W dniach od 14 do 18 marca w centrum konferencyjnym stadionu PGE Narodowy odbył się już po raz czwarty Meetings Week Poland. W ramach pięciodniowego cyklu wydarzeń, konferencji oraz warsztatów spotkali się liderzy i członkowie branży, należącej do najbardziej nowoczesnych sektorów gospodarki świata. Mowa o przemyśle spotkań, gromadzącym specjalistów, zajmujących się profesjonalną organizacją kongresów, konwencji, targów, wystaw i innych spotkań o charakterze biznesowym czy zawodowym. Jest to największe tego rodzaju krajowe wydarzenie, stanowi swego rodzaju platformę wymiany doświadczeń, ale także okazję do dyskusji na temat potrzeb, przeszkód i priorytetów rozwoju tej branży przyszłości.
Od 2013 roku Meetings Week organizowany jest przez najważniejszych przedstawicieli przemysłu wydarzeń. Tegoroczną edycję współtworzyli: Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE), Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP), MPI Poland Chapter, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT), SITE Poland oraz Szkołę Główną Turystyki i Rekreacji w Warszawie, przy udziale Poland Convention Bureau, MeetingPlanner.pl oraz The Warsaw Voice Conferences. Honorowy patronat nad całością objął Minister Sportu i Turystyki Pan Witold Bańka. Natomiast partnerem strategicznym zostało Lubelskie Centrum Konferencyjne.
Przemysł spotkań to potężny, zdefiniowany sektor gospodarki krajów rozwiniętych. Odpowiada w nich za 3 do nawet 6% procent produktu narodowego brutto. Tymczasem w Polsce na razie rzadko kto wie, co oznacza termin „przemysł spotkań”, a kategoria ta nie występuje w statystykach. Nie oznacza to jednak, iż branża ta słabo się u nas rozwija. Przeciwnie: jest to sektor zapewniający dziś dziesiątki tysięcy miejsc pracy i generujący wielomiliardowe obroty. Sektor przyszłości, oferujący wysokiej jakości usługi i sprzedaż wartości intelektualnych.
W Polsce nie dysponujemy w pełni wiarygodnymi, całościowymi danymi na temat wielkości przemysłu spotkań i kreowanych przez niego przychodach. Posługując się jednak nawet danymi cząstkowymi, możemy łatwo dostrzec skalę tego sektora i jego znaczenie dla gospodarki.
Otóż, w 2014 roku same noclegi hotelowe, wynikające z uczestnictwa w konferencjach, kongresach, targach czy wystawach, które udało się policzyć w ramach statystyk gromadzonych przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej, były warte ok. 1,2 mld zł. A przecież noclegi stanowią tylko ułamek wartości tego rynku. Koszty organizacji imprez, uczestnictwa w nich, podróży, zakupy usług i towarów, generowane w związku z działaniami przemysłu spotkań, to wielokrotność tej wartości.
Organizatorzy Meetings Week Poland 2016 przygotowali niezwykle rozbudowany program eventu. Szereg różnych paneli tematycznych skierowano do przedstawicieli korporacji, stowarzyszeń zawodowych oraz studentów. Każdy dzień poświęcony został innej tematyce:
14 marca 2016 (poniedziałek): Konferencja Poland – Meetings Destination. Przemysł spotkań w Polsce czyli duży potencjał dla gospodarki.
Była to pierwsza z konferencji otwierająca doroczne wydarzenie. W formie dyskusji panelowych zastanawiano się nad rolą przemysłu spotkań i jego wpływie na lokalną i krajową gospodarkę. Zaproszeni eksperci przedstawiali swoją wizję branży i analizowali jej działania w procesie realizacji przedsięwzięć.
15 marca 2016 (wtorek): Warsztat Stowarzyszenia Branży Eventowej – Pasja, emocje, siła: Jak przetrwać w świecie event managementu i skąd czerpać moc do działania.
Celem organizatorów było zachęcenie do dyskusji na temat wyzwań i problemów jakie stoją przed środowiskiem eventowym. Dlatego Stowarzyszenie Branży Eventowej zaproponowało formułę warsztatów, aby każdy mógł zabrać głos w poruszanych kwestiach. Taka forma spotkania pozwoliła na wzajemne poznanie się i nawiązanie tak cennych w branży kontaktów. Do udziału w wydarzeniu zaproszono wyjątkowych gości, którzy swoim doświadczeniem dzielili się ze słuchaczami. Zaprezentowali oni, jak ważna jest pasja do tego, co robimy, oraz jak wydobyć z siebie moc i przekuć ją w sukces. Udowodnili, że wiara w siebie i przebojowość w świecie event managementu to cechy podstawowe. Spotkanie poświęcone było branży incentive travel, która w XXI wieku w obliczu dynamicznie zachodzących zmian rynkowych i technologicznych stoi przed kolejnymi wyzwaniami. Zmieniające się warunki konkurowania, potrzeby oraz oczekiwania klientów, metody komunikacji i budowania relacji wymagają od twórców programów motywacyjnych innowacyjnego podejścia i znajomości nowych trendów. Organizatorzy dostarczali uczestnikom dawkę najnowszej wiedzy z motywacji, komunikacji i sprzedaży.
17 marca 2016 (czwartek): Forum Hoteli i Zleceniodawców Dobre praktyki na rynku konferencji i eventów. Jak hotele powinny współpracować z organizatorami nadchodzących wydarzeń?
Podczas spotkania zastanawiano się nad ekonomicznym wpływem branży na gospodarkę Polski. Szukano niestandardowych możliwości międzynarodowej promocji polskich obiektów kongresowych i konferencyjnych. Przedstawiano między innymi możliwości rozwoju przemysłu spotkań przy współpracy z samorządem oraz wsparciu funduszy unijnych.
18 marca 2016, (piątek): MPI Poland Spring Meeting było spotkaniem dedykowanym profesjonalistom branży spotkań poświęconym kreatywnemu myśleniu w planowaniu spotkań. Forum Obiektów stanowiło obowiązkową pozycję dla pracowników hoteli i centrów konferencyjnych oraz eventowych. Było to dynamiczne wydarzenie edukacyjno-motywacyjne dla hotelarzy i reprezentantów centrów konferencyjnych. Nowoczesna formuła opierała się na krótkich autorskich wystąpieniach praktyków branży. Zaprezentowano również obiekty nominowane do MP Power Awards.
IMEX-MPI-MCI Future Leaders, Forum dedykowane przyszłym liderom branży
Finał Meetings Week Ponad 2016 stanowiła gala konkursu MP Power Awards.
Celem organizatorów Meetings Week Poland 2016 było zarówno zaprezentowanie skali branży spotkań w Polsce jak i integracja środowiska twórców przemysłu wydarzeń. Spotkania miały za zadanie zachęcenie do dyskusji na temat wyzwań i problemów jakie stoją przed środowiskiem eventowym.
W całym cyklu wydarzeń udział wzięło ponad 750 osób, które każdego dnia szczelnie wypełniały sale konferencyjne. Uczestnicy zostali zabrani w podróż na poszukiwanie wewnętrznej siły do działania, uczyli się jak gospodarować energią, budować swoją moc i jak wyzwalać emocje. W roli prelegentów wystąpili znani mówcy motywacyjni i eksperci z branży. Byli to między innymi: Rocco Spencer, Jonathan Bradshaw, Agnieszka Węglarz, Monika Dymacz-Kaczmarczyk, Łukasz Jakóbiak, Jasiek Mela czy Tomasz Michniewicz.
Podsumowując czwartą edycję Mettings Week Poland 2016 Prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej Marta Dunin-Michałowska twierdzi:
– Meetings Week Poland integruje branżę, edukuje ją i jest dla niej bodźcem do dalszego rozwoju. W tym roku rozmawialiśmy m.in. o potencjale branży dla polskiej gospodarki, o sile i pasji, które niezbędne są w zawodzie event managera, o tym, skąd czerpać inspirację do budowania swojego biznesu oraz tworzenia innowacyjnych, kreatywnych projektów eventowych. Nie sposób wymienić wszystkich tematów, które zostały w tym roku poruszone i przywołać wszystkich niezwykle ważnych dla branży dyskusji. Najważniejsze jednak, że odbyły się one w gronie ludzi, którzy mają realny wpływ na kondycję polskiego rynku eventowego i z pewnością już wkrótce zaowocują. Ogromnie nas ucieszyło, że mogliśmy obserwować duże zaangażowanie uczestników, entuzjazm i emocje, które świadczyły o trafnym doborze tematów w tegorocznej edycji. Podczas Meetings Week Poland 2016 odbyły się także dwie premiery. Pierwsza z nich to premiera raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016”. Dokument opracowany został już po raz siódmy przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej. Druga z nich to premiera przygotowanego przez SBE Kodeksu Dobrych Praktyk Branży Eventowej, który – jak mamy nadzieję – przyczyni się do promowania etycznych postaw i tworzenia przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu w naszej branży. Stowarzyszenie Branży Eventowej zajęło się także koordynacją tegorocznej edycji Meetings Week Poland.
Meetings Week zakończyła uroczysta gala finałowa w warszawskim Teatrze Palladium, podczas której swój finał miał konkurs MP Power Awards, który skupia się na poszukiwaniu najlepszych realizacji i praktyk w branży. Twórcy czwartej edycji MWP’16 po kolejnym sukcesie wydarzenia, już rozpoczęli przygotowania do Meetings Week Poland 2017, aby kolejny raz spełnić oczekiwania uczestników i jeszcze dokładniej poznać branżę spotkań.
[galeria=”1″]
JK