Logo

Marketing MIX

Akademia Smaku Bosch – skuteczna i kreatywna kampania cross mediowa

Anna Drozdowska – specjalistka od marketingu, Head of Brand Communication Bosch, Siemens, Gaggenau w BSH – przedstawia Akademię Smaku – jako udany przykład budowania marki Bosch w Polsce.

Polacy mają już za sobą sporo doświadczeń z trendami – tańczyli (również na lodzie), śpiewali i skakali do wody (z gwiazdami). Wszystko to było dla nich wyzwaniem, które po czasie przestało mieć większe znaczenie. Oprócz jednego – gotowania. Od lat nieprzerwanie uwielbiamy programy kulinarne, zawody, w których biorą udział zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy, jak również blogi kulinarne z niekonwencjonalnym podejściem do tradycyjnych rozwiązań. Jednym słowem – kochamy kulinarne triki, nowe rozwiązania w swojej kuchni, a także naukę od najlepszych. Marka Bosch postanowiła więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom miłośników kuchni i pomóc im na kulinarnej ścieżce rozwoju wraz z trzecią odsłoną Akademii Smaku.

Konsekwentne budowanie świadomości marki

Akademia Smaku to konsekwentne budowanie świadomości marki Bosch w Polsce. Bosch kojarzy się nie tylko z profesjonalnym sprzętem AGD, ale również najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. To również marka, która postanowiła pokazać Polakom, że gotowanie nie musi być monotonne, nudne i obowiązkowe. Gotowanie to czynność pełna pasji, zaangażowania, nowych i kreatywnych rozwiązań. To styl życia, który oparty jest o ideę dzielenia się i spędzania ze sobą czasu, np. przy wspólnym gotowaniu czy też wspólnych posiłkach. Bosch, to również profesjonalizm i rozwój. Właśnie te cechy stały się inspiracją, którą postanowiliśmy wykorzystać w realizacji projektu Akademia Smaku.

Nieszablonowe podejście do branży AGD

Branża AGD to w Polsce silnie i prężnie działający rynek, który od lat zwiększa swoje nakłady finansowe na reklamę, przy jednoczesnym wzroście konkurencji. Rozwój nowych technologii czy trendów w komunikacji, sprawia, że tylko nieszablonowe podejście może przynieść zamierzony efekt i wyróżnić się, a tym samym przekonać do siebie konsumenta.

Wiele strategii marketingowych skupia się wyłącznie na produkcie, zapominając o konsumentach. Właśnie dlatego Agencja INSIGNIA przygotowała ideę, w której produkty Bosch są osadzone głęboko w kontekście, nie na pierwszym planie. Produkt staje się narzędziem do osiągnięcia kulinarnego celu, który nie uda się bez pomysłu, inspiracji i kreatywności. W centralnym miejscu osadzony jest konsument. Tak powstała idea Akademii Smaku. I choć projekt wystartował już po raz trzeci, to w ciągu ostatnich lat przeszedł on ogromną przemianę.

Znane twarze i nie tylko

Do tej pory, Akademia Smaku angażowała głównie blogerów kulinarnych. Tym razem, chcieliśmy dotrzeć ze swoim przekazem bezpośrednio do konsumentów, dlatego też postanowiliśmy zaprosić właśnie ich do tego, aby wspólnie tworzyli kulinarną społeczność. Do akademickiej przygody Boscha dołączyć może każdy, kto chce podzielić się swoim sprawdzonym przepisem albo wskazówkami na udane potrawy.

Ale czym byłaby Akademia Smaku bez profesjonalistów oraz liderów opinii? Zdecydowaliśmy się utworzyć Kolegium Redakcyjne, do którego zaprosiliśmy cenionego szefa kuchni Tomka Jakubiaka, na co dzień aktywnie działającego w telewizji oraz internecie, a także dwóch blogerów kulinarnych: Tomka Lacha (zajadam.pl) oraz Piotra Ogińskiego (finalistę polskiej edycji Hell’s Kitchen, autora videobloga Kocham Gotować). Pod okiem trójki ekspertów i pasjonatów kulinarnych, wiedzę i inspiracje czerpie Katarzyna Glinka, znana aktorka telewizyjna i teatralna, która od lat propaguje przyrządzanie zdrowych posiłków w domu. Tomek Jakubiak dzieli się swoim warsztatem oraz ogromną wiedzą, uzyskaną przez lata doświadczenia zawodowego a blogerom pozwoliliśmy na wykazanie się swoją kreatywnością i zaprezentowanie niecodziennych pomysłów na tradycyjne dania.

Tomek Lach, prowadzący bloga zajadam.pl, a także członek Kolegium Redakcyjnego Akademii Smaku:

– Akademia Smaku to genialny projekt. Mam tu możliwość promowania tego, w co sam wierzę, czyli kuchni dobrej jakości, robienia jedzenia samodzielnie, nie z półproduktów, tylko ze składników, które są zdrowe, które kupujemy sezonowo. W okresie wiosennym korzystajmy z zielonych warzyw, a w jesiennym np. z dyni. Te produkty są łatwo dostępne, niedrogie i bez wielkich umiejętności można zrobić naprawdę świetne kolorowe jedzenie. Jestem tu po to, żeby pokazać, że każdy może być kucharzem!

Akademia Smaku – czyli z czym to się je?

Akademia Smaku Bosch, to synergicznie działająca machina, skupiająca w sobie zarówno działania w Internecie, telewizji, jak i komunikację bezpośrednią. Na dedykowanym portalu www.akademiasmaku.pl, oprócz przepisów i wskazówek autorstwa naszego Kolegium Redakcyjnego oraz wszystkich uczestników Akademii, pojawiają się również sesje warsztatowe online (akademiasmaku.pl/video-warsztaty) z udziałem aktorki Katarzyny Glinki, Tomka Jakubiaka oraz Lacha i Ogińskiego. Powodzenie poprzednich edycji Akademii Smaku, utwierdziło nas w przekonaniu, że Polacy uwielbiają gotować, dlatego z myślą o nich, co miesiąc wydajemy e-magazyny, organizujemy konkursy, a zwieńczeniem projektu, będzie wydana przez nas książka kulinarna. Oprócz prowadzenia kampanii w mediach, równolegle, realizowany jest miniserial o lekkiej fabule. „Akademia Smaku Zosi i Tomka”, w której główne role grają Katarzyna Glinka oraz Tomek Jakubiak akademiasmaku.pl/serial, emitowana jest w każdy piątek o 19:55 na TVP2.

– Cały projekt Akademii Smaku jest bardzo ciekawą koncepcją.  Ostatnio miałem nawet problem, jak dokładnie nazwać cały ten ogół – ruchem społecznym czy pewnym wydarzeniem, które dzieje się od paru lat? Ciężko to jednym słowem określić. Akademia Smaku skupia dużo poddziedzin – od tradycyjnych: a więc przepisów, porad, poprzez video warsztaty, aż po serial w telewizji – tego jest naprawdę mnóstwo. I chyba najbardziej podobało mi się to, że ten projekt ma tak globalny zasięg tak projekt komentuje szef kuchni Tomek Jakubiak.

Zaangażowanie konsumentów do interakcji

Akademia to comiesięczny cykl tematyczny. Każdego miesiąca skupiamy się na jednym temacie i wokół niego budujemy komunikację. Jako pierwsze, na warsztat wzięliśmy pieczywo. W serwisie www.akademiasmaku.pl, pojawiły się przepisy autorstwa znanych twarzy zaangażowanych do naszego projektu, ale również miłośników kuchni, którzy eksperymentują w swoich domach. Każdy użytkownik może dodać przepisy na stronę internetową, co jest jednoznaczne z rozpoczęciem swojej przygody z Akademią Smaku od pozycji Adepta. Z każdym kolejnym przepisem lub wskazówką zyskać może coraz więcej punktów, i w efekcie tego zdobyć pozycję Chefa. Oprócz możliwości dodawania autorskich przepisów, użytkownicy mogą także poszerzać kulinarne vademecum o swoje sprawdzone sposoby np. na pieczywo, a za każdą aktywność dostawać określoną ilość punktów.

[galeria=”1″] 

Pierwszy test smaku za nami

Pod koniec każdej sesji tematycznej, dwudziestu autorów najlepszych przepisów, wybranych przez Kolegium Redakcyjne, spotyka się w Centrum Inspiracji Domowych Bosch po to, aby wspólnie gotować, dzielić się swoją pasją oraz wskazówkami. Podczas wydarzeń, uczestnikom projektu niezmiennie towarzyszą członkowie Kolegium Redakcyjnego, pod okiem których uczestnicy nie tylko świetnie się bawią, ale również uczą. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w lutym, utwierdziło w przekonaniu, że odświeżona edycja Akademii Smaku, to strzał
w dziesiątkę. Tematem wydarzenia było pieczywo oraz jego tradycyjne, jak i kreatywne wykorzystanie w kuchni. Kilkugodzinne, wspólne gotowanie upłynęło w rodzinnej i niezwykle inspirującej atmosferze. 

– Na warsztaty przyjechali ludzie, którzy mają dużą wiedzę i umiejętności kulinarne. Bardzo cieszy mnie fakt, że w Polsce od jakiegoś czasu moda na gotowanie skutecznie angażuje coraz większą ilość osób – to pozytywny i dobry trend, który mam nadzieję, będzie czymś stałym. Widzę to po sobie i po swoich znajomych, że przykładamy się coraz bardziej do naszej diety, dbamy o to, aby jedzenie było dobre i wartościowe, kupujemy zdrowe i sprawdzone produkty. Akademia Smaku wciąga uczestników w świat świadomego gotowania. Oby jak najwięcej takich inicjatyw! -mówi Katarzyna Glinka.

Inspiracje i przepisy Akademii Smaku mają dużą szansę na zagoszczenie w domach wielu Polaków. Projekt łączy wiedzę, praktykę i pomysłowe rozwiązania kulinarne. Marka Bosch udowadnia, że każdy może zostać prawdziwym mistrzem w swojej kuchni.

Za pomysł, opracowanie strategii projektu, jego nadzór kreatywny oraz kompleksową obsługę odpowiada agencja INSIGNIA. Za opracowanie scenariuszy i produkcję serialu telewizyjnego odpowiada OMD i TVP.

Anna Drozdowska

Anna Drozdowska – Head of Brand Communication, Bosch, Siemens, Gaggenau w BSH. Absolwentka SGH, marketingowiec. Swoje ponad 20-letnie doświadczenie zdobywała w Unileverze, następnie przez kilka lat w agencji reklamowej McCann-Erickson przy marce Coca-Cola, a od ponad 10 lat – w BSH przy tworzeniu strategii komunikacji marek Bosch, Siemens i Gaggenau.