Logo

Trade marketing

Stora Enso nagrodziła laureatów konkursu Recreate Packaging 2016

11 maja br. w nowojorskim hotelu Knickerbocker odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie tegorocznej edycji konkursu Recreate Packaging, organizowanego już po raz trzeci przez Stora Enso. Był on skierowany do projektantów opakowań (zarówno profesjonalistów, jak i studentów kształcących w tym kierunku).

Tym razem jego tematem przewodnim były opakowania na produkty luksusowe, przeznaczone na rynki: perfum i kosmetyków, szampana i trunków luksusowych oraz czekolady i wyrobów konfekcyjnych. Do ich wykonania użyto trzech kartonów produkowanych przez Stora Enso – Ensocoat, CKB i Performa Brilliance. Wśród laureatów tegorocznej edycji znalazła się po raz kolejny osoba z Polski. W kategorii przeznaczonej dla studentów trzecie miejsce – za opakowanie na perfumy – zajęła Karolina Lademann z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Trzecia edycja konkursu Recreate Packaging cieszyła się rekordową popularnością. W sumie odnotowano w niej 157 zgłoszeń i wszystkie– jak informuje Stora Enso – koncentrowały się na wykorzystaniu potencjału tkwiącego w kartonie przeznaczonym do produkcji opakowań luksusowych, głównie w kontekście jego walorów dotykowych. Główną nagrodą było 5 tys. euro dla zwycięzców każdej z kategorii – profesjonalnej i studenckiej. 

Przewodniczący jury konkursowego – Jari Latvanen, kierujący działem Stora Enso Consumer Board – podkreślał nietuzinkowość i kreatywność nadesłanych projektów: – Byliśmy zachwyceni pomysłowością w zakresie zastosowania kartonów do stworzenia luksusowych opakowań na szampana, czekoladę czy perfumy. Uczestnicy tegorocznej edycji w pełni docenili właściwości dotykowe produkowanych przez Stora Enso kartonów, które zostały wykorzystane do wykonania projektów. W efekcie powstały opakowania gwarantujące unikalną więź z konsumentem i oferujące mu niebanalne doznania.

Główną nagrodę w kategorii dla studentów zdobył Duncan Anderson z Wydziału Opakowań i Projektowania Instytutu Projektowania w Lahti za projekt opakowania na perfumy – Chrysalis. Do jego wykonania użyty został karton Performa Brilliance.

W uzasadnieniu jurorzy napisali m.in.: „Opakowania na perfumy zazwyczaj ukrywają kształt znajdującego się wewnątrz flakonika. W przypadku nagrodzonej przez nas pracy jest inaczej – buteleczka jest widoczna z zewnątrz. Na postrzeganie opakowania, także w kontekście doznań dotykowych, nie bez wpływu było także wykorzystanie właściwego podłoża, jakim jest Performa Brilliance. W efekcie powstało piękne i oryginalne opakowanie, charakteryzujące się wyjątkowością i kreatywnością”.
Drugą nagrodę wśród studentów zdobył Georges Diant z francuskiej szkoły projektowania Strate (za opakowanie na czekoladę), zaś trzecie miejsce zajęła Karolina Lademann.
W kategorii dla profesjonalistów główną nagrodę odebrała Micaela Nilsson ze szwedzkiej firmy Gafs Kartong za projekt opakowania na szampana Pivert.

W tym przypadku jury tak uzasadniło swój wybór: „Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. Wprowadzenie bąbelkowego efektu w niezwykle mocnym opakowaniu nadało mu lekkości. Zwróciliśmy też uwagę na innowacyjne wykorzystanie technicznych funkcji, wszechstronności i walorów estetycznych kartonu CKB użytego w tym projekcie. Projekt ten cechuje wysoki poziom uniwersalności względem personalizacji, zarówno kolorystycznej jak i tematycznej. W efekcie mamy do czynienia z prostym opakowaniem, oferującym bardzo dużą wartość dodaną”. 

Druga nagroda w kategorii dla profesjonalistów przypadła projektowi ChocBook, którego autorami są Uwe Melichar z niemieckiej firmy Factor oraz Andra Teibaha i Girts Strumpmanis z łotewskiej firmy Brandbox. Trzecie miejsce zajęli Johan Berglund i Magdalena Piehl ze szwedzkiego Studio Piehl za projekt Trianguli. 

Jury przyznało także specjalne wyróżnienie Martinowi Sombathy z Kanady za opakowanie na czekoladę Alpine Milk. Zwycięzcą nagrody publiczności zostali natomiast Tuan Dao Mahn i Khan Lam – studenci uniwersytetu Beuth w Niemczech za opakowanie na czekoladę Bermuda. Co ciekawe, w tej ostatniej swoje głosy oddało ponad 12 tysięcy osób.

Warto dodać, że Stora Enso – poza organizacją własnego konkursu dla projektantów opakowań – wspiera także lokalne inicjatywy o podobnym charakterze. Firma jest m.in. partnerem organizowanego w Polsce przez European Media Group konkursu Art of Packaging. 

JK