Trade marketing Drugie życie opakowań. Papier i tektura odkryte na nowo.

Drugie życie opakowań. Papier i tektura odkryte na nowo.

137
0

Standardy i oczekiwania wobec opakowań zmieniają się. Również polski rynek przestaje bać się innowacyjnych rozwiązań stawiając na funkcjonalność, specjalne przeznaczenie i możliwości nietuzinkowego, często wielokrotnego wykorzystania lub ekspozycji opakowanego produktu na sklepowej półce.

Okazuje się, że dzięki opakowaniu można – tak jak głosi ludowe powiedzenie – upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Podłożem dającym największe możliwości i posiadającym najszersze zastosowanie są tektura i papier. Doskonale wpisują się w najmocniejsze obecnie trendy: minimalistyczny i ekologiczny. – Zarówno sztywne materiały, takie jak tektura, kartony czy sklejka wielowarstwowa, jak i miękkie – papier pakowy uszlachetniany lub powlekany tworzywami metalowymi czy sztucznymi, posiadają wiele zalet – mówi Joanna Stanowicka-Ozga, Marketing Manager w Drukarni TAKT i dodaje: – To lekki i nie przewodzący ciepła materiał, bezwonny, łatwy do przerobienia. Posiada świetne własności mechaniczne, nadaje się do nadruku, jego produkcja jest stosunkowo niskokosztowa i można go odzyskać z makulatury. Dodatkowo opakowania z kartonu czy tektury, ponieważ bardzo często kaszerujemy je okleiną z grafiką wg indywidualnego projektu, można urozmaicić, a tym samym wyróżnić, stosując różnego rodzaju uszlachetnienia – dodaje.

W portfolio Drukarni TAKT nie brakuje ciekawych rozwiązań pokazujących szeroką paletę zastosowania kartonu czy tektury.
– Przykładem produkcji, w których doskonale się sprawdzają są gry – planszowe, karciane, gry komputerowe – w tym zestawy kolekcjonerskie, produkty kosmetyczne, odzieżowe, muzyczne, filmowe. Opakowania z kartonu/tektury dają ogromną możliwość dostosowania ich formatem, kształtem, wypełnieniem do potrzeb danego produktu. Z naszego doświadczenia papier jest doskonałym materiałem do pracy, niekiedy sami jesteśmy zaskoczeni jak wspaniałe efekty można uzyskać – zaznacza przedstawicielka Drukarni TAKT.

Uwagę w ofercie zwracają m.in. opakowanie obro­towe na whisky William Lawson’s, opakowanie imitujące strukturę skóry na kolekcję płyt Bruce’a Springste­ena, książka z elementem przestrzennym i efektem postarzenia – będąca opakowaniem albumu CD, książka Steven Wilson – produkcje nominowane i nagradzane w konkursach: GRAMMY i ZŁOTY GRYF za najlepszą jakość wykonania produktu poligraficznego. PERŁĄ WŚRÓD OPAKOWAŃ jest opakowanie na Edycję Kolekcjonerską Gry Komputerowej WIEDŹ­MIN 3: Dziki Gon, za które firma otrzymała Wyróżnienie Przewodniczącej Jury – miejsce 1 w konkursie ART OF PACKAGING 2016. Joanna Stanowicka-Ozga kładzie jednak nacisk na kreatywny potencjał innego projektu, doskonale wpisującego się w koncepcję „drugie życie opakowania”.

– Opakowanie dla marki Hebe, które wykonaliśmy jest przykładem opakowania innowacyjnego z przeznaczeniem prezentowym dla sieci sklepów kosmetycznych. Wyróżnia się możliwością złożenia i rozłożenia, co pozwala na ograniczenie przestrzeni transportowej i magazynowej. Kolejne plusy, to możliwość wykonania okleiny wg indywidualnie przygotowanego projektu graficznego oraz dostosowanie formatu i rozmiaru do potrzeb. Poza tymi wszystkimi walorami, jest to opakowanie, które swą formą niezwykle przyciąga uwagę i nie pozostaje niezauważalnym! Można je wykorzystać do różnych innych celów typu: przechowywanie pamiątek, zdjęć, bibelotów itd.

Opakowanie może mieć drugie życie
No właśnie. Warto zadać sobie pytanie, czy opakowanie po użyciu można tylko zutylizować? Mondi – międzynarodowy koncern opakowaniowy – uważa inaczej. W 2015 r. na polskim rynku pojawiło się nietypowe opakowanie – pudełko ekspozycyjne na pieluszki dla dzieci zaprojektowane zgodnie ze standardami sieci Biedronka, które może być po użyciu uformowane w zabawkę – cyrk dla dzieci.

– My wierzymy, że nawet puste pudełko może mieć drugie życie. Konstrukcja opakowania posiada elementy perforowane, z których tworzone są elementy sceny, kurtyny, postacie oraz elementy. Atrakcyjny artwork, nawiązuje do bajkowych postaci, pobudza wyobraźnię dziecka. Niebanalna konstrukcja domku w pełni spełnia wymagania funkcjonalności pudełka z produktem zarówno w transporcie, jak i na półce sklepowej – wyjaśnia Marek Kordecki, Product Innovation Manager Poland, Mondi Corrugated Packaging.

W projekcie Mondi, który został nagrodzony na IF Design award 2016 bardzo ważną rolę odgrywa czynnik ekologiczny.
– Dzięki innowacyjnej konstrukcji opakowanie może być wykonane w jednej linii produkcyjnej (druk, wykrawanie i sklejanie na jednej maszynie). To proces bardziej wydajny i oszczędny (mniejsze zużycie energii i emisji CO2) w porównaniu do tradycyjnego procesu rozbitego na pojedyncze maszyny. Materiał, tektura falista z papierami pochodzenia makulaturowego są dedykowane do powtórnego recyklingu – zaznacza Marek Kordecki.

Atrakcyjna i efektywna tektura falista
Generalnie tektura falista jest bardzo wdzięcznym materiałem, cechującym się min. mnogością spełnianych funkcji (ochronna, transportowa, ekspozycyjna, informacyjna), możliwością przetworzenia po wykorzystaniu, wytrzymałością i generalnie różnorodnością możliwych konstrukcji, w zależności od przeznaczenia. Opakowanie wykonane z tektury falistej powinno zapewniać dobrą ochronę zawartości w trakcie całego cyklu pakowania i dystrybucji. Wyróżniamy kilka rodzajów tego typu opakowań w zależności od przeznaczenia.

– Można je podzielić na klapowe (transportowe), fasonowe (wykrawane) oraz display i POS. Opakowania klapowe służą do bezpiecznego transportu dóbr w łańcuch logistycznym. Ich główne zadanie to ochrona zawartości przed czynnikami zewnętrznymi podczas procesu transportu z miejsca produkcji do miejsca przeznaczenia. Opakowania fasonowe to opakowania o bardziej złożonej konstrukcji, wykonywane przy użyciu specjalnych narzędzi – wykrojników. Ten sposób produkcji pozwala na wytwarzanie opakowań zapewniających bezpieczny transport towarów oraz posiadających zdolność ekspozycji produktu. Zastosowanie opakowań fasonowych jest znacznie szersze niż klapowych. Z kolei, display i POS to grupa opakowań fasonowych, której głównym zadaniem jest ekspozycja i atrakcyjna prezentacja towarów. Charakteryzują się najczęściej bogatą szatą graficzną (nadruk offsetowy) oraz wyszukaną konstrukcją – wymienia Adrian Kamiński, kierownik regionalny sprzedaży w firmie ADAMS.

Realizacji pokazujących niestandardowe zastosowanie tekturowych podłoży nie brakuje wśród propozycji fabryki opakowań ADAMS. Jednym z nich jest „Krówkomat”. Rozwiązanie, które powstało przy współpracy z Działem Opakowaniowym Jeronimo Martins Polska, zostało zaprojektowane z myślą o innowacyjnym sposobie ekspozycji i sprzedaży cukierków luzowych dla sieci sklepów Biedronka. Pojemny i funkcjonalny stand w intrygującym kształcie krówki z systemem dozującym z ruchomą szufladą i kominem zasypowym, zachęca do zakupu i pozwala na samodzielne pobieranie cukierków. „Wuchta smaków” to z kolei oryginalne opakowanie w kształcie… małej szafki z drzwiczkami, kryjącymi regionalne wyroby spożywcze. Jego unikalną cechą jest niestandardowe pochylenie, nadające dynamiki i pozwalające na lepszą ekspozycję zawartości. Wuchta sprawdzi się jako display na ladę, dzięki ciekawej formie i grafice może posłużyć jako nietypowy prezent. Ekologiczny projekt podkreślający naturalność opakowanych produktów, zwyciężył w konkursie ART OF PACKAGING 2016 w kategorii „Opakowanie smaku”. Ciekawa konstrukcja, funkcjonalność, prostota użytkowania i zastosowanie w pełni naturalnych surowców – to właściwości „Stolika dla dwojga”. Zestaw w formie walizki zawiera automatycznie rozkładający się stolik oraz dwa kieliszki. Całość wydobywamy z walizki za pomocą rączki, która jest jednocześnie integralną częścią blatu. W środku blatu znajduje się również miejsce służące do umiejscowienia butelki. Jest to propozycja skierowana szczególnie dla tych osób, które swoje ulubione wino, bądź też inny trunek uwielbiają kosztować na łonie natury.

Opakowanie z potencjałem
Rynek opakowań ulega nieustającym przemianom, to co niedawno było marketingową niszą staje się nowym pomysłem sprzedażowym. Rozwiązania opakowaniowe stawiające na rozszerzenie podstawowych funkcji mogą wpłynąć na rozpoznawalność marki, a co za tym idzie większe zainteresowanie potencjalnych konsumentów. Jarosław Kamiński, Dyrektor Zarządzający RAJAPACK Polska podkreśla, że na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat znaczenie identyfikacji wizualnej produktów dla sprzedaży osiągnęło szczególny poziom.

– We wszystkich branżach mamy do czynienia z coraz większym ujednolicaniem jakości produktów. W konsekwencji – obok ceny – obecnie to opakowanie częściej wpływa na wybór klienta i jego sympatię dla danej marki. Rynek prężnie się rozwija, eksperymentując z różnorodnymi trendami umożliwiającymi dodatkową komunikację. Opakowania nie pełnią już wyłącznie funkcji ochronnej, ale stały się obszarem marketingowej i informacyjnej relacji z konsumentem. Niespodziewaną popularnością cieszy się tektura falista i mikrofala wykorzystywane do wytwarzania kreatywnych materiałów opakowaniowych, jak eleganckie pudełka z uchwytem na wino w formie walizki czy opakowania dedykowane danej grupie produktów np. mediaboxy. Ekologiczne pudełko o ciekawej formie doskonale podkreśla unikatową zawartość paczki. Oczywiście nie bez znaczenia jest także fakt, że stosowanie biodegradowalnych materiałów opakowaniowych, będących integralnym elementem cyklu zbiórki, segregacji i przetwarzania odpadów, jest świadectwem społecznej odpowiedzialności firmy i wpływa na pozytywną ocenę klienta. Z pozycji dystrybutora materiałów opakowaniowych z ciekawością obserwujemy zmiany na rynku opakowań wysyłkowych, jak i spożywczych – komentuje Jarosław Kamiński.

Andrea Richardson, Marketing Manager w Mondi Corrugated Packaging dodaje, że istotne jest przedstawianie i uzmysławianie zalet koncepcji „drugie życie opakowania”.
– Pracujemy nad tym, by zwiększyć wiedzę o potencjale opakowań wielokrotnego użytku. Marketerzy często skupiają się tylko na ich podstawowej roli. W przypadku takich projektów firmy aktywnie włączają się w rozwijanie podobnych pomysłów, ale to nie jest normą. Generalnie sposobność wdrażania rozwiązań wpływających na wzrost sprzedaży jest ściśle związana z działem marketingu firmy. Niejednokrotnie trudno jest przedstawić propozycje dodające element zwiększonego kosztu w łańcuchu produkcji opakowań – akcentuje Andrea Richardson.

Cieszy fakt, że zarówno projektanci, jak i użytkownicy opakowań coraz mocniej dostrzegają tkwiący w nich potencjał. Zastosowanie efektywnej, a zarazem efektownej konstrukcji i atrakcyjnej grafiki zwiększa zauważalność produktu na sklepowej półce. A często sprawia, że opakowanie funkcjonuje dalej. Wykorzystywane do ponadprogramowych celów buduje dzięki temu, jakże pożądaną, dodatkową relację z konsumentem.
Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2016. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.