Logo

Trade marketing

Kartony Metsä Board i Stora Enso wyróżnione w Pro Carton ECMA Awards 2016

20. edycja konkursu organizowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kartonu (ECMA) przyniosła rekordową liczbę zgłoszeń. Nagrody przyznawane w konkursie mają status najbardziej prestiżowych wyróżnień dla opakowań kartonowych wyprodukowanych w Europie.

15 września na uroczystej gali, która odbyła się w Antibes/Juan-les-Pins we Francji wręczono nagrody tegorocznej odsłony Pro Carton ECMA Awards. Projekty opakowań rywalizowały w dziewięciu kategoriach oraz o tytuł specjalny – Opakowanie Roku. Głównym celem konkursu jest promocja opakowań z kartonu wśród marketerów, jak i projektantów – jako tworzywa ekonomicznie i ekologicznie zgodnego z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Konkursowe jury brało pod uwagę innowacyjność rozwiązań, bezpieczeństwo i łatwość użytkowania oraz kreowanie walorów marki opakowanego produktu.

Triumfatorami edycji 2016 są czołowi producenci kartonu – Metsä Board i Stora Enso. Do produkcji aż sześciu zwycięskich opakowań użyto podłoży z oferty wyżej wymienionych firm. Na ręce Metsä Board powędrowała nagroda Opakowanie kartonowe roku. Tytuł przypadł w udziale opakowaniu na e-papierosy My Von Erl. Eleganckie pudełko wyprodukowane wyłącznie z elementów tekturowych, po otwarciu wywołuje tzw. efekt wow. Za stylowy design i niebanalną kolorystykę jury doceniło kapsułki z kawą Amann Kaffee – najlepsze w kategorii opakowań spożywczych. Wśród opakowań kosmetyków najwięcej głosów zdobyła seria kosmetyczna The Flomar All Eyes on Me Collection. Doceniono komplementarność opakowań i efekt nadruku flock, który aż chce się dotknąć!

Podobnym sukcesem może pochwalić się Stora Enso, aż w trzech kategoriach zwyciężyły projekty wykonane z udziałem kartonów firmy.

Wśród opakowań na wyroby konfekcyjne wyróżniono opakowanie słodyczy De Neuville. Do jego produkcji wykorzystano karton Performa White z oferty Stora Enso. Opakowanie, kryjące miniaturowe czekoladowe jajko wielkanocne, można ponownie wykorzystać je jako zabawkę bądź pojemnik. W uzasadnieniu jury określiło projekt mianem czystego w formie, atrakcyjnego, innowacyjnego i zabawnego. Wśród opakowań na napoje, najlepszym okazał się projekt Polz Brandy XO, z wykorzystaniem kartonu CKB firmy Stora Enso. To dwuczęściowe opakowanie dopasowano do nietypowego kształtu butelki brandy. Czarna i złota kolorystyka, matowe wykończenie i miejscowe zastosowanie błyszczącego lakieru nadały mu szlachetności. Karton CKB wybrano tu głównie ze względu na jego wytrzymałość. W kategorii opakowania farmaceutyczne jury najwyżej oceniło opakowanie na lekarstwa dla psów, marki Orion Pharma Oy Sileo. Do jego wytworzenia użyto specjalnego, odpornego na ścieranie kartonu Ensocard Pharma TR. Szczególne wrażenie na jurorach zrobiła inżynieria opakowania, pozwalająca na jego łatwe otwieranie poprzez naciśnięcie odpowiednio oznaczonego miejsca, przy jednoczesnym zabezpieczeniu go przed dostępem dzieci. Jury doceniło również jego funkcjonalność, użyteczność i proekologiczność, jak też przestrzenny projekt opakowania.

Zdaniem jurorów znaczenie opakowań kartonowych i całego przemysłu opakowań z tego podłoża ciągle rośnie. Widać to na przykładzie rozwiązań zgłoszonych do konkursu Pro Carton ECMA w pozostałych kategoriach. Za zrównoważony rozwój nagrodzono opakowanie na baterie marki Varta. Trójkątny kartonik doskonale wpisuje się w logo produktu, jest nowatorski i łatwy w użytkowaniu. Jako najbardziej innowacyjne opakowanie wyróżniono proste, acz bardzo kreatywne rozwiązanie. System sześciopaków na soki Pago Fruit Juice oprócz walorów użytkowych przyciąga uwagę niebanalnym, wielobarwnym projektem logotypu produktu, pozwalającym na umieszczenie dodatkowych informacji promocyjnych. Ponadto, zakładka z kartonu jest łatwa do usunięcia i w pełni biodegradowalna.

Międzynarodowa rywalizacja twórców opakowań z kartonu będzie kontynuowana w przyszłym roku. Szczegóły kolejnej edycji konkursu zostaną ogłoszone w lutym 2017 roku. Zgłoszenia są przyjmowane do 25 maja 2017.

www.procarton.com