedlające poszczególne grupy odbiorców. Dynamicznie rozwijające się AIR GIFTS Outdoor Pro-Motion zostało stworzone z myślą o kampaniach promujących sport, zdrowy tryb życia, podróże i odkrywanie najskrytszych zakątków świata i reklamy. MAURO CONTI exclusive collection to ekskluzywne upominki pomagające przy świętowaniu szczególnych wydarzeń, docenianiu ważnych dla nas osób. Wyjątkowe okazje wymagają również wyjątkowej oprawy, którą zapewnia VOYAGER WineClub, z ciekawie skomponowaną kolekcją unikalnych win, innych alkoholi, akcesoriów oraz zestawów upominkowych niedostępnych na rynku detalicznym.

FOFCIO Promo Toys to najbardziej okazała kolekcja pluszowych maskotek promocyjnych na polskim rynku. Jest to dla nas niezwykłe ważna marka, gdyż mamy świadomość, że zabawki niosą ze sobą nutkę szczęścia, wzbudzając pozytywną aurę i wywołując uśmiech na twarzach osób obdarowanych. Staramy się również podążać z duchem czasu. VOYAGER XD to oferta pełna nowinek technologicznych, unikatowych produktów, nowoczesnego designu i troski o środowisko. Jesteśmy dumni, że dzięki produktom z naszej oferty możemy wpływać na ochronę naszej planety i życia na niej. Ponadto, jesteśmy wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim oferty z katalogów Impression, Stock oraz XD. Niedawno nasza oferta poszerzyła się o znaną i cenioną markę legendarnych notatników MOLESKINE. Cieszymy się, że kolejny dostawca nam zaufał i powierzył w nasze ręce te legendarne notatniki. Ponadto, oferujemy usługi znakowania we wszystkich najpopularniejszych technikach, nastawiamy się na ciągłe doskonalenie tych technik oraz wprowadzanie nowych. Dzięki kompleksowości naszej oferty z sukcesem konkurujemy na polskim rynku ze światowymi liderami w branży reklamowej.

W jakim kierunku będzie zmierzał rynek artykułów promocyjnych?
Michał Bartkowiak: Rynek artykułów promocyjnych pod względem oczekiwań klientów coraz bardziej upodabnia się do rynku detalicznego. Niegdyś cena była najważniejszym wyznacznikiem dobrego produktu, obecnie większą uwagę zwraca się na jakość towarów i usług, nietuzinkowy design, czy niedostępność wybranego artykułu w masowej sprzedaży. Klienci postrzegają gadżet jako całość, uważniej się przyglądają jego pochodzeniu, materiałowi, standardom bezpieczeństwa, posiadanym certyfikatom. Wzrasta świadomość, że właśnie ta całość wpływa na sposób postrzegania marki i niesie przesłanie firmy. Firmy poszukują produktów, dzięki którym wzmocnią swój wizerunek i wyróżnią się spośród konkurencji, jednocześnie takich, które nie odbiegają jakością i trwałością od tych z półek sklepowych.

Jakie największe wyzwania stoją przed branżą reklamową?
Patryk Modrak, kierownik ds. logistyki:
Największe wyzwania, którym musi sprostać branża reklamowa to przede wszystkim sytuacja na świecie, zmiany przepisów oraz wahania na rynkach finansowych. Wszystko to wpływa na sytuację ekonomiczną kraju i popyt na produkty reklamowe. Mając doświadczenie działania na wielu rynkach zauważyliśmy, że polski rynek jest niezwykle konkurencyjny a klienci są bardzo wymagający. Daje nam to bodźce do ciągłego rozwoju, udoskonalania oferty i usług. Natomiast nasi zachodni sąsiedzi są bardziej wrażliwi na kwestie związane z ochroną środowiska naturalnego oraz zgodności towarów z normami europejskimi. Firmy muszą się zmierzyć z coraz większymi wymaganiami klientów odnośnie produktów, wysokiej jakości obsługi, szerokiego wachlarza usług i dostępności wszystkich tych elementów w jednym miejscu. Niezmiennie czas jest na wagę złota, dlatego szczególnie dbamy o terminowość w kontaktach z naszymi klientami. Kompleksowa i szybka realizacja zamówień jest naszym priorytetem.

Jubileusz 25-lecia to szczególna data. Czego przy tej okazji życzycie swoim klientom?
Maciej Koliński: Cieszymy się, że nasze wysiłki są doceniane, o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia. Dziękujemy wszystkim naszym klientom za dotychczasową współpracę i docenianie naszych starań, czego wyrazem jest ciągły wzrost naszej pozycji na rynku.

Życzymy im dalszego dynamicznego rozwoju i mamy nadzieję na owocną współpracę w kolejnych latach.
Rozmawiał Robert Załupski