Logo

Trade marketing

Etykieta cyfrowa jako element strategicznych działań marki

Spółka Aniflex – producent etykiet samoprzylepnych, przekonuje właścicieli marek, że uwzględnienie w przyjętej strategii produktu odpowiedniej technologii przygotowania etykiety czy opakowania jest jedną z kluczowych decyzji, warunkujących dalsze działania marki na rynku.

Kompleksowe traktowanie strategii opakowania i budowania tożsamości marki może stać się jednym z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Kolor, kształt czy angażujący i zaskakujący projekt pozwalają na istotne wsparcie wszelkich działań promocyjnych danej marki dla uzyskania lepszej rozpoznawalności i konkurencyjności na rynku. Związek między opakowaniem a tożsamością samej marki jest bezsporny; wykorzystują go producenci artykułów konsumpcyjnych, widoczny jest w sferze usług i na rynku business-to-business.

Zważając na obecne trendy i potrzeby rynku związane z personalizacją etykiet i opakowań, drukiem zmiennych danych firma oferuje etykiety produkowane w technologii cyfrowej (ink jet UV i HP Indigo). Dają one możliwość nie tylko kreacji niepowtarzalnych etykiet czy opakowań, ale stają się także narzędziem wykorzystywanym do tworzenia strategicznych działań danej marki.

Personalizacja etykiety
Personalizacja oznacza, że każda produkowana etykieta może być opatrzona indywidualnym projektem. Dzięki niej otrzymujemy możliwość dopasowania opakowania produktu do wymagań bardzo wąskiej grupy odbiorców w zasadzie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Druk cyfrowy oferowany przez firmę Aniflex ułatwia tworzenie indywidualnych opakowań, wpisujących się w ogólną strategię danej marki. Każdy produkt może zostać opatrzony unikalną etykietą, zachowując przy tym optymalizację kosztów zakupu (dzięki zastosowaniu tzw. produkcji łączonej). Łączenie produkcji etykiet samoprzylepnych umożliwia nie tylko redukcję kosztów zakupu etykiety, ale także skraca czas potrzebny na jej wykonanie. Jeśli dodamy do tego brak kosztów form drukarskich (polimerów), a tym samym możliwość bezpośredniego druku z pliku komputerowego, otrzymujemy kompletny produkt w czasie znacznie krótszym aniżeli przy wykorzystaniu innych metod druku (np. popularnej fleksografii).

Druk zmiennych danych
Druk zmiennych danych wykorzystywany jest jako osobny element znakowania opakowań; coraz częściej jednak w połączeniu z możliwościami jakie daje personalizacja, stosowany jest do tworzenia unikalnych opakowań uwzględniających potrzeby indywidualnego nabywcy – angażując go tym samym do budowania lojalności wobec danej marki. Możliwość druku zmiennych danych na etykiecie produktu wykorzystywana jest jako pewna forma zaangażowania klienta w markę. Często zdarza się bowiem, że elementy opakowania ze zmiennymi danymi (np. unikalnym kodem, numerem, grafiką) znajdują swoje odzwierciedlenie w różnego rodzaju akcjach promocyjnych mających na celu budowanie przywiązania konsumenta do konkretnej marki.

[galeria=”1″]

Opłacalnie niskie nakłady
Niskonakładowa produkcja etykiet służy ich wykorzystaniu do znakowania krótkich serii produktów lub też ich próbnych wersji. Dedykowana jest producentom, którym zdarza się wytwarzać krótkie linie swoich produktów, marki premium w limitowanej serii oraz ich próbne odpowiedniki. Nie bez znaczenia jest tu również możliwość łączenia nakładów, co z kolei daje szansę wytworzenia etykiet o tym samym kształcie i wymiarze, ale różnym projekcie, a w konsekwencji minimalizację kosztów. Możliwość opłacalnego druku niewielkich ilości etykiet to ukłon w stronę opisywanej wcześniej personalizacji.

Etykieta cyfrowa z uszlachetnieniem
Spółka Aniflex, jako jedna z nielicznych firm w Polsce, oferuje etykiety cyfrowe z uszlachetnieniem. Dzięki możliwości nanoszenia zdobień w postaci złocenia, srebrzenia czy lakierowania (także wybiórczego) otrzymujemy gotowy produkt – etykietę, stanowiącą potężne narzędzie marketingowe, z jakością porównywalną do jakości druku offsetowego. Możliwość zdobienia etykiet cyfrowych to także opłacalne narzędzie produkcji etykiet na próbne wersje produktów. Załóżmy bowiem, że firma wprowadza na rynek nowy produkt premium. Dla zbadania reakcji rynku wprowadza niewielką partię produktów. Opakowanie produktów testowych musi być tożsame z tym użytym przy produkcji właściwej. Aniflex proponuje w takich przypadkach druk etykiet w technologii cyfrowej (na testowe wersje produktów) z zastosowaniem uszlachetniania w postaci złocenia, srebrzenia czy lakierowania(jeśli projekt tego wymaga), a w przypadku przyjęcia produktu przez rynek, produkcję etykiet za pomocą technologii fleksograficznej – najbardziej optymalnej dla realizacji wysokonakładowych produkcji etykiet ze zdobieniami. Rozwiązanie to ma ogromną przewagę zarówno z punktu widzenia optymalizacji kosztów, ale także z punktu widzenia samego marketingu. Załóżmy bowiem, że wprowadzona partia testowa nie osiągnęła zakładanych wyników sprzedaży, a badania wykazały, że jednym z powodów porażki było opakowanie produktu (oczywiście w dużym uproszczeniu). Technologia druku cyfrowego umożliwia zmianę projektu etykiety w każdym momencie bez ponoszenia kosztów związanych z zakupem tzw. przygotowalni (form drukarskich). Zmiana projektu opakowania (lub jego fragmentu) nie ma żadnego wpływu nie tylko na koszt narzędzi drukarskich, ale także na czas potrzebny na wykonanie produkcji etykiet czy opakowań opatrzonych nowym projektem graficznym.

Podsumowanie
Technologia druku cyfrowego oferowana przez spółkę Aniflex umożliwia rozwój kreatywnych etykiet samoprzylepnych opatrzonych spersonalizowanym komunikatem. Daje to możliwość kreacji nowatorskich przekazów marketingowych, a tym samym identyfikacji produktu przez daną grupę docelową. Zmiana poszczególnych elementów etykiety, począwszy od kodów kreskowych, poprzez nasycenie barw, kolorystykę aż po indywidualny projekt, wpływa nie tylko na wygląd danego produktu, ale także na postrzeganie całej marki. Tworzenie kreatywnych, chwytliwych i zaskakujących rozwiązań to nie tylko trend obecnych czasów, to wręcz konieczność.
Justyna Kierzkowska-Grzyb
www.aniflex.pl | www.etykietycyfrowe.pl

 

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2016. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.