91,43% marketerów wykorzystuje upominki do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek – to najważniejszy wniosek płynący z badania postrzegania artykułów reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzonego w tym roku po raz piąty przez PIAP. Artykuły promocyjne sprawdzą się zatem doskonale, gdy chcemy podziękować za współpracę, uczcić firmowy jubileusz albo zacieśnić relację z kontrahentami lub klientami.
Profil klienta biznesowego
Upominki reklamowe odgrywają niezwykle ważną rolę w biznesie. Stanowią sprawdzone narzędzie do budowania więzi z klientami, pracownikami lub partnerami. – Klienci biznesowi są świadomi mocy, którą posiada trafiony gadżet z odpowiednim przekazem. Wiedzą, że z momentem wręczenia staje się on również wizytówką firmy. Gadżet z dopasowaną inskrypcją, logo lub przekazem reklamowym może pomóc w budowaniu relacji na długie lata, być symbolem uznania lub formą podziękowania – wyjaśnia Karolina Wojtczak z AXPOL Trading.
W życiu codziennym klient biznesowy otacza się produktami wysokiej jakości i tego samego oczekuje w życiu zawodowym. – Nie zadowoli go kubek z nadrukiem jako upominek od kontrahenta, ale porcelanowa filiżanka z subtelnym brandingiem może już znaleźć się w polu jego zainteresowań, podobnie jak unikalny wazon, portfel z monogramem czy elegancka koszula. Oczywiście wiele zależy od poziomu biznesu. Im bardziej prestiżowe marki i im wyższa cena produktów lub usług oferowanych przez daną firmę, tym poziom upominków promocyjnych wyższy, a design bardziej wyszukany – wyjaśnia dr Mariusz Szeib, Prezes TEXET Poland.
Klient biznesowy jest dobrze zorientowany, świetnie wykorzystuje w tym celu dostępne źródła, poszukuje produktów i opinii w Internecie. – Konsumenci B2B nie bez powodu uważani są za wyjątkowo wymagających: odpowiedzialność, która wiąże się z podejmowanymi przez nich wyborami, sprawia, że są ostrożniejsi jednocześnie mocno skoncentrowani na wyborze odpowiedniej oferty. Dlatego mówiąc o klientach biznesowych, tak często podkreśla się wartość, którą niesie ze sobą umiejętność prowadzenia z nimi dialogu – mówi Agata Plesińska, marketing manager w firmie Happy Gifts Europe.
Jak dodaje Piotr Adamczyk, specjalista ds. sprzedaży w firmie Stefania, duża świadomość potrzeb takiego klienta sprawia, że wysoka jakość usług doradczych w zakresie zakupu produktu oraz indywidualne podejście do klienta biznesowego muszą być w dzisiejszych czasach obowiązkowym standardem.
Marka i jakość
Co zatem możemy zaproponować poszukującym biznesowych gadzetów? Klienci zarówno z agencji reklamowych, jak i biznesowi szukają coraz częściej prestiżowych, spersonalizowanych produktów najwyższej jakości przy czym cena nie jest decydującym wyznacznikiem wyboru. – Istotnym elementem jest ciekawy pomysł opakowania podkreślający wartość i wyjątkowość produktu. Może to być elegancki grawer, tłoczenie, wstążka z logo, ale również indywidualne opakowanie przygotowane specjalnie pod wymogi partnera. Kluczem do sukcesu jest nasza elastyczność w temacie oferty, ale także jakość samego produktu, które są najlepszym sposobem na zaprezentowanie każdej, nawet najbardziej wymagającej firmy i spełnienie oczekiwań klientów – mówi Adam Urbaniak z firmy Simple. Marki Gino Rossi oraz Simple CP przygotowały linię galanterii skórzanej skierowaną do ludzi biznesu. – Prosta forma, ręczne wykonanie każdego elementu oraz najwyższa jakość użytych komponentów gwarantuje zadowolenie klienta łącząc w sobie jakość i praktyczność. Dodatkowo każdy produkt może być spersonalizowany pod indywidualne zamówienie, co podkreśla jego wyjątkowość – dodaje Adam Urbaniak.
Potrzeby klienta są także odzwierciedleniem panujących aktualnie trendów rynkowych. Od jakiegoś czasu obserwujemy tendencję, która zdaje się wciąż wzrastać – menedżerowie i osoby na wyższych stanowiskach w biznesie coraz częściej i coraz intensywniej zajmują się sportem, prowadzą bardzo aktywny tryb życia – biegają w maratonach, jeżdżą na wyprawy w egzotyczne miejsca itd. Ma to swoje odzwierciedlenie w tym, jakie upominki reklamowe najlepiej trafiają w ich upodobania. Są to już nie tylko praktyczne prezenty ściśle związane z pracą i tzw. stylem business look, takie jak zestawy piśmiennicze czy foldery marki Hugo Boss, ale także wszelkiego rodzaju elektronika, która wspomaga klientów w prowadzeniu aktywnego trybu życia, np. plecaki marek Victorinox i Wenger czy opaski fit i smartwatche MyKronoz – dodaje Zuzanna Sikora, marketing manager w firmie Easy Gifts.
W ofercie katalogu VOYAGER dużą popularnością cieszą się produkty marki Mauro Conti exclusive collection, w której znajduje się galanteria skórzana, powerbanki, eleganckie zestawy piśmienne, wielofunkcyjne teczki konferencyjne czy nieprzewracające się kubki. – Klienci często zamawiają również notatniki i kalendarze MOLESKINE, produkty z tej cenionej na świecie kolekcji są znakomitym pomysłem na prezenty na każdą okazję. Natomiast katalog VOYAGER XD to kopalnia pomysłów, pełna m.in. nowinek technologicznych, takich jak innowacyjne etui na tablet, designerska torba z wbudowanym powerbankiem, okulary wirtualnej rzeczywistości, inteligentne monitory aktywności czy tańczące roboty – wyjaśnia Karolina Wojtczak z AXPOL Trading.
Szyk i elegancja w biznesie wyraża się także przez strój który nosimy. – Nasi klienci kupując prezenty biznesowe stawiają na klasykę – z odzieży wybierają koszule i doskonałe jakościowo swetry z wełny Merino (w ofercie James Harvest i Harvest&Frost), dużym zainteresowaniem cieszą się też wykonane z tkanin technicznych kurtki żeglarskie marki D.A.D Sportswear, które są idealnym upominkiem dla osób lubiących aktywnie spędzać czas. Profesjonalna kurtka z membranami i doskonałymi wykończeniami z pewnością zadowoli najbardziej wybrednych klientów – dodaje dr Mariusz Szeib, Prezes TEXET Poland. Klienci cenią też unikalność – stad zainteresowanie produktami z dmuchanego szkła marki SEA Glassbrouck – jednej z najstarszych w Europie hut szkła, zlokalizowanej w Szwecji.
W ofercie B2B popularnością cieszą się także produkty marki Swarovski, światowego lidera w zakresie produkcji ze szkła kryształowego. Oferta korporacyjna producenta obejmuje biżuterię, akcesoria do biura i domu, a także elegancką elektronikę, np. powerbanki. Stefania – Producent Skórzanej Galanterii Reklamowej, proponuje natomiast swoim klientom szeroki zestaw asortymentu ze skóry włoskiej, w tym kolekcję Giovani, zdobionej właśnie kryształami Swarovskiego.
[galeria=”1″]
Biznesowy savoir-vivre
Przy wyborze biznesowego prezentu warto kierować się prostą zasadą: upominek powinien być dopasowany do okazji, osoby i łączących nas z nią relacji. Przy bliższej znajomości do kryterium wyboru można dodać również przyzwyczajenia, gust, czy zainteresowania. Inne prezenty możemy przeznaczyć dla kobiet i inne dla mężczyzn, wszystko zależne jest od okoliczności. – W przypadku kontrahentów zagranicznych należy zwracać uwagę na różnice kulturowe oraz tradycje obowiązujące w danym kraju. „Co kraj, to obyczaj” i niektóre prezenty, ich kolory lub nawet ilość mogą zostać źle odebrane, dlatego warto być tego świadomym. Idealny prezent powinien nie tylko dobrze wyglądać, ale także dobrze służyć – dodaje Karolina Wojtczak.
Podobnie jest w przypadku odzieży i tekstyliów reklamowych. – Liczy się przede wszystkim jakość. Klient biznesowy jest wyjątkowo wyczulony na ten aspekt. To ona powinna być kluczem do wyboru prezentu dla klienta biznesowego. Najbezpieczniejsze są klasyczne kroje i kolory, rzeczy ponadczasowe. Nie warto eksperymentować z modowymi nowinkami. Dodatkowo – nie próbujmy robić brandingu zbyt mocno rzucającego się w oczy, delikatny haft czy flock sprawdzi się często lepiej niż wielki nadruk, który w przypadku mniej masowych produktów może klienta zrazić do zakładania odzieży, nawet jeśli jest najlepszej jakości – wyjaśnia dr Mariusz Szeib.
Gadżet powinien więc być dopasowany do relacji panujących między osobą obdarowującą a obdarowywaną. Szczególnie, gdy nie znamy dobrze tej osoby, warto unikać prezentów zbyt osobistych i postawić na sprawdzoną klasykę i uniwersalny upominek. W dobie pracy w międzynarodowych środowiskach należy także brać pod uwagę wzajemne odrębności i różnice.
Rodzima elegancja
Jak wygląda zainteresowanie eleganckimi biznesowymi upominkami na polskim rynku? Jak zaznacza Karolina Wojtczak, gadżety ekskluzywne coraz lepiej odnajdują się na polskim rynku reklamowym. Klienci doceniają ich wyjątkowość i wiedzą, że specjalne okazje wymagają bardziej wyszukanych prezentów. Taki upominek jest źródłem wielu pozytywnych emocji i skojarzeń, które w niektórych przypadkach mogą lepiej przysłużyć się promocji naszej marki niż produkty masowe.
Podobnie rzecz ma się w kwestii eleganckiej odzieży. Badania rynkowe wskazują na to, że Polacy na pierwszym miejscy cenią sobie w ubraniach wygodę, a zaraz po tym jakość. – Obecnie rynek polski, w tym także ten B2B, coraz bardziej docenia produkty ekskluzywne – jakość wypiera ilość, widzimy sens zakupu produktów z wyższej półki. O ich popularności decyduje też dostępność – na polskim rynku obecne są już wszystkie topowe marki – dodaje dr Mariusz Szeib.
Rynek ekskluzywnych produktów reklamowych rośnie z każdym rokiem. Jesteśmy co do tego przekonani. – Oczywiście, wyroby produkowane masowo i tanio zawsze znajdą odbiorców. Jednakże w czasach rozwoju gospodarczego, bogacących się przedsiębiorstw, bez trudu będziemy dostrzegać wzrost popytu na produkty kategorii VIP – reasumuje Piotr Adamczyk.
Biznesowe upominki to produkty wyjątkowe, nabywane z myślą o szczególnej grupie odbiorców. Warto tu zainwestować w jakość, doskonały design i estetykę wykonania. Portfolio producentów jest na tyle szerokie, że nawet dla najbardziej wymagających znajdziemy niebanalny prezent.
Katarzyna Lipska-Konieczko