W dobie rozwoju e-commerce podejście konsumentów do zakupów stacjonarnych uległo zmianie – pojawiły się nowe oczekiwania i nawyki. Osoby, które wybierają wizytę w centrum handlowym nie realizują już wyłącznie potrzeby dokonania zakupu. Dziś, w znacznie większym stopniu jest to potrzeba miłego spędzenia czasu, inspiracji, doznania estetycznego i relaksu.
Konsumenci, którzy zdecydowali się odejść od komputera oczekują wyjątkowych przestrzeni i indywidualnego podejścia – doświadczenia, które nie atakuje, lecz koi zmysły. Dlatego zarządcy centrów handlowych powinni coraz więcej wagi przywiązywać do wystroju wnętrz, spójnej identyfikacji wizualnej i komfortowych przestrzeni wspólnych. Dzisiaj liczy się wysokiej klasy architektura, wygodne meble i dobrze skomponowane elementy dekoracyjne. Często dla uzyskania zachwycającego efektu wystarczają niewielkie zmiany – przemyślana modernizacja, która podnosi standard budynku.
Bardzo istotnym elementem są oznaczenie zewnętrze – litery na elewacji oraz reklamy prezentujące kolekcje wybranek marek doskonale widoczne zarówno w ciągu dnia, jak i po zapadnięciu zmroku.
O klientów należy dbać nie tylko wewnątrz budynku. Dobrze oznakowane drogi dojazdu to element, który pozwala zbudować przewagę nad konkurencją. Nie lekceważmy przestrzeni parkingu – profesjonalny system oznaczeń i komfort użytkowania tej części obiektu bezpośrednio przekładają się na zadowolenie klientów, a co za tym idzie – decyzję o powrocie.
Konsumpcjonizm w rytmie slow
O jakości obiektu handlowego świadczą przede wszystkim przestrzenie wspólne, które mają wpływ na komfort odwiedzających. Co ważne, galeria handlowa, która funkcjonuje jako miejsce spotkań w gronie przyjaciół lub rodziny powinna spełniać określone warunki. Samotną zjeżdżalnię powinny zastąpić kąciki zabaw dla dzieci, natomiast ławki służące krótkotrwałemu odpoczynkowi – przestronne i wygodne strefy relaksu, gdzie można na dłużą chwilę zatrzymać się w otoczeniu zieleni. Odpowiednio zaprojektowane meble, dobór oświetlenia, dostęp do prasy oraz detale, które oswajają przestrzeń publiczną, nadając poszczególnym obszarom „domowy” klimat, przyciągają coraz liczniejsze grono konsumentów wybierających zakupy w rytmie slow.
Fot. Restauracja Food Court, MODO Domy Mody
Zdecydowaną metamorfozę przechodzą też strefy food court. Spójny wystrój i szeroka oferta gastronomiczna sprawiają, że ich rola nie musi się ograniczać do miejsca na szybką przekąskę w przerwie zakupów. Wygodne, stylowe meble i większe odległości miedzy stolikami zachęcają do nieśpiesznego zjedzenia posiłku.
Częstym zabiegiem budującym renomę danego miejsca jest kreowanie w galerii handlowej przestrzeni zarezerwowanej dla sztuki – zapraszanie do współpracy artystów, organizowanie wystaw i spotkań z twórcami. To przestrzenie, w których można pozwolić sobie na eksperymenty z formą czy ekspozycję oryginalnych instalacji. W kwestii dbania o doznania estetyczne klientów, duże pole do popisu mają najemcy. Projektanci witryn sklepowych powinni brać pod uwagę charakter obiektu i niejako współtworzyć klimat miejsca.
Fot. SONO IDONI
Modernizacja, informacja, komunikacja
W każdej galerii handlowej szczególną rolę pełnią ciągi komunikacyjne i planowanie ścieżek jakimi poruszają się klienci. W procesie projektowania systemów nawigacyjnych należy pamiętać, że musi być on czytelny, przejrzysty i intuicyjny. W warstwie estetycznej może być uzupełnieniem całości lub posłużyć jako element dekoracyjny przestrzeni. Umieszczone w odpowiednich miejscach i na odpowiedniej wysokości piktogramy informacyjne to wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników. Dzięki profesjonalnemu oznakowaniu centra handlowe nie przytłaczają odwiedzających, niezależnie od wielkości obiektu. Również estetyczne i zadbane łazienki to standard, bez którego nie może obejść się żadna modernizacja.
Kolejnym ważnym aspektem i bardzo mocnym trendem w kreowaniu nowoczesnych przestrzeni publicznych jest aranżowanie miejsc będących łącznikiem ze światem wirtualnym. Miejsca, które w kreatywny sposób zachęcają użytkowników do komunikacji w mediach społecznościowych, w krótkim czasie zyskują popularność i stają się miejscem, w którym warto bywać.
Monika Gardasiewicz, Art Director Advertis