Obecność firmy Stora Enso na tegorocznych targach drupa przebiegała pod hasłem „What a tree can do”. Skandynawski koncern wykorzystał największą na świecie wystawę skierowaną do branży poligraficznej na promocję produkowanych przez siebie papierów graficznych, kartonów oraz tektur typu „Re-board”. Na targach drupa 2016 światową premierę miał też niskogramaturowy papier niepowlekany Prima Super G.
Produkowana przez Stora Enso tektura typu „Re-board” posłużyła do wykonania drzewa, zlokalizowanego w samym środku firmowego stoiska, które znalazło się w pawilonie 1, zajmowanym również przez firmę Heidelberg i jej partnerów technologicznych. W maszynach drukujących tego producenta, jak również wielu innych dostawców, podłoża Stora Enso były wykorzystywane podczas licznych pokazów „na żywo”. Stoisko firmy przyciągało uwagę zwiedzających także dodatkowymi atrakcjami: wirtualnymi prezentacjami procesów wytwórczych, realizowanych w jej fabrykach (z wykorzystaniem technologii „augmented reality”, czyli tzw. „rzeczywistości rozszerzonej”) oraz wystawą wszystkich projektów nagrodzonych w ramach tegorocznej edycji konkursu Recreate Packaging. W specjalnym audytorium eksperci Stora Enso prowadzili prelekcje na temat targowych propozycji przygotowanych przez skandynawskiego producenta.
Obecna na targach Ewa Jończyk-Zięba, dyrektor działu papierów publikacyjnych w firmie Stora Enso Polska, podkreśla optymalną lokalizację stoiska oraz liczne odwiedziny klientów z całego świata, także z naszego kraju:
– Podczas wcześniejszych edycji targów drupa nasze stoisko miało zupełnie inny charakter i było ograniczone powierzchniowo. Tym razem możemy mówić raczej o przestrzeni wystawienniczej, jaką zajęliśmy w pawilonie 1. Obecność wśród producentów sprzętu, m.in. firmy Heidelberg, która wykorzystywała nasze podłoża do prezentacji swoich maszyn, również wpłynęła na frekwencję naszych gości. Stoisko Stora Enso przeżywało przez całe targi prawdziwe oblężenie, odnotowaliśmy wiele wizyt klientów z Polski, ze wszystkich obsługiwanych przez nas segmentów rynkowych.
Podłoża Stora Enso na stoiskach firm partnerskich
Drupa 2016 była pierwszą wystawą, na której różne podłoża produkowane przez Stora Enso były tak powszechnie wykorzystywane przez producentów maszyn drukujących (zarówno konwencjonalnych jak i cyfrowych) oraz sprzętu do dalszej obróbki. Na stoiskach firm takich jak Heidelberg, manroland sheetfed, Konica Minolta, Hewlett Packard, Landa, Canon, Ricoh, Kolbus czy Hunkeler zadrukowywane oraz przetwarzane były różne produkty z rodziny Lumi (papiery bezdrzewne oraz wielokrotnie powlekane błyszczące, jak również kartony) – LumiArt, LumiSilk oraz LumiForte; mechanicznie powlekany papier specjalny NovaPress Matt; papier książkowy Creamy oraz dedykowane technice inkjetu zwojowego papiery Berga Jet i Superior Jet.
Równie licznie zaznaczyły na targach drupa 2016 swoją obecność kartony produkowane przez Stora Enso, m.in. z serii Ensocoat, Performa, Cupforma i Tambrite. Wykorzystywano je podczas prezentacji maszyn drukujących (Heidelberg, Xeikon, Konica Minolta, Landa, Hewlett Packard) jak też introligatorskich (Bobst).
Z kolei specjalne tektury typu „Re-board” posłużyły do pokazów maszyn drukujących i wykańczających takich dostawców jak Aristo, Esko czy Zünd.
Światowa premiera papieru Prima Super G
Podczas targów drupa 2016 oficjalnie zadebiutował niskogramaturowy niepowlekany papier Prima Super G, oferujący bardzo wysoki poziom połysku i przeznaczony do zadrukowywania w technice rotograwiurowej. Dostępny w czterech wersjach (51, 54, 57 i 60 g/m2), stanowi on – zdaniem producenta – optymalny wybór przy produkcji ulotek, wrzutek, broszur i czasopism.
– Przed pięcioma laty zadziwiliśmy rynek wprowadzając do oferty PrimaPress – niskogramaturowy, niepowlekany papier do druku heatsetowego. Obecnie chcemy ponownie zaskoczyć w pozytywny sposób naszych klientów. Wiemy, że rynek produkcji wklęsłodrukowej oczekiwał takiego podłoża jak PrimaPress, w zamian proponujemy jeszcze ciekawsze rozwiązanie. Z tego względu nie chcieliśmy opatrywać nazwy PrimaPress jedynie dodatkową literą „G”, zwłaszcza że podczas testów nowego podłoża jego użytkownicy wyrażali się o nim w samych superlatywach. Stąd decyzja by nasza nowa propozycja rynkowa nosiła nazwę Prima Super G. Dedykowany na rynek produkcji rotograwiurowej, oferuje poziom połysku niespotykany dotychczas wśród papierów klasy LWU – podkreśla Tomas Larsson, wiceprezes odpowiedzialny za segmenty rynkowe SC, MFC i CM.
Produkcja podłoży Stora Enso w trójwymiarze
Odwiedzając targi drupa 2016 można było nie tylko zobaczyć efekty zastosowania podłoży Stora Enso w różnych technikach drukowania i wykańczania, ale też wziąć udział w trójwymiarowej „podróży” do zakładów firmy. Wszystko dzięki kooperacji Stora Enso z firmą Oculus. Mówi Katariina Tanner, wiceprezes ds. marketingu w dywizji papierniczej: – Prezentacje były zbieżne z tematem przewodnim naszej obecności na targach, pokazywały bowiem w jaki sposób wykorzystujemy tradycyjny odnawialny surowiec jakim jest drewno. Przy użyciu technologii Oculus Rift 3D nasi targowi goście, po założeniu specjalnych gogli i słuchawek, mogli przenieść się w wirtualny świat i zapoznać z realizowanymi w zakładach Stora Enso procesami produkcji papierów i kartonów oraz recyklingu. Na osobnym stanowisku – stosując metodę śledzenia wzroku konsumenta – sprawdzaliśmy z kolei zachowania związane z zakupem towarów i kryteriami dokonywanych w punktach sprzedaży wyborów. Każda osoba, biorąca udział w tym swoistym badaniu, otrzyma po targach indywidualne wyniki.
Opakowania inaczej
Podczas targów Stora Enso świętowała 20-lecie wprowadzenia na rynek kartonów z serii Performa i CKB. Znajdują one zastosowanie w różnych segmentach branży opakowań, stale udoskonalane i rozwijane stanowią też bazę dla nowych rozwiązań opakowaniowych. Te ostatnie firma Stora Enso aktywnie promuje od kilku lat w ramach konkursu Recreate Packaging, którego jest organizatorem, a który jest skierowany zarówno do profesjonalnych projektantów opakowań, jak też studentów uczelni kształcących w tym kierunku. Na specjalnie wydzielonej części stoiska zaprezentowane zostały wszystkie prace nagrodzone i wyróżnione w jego tegorocznej edycji. Wśród nich znalazł się także projekt z Polski – opakowanie na perfumy, zaprojektowane przez Karolinę Lademann z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Mówi Piotr Kuzebski, dyrektor segmentu graficznego w dziale kartonów Stora Enso Consumer Board:
– Opakowania były jednym z gorących tematów tegorocznych targów drupa 2016. Na niektórych stoiskach dostawców sprzętu zdominowały one wręcz prowadzone tam pokazy. W naturalny sposób więc zaistniały one w sposób szczególny na stoisku Stora Enso jako lidera w produkcji zaawansowanych, wysokiej jakości podłoży kartonowych i tekturowych oraz opakowaniowych. Cieszymy się, że spotkały się one z dużym zainteresowaniem wielu zwiedzających, także z Polski. Mamy nadzieję, że nasza tegoroczna obecność na targach drupa 2016 – inna niż w latach wcześniejszych – w klarowny sposób przedstawiła Stora Enso jako innowacyjnego i przyszłościowego producenta, bazującego na surowcach odnawialnych.
JK