Logo

Marketing MIX

Projektory w służbie marketingu

Choć do najbardziej powszechnych i popularnych nośników reklamy Digital Signage należy obecnie monitor wielkoformatowy, to jednak systemy DS nie bazują tylko na tych rozwiązaniach. Coraz częściej do zastosowań DS wykorzystywane są również projektory. Sprawdzamy możliwości, jakie dają te rozwiązania w reklamie.

Systemy DS to nie tylko instalacje opierające się na monitorach. Jak podkreśla Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce, projektory potrafią zagospodarować nisze niedostępne dla monitorów. – Można śmiało powiedzieć, że w systemach DS projektory i monitory mogą pełnić funkcję komplementarną, a nie konkurować ze sobą. Dzięki możliwości projekcji na folii projektory wykorzystywane są m.in. w sklepowych witrynach interaktywnych. Projektory ultra- i krótkoogniskowe można integrować ze specjalnym układem multimedialnym, co pozwala stworzyć interaktywną przestrzeń na dowolnej płaskiej powierzchni – wyjaśnia Mariusz Orzechowski. Natomiast fakt, że projektory potrafią świecić pionowo w dół lub do góry pozwala na tworzenie interaktywnych podłóg czy mebli. – Ciekawym przykładem zastosowania projektora w taki sposób jest „Interaktywna podłoga – magiczny dywan” – rozwiązanie, w którym projektor jest elementem zestawu do aktywnych zajęć w żłobkach, przedszkolach, szkołach czy placówkach rehabilitacyjnych – dodaje Krzysztof Sulowicz, Country Manager BenQ CEE for PL.

Projektor jako część instalacji DS ma swoje zalety i może wyświetlać obraz w miejscach i warunkach niedostępnych dla monitorów. – Przykładowo projektory umożliwiają projekcję na powierzchniach o nieregularnych kształtach, takich jak kolumny, narożniki pomieszczeń, powierzchnie o nierównej strukturze np. skała.

Wyróżniającą cechą projektorów jest łatwość i szybkość instalacji w porównaniu do monitora czy ściany monitorów. – Czyni to projektor doskonałym narzędziem do tymczasowych prezentacji reklamowych czy informacyjnych. Projektor można postawić na stoliku czy statywie, a projekcję obrazu robić na ekranie, ścianie czy matowej folii lub szybie od tyłu (tzw. tylna projekcja) – projektor jest wówczas niewidoczny dla obserwatora. Elastyczność wykorzystania zwiększa dodatkowo możliwość wymiany obiektywu projektora (różne ogniskowe) – wyjaśnia Krzysztof Sulowicz.

Większość oferowanych projektorów na rynku to urządzenia lekkie i mobilne. – Dostępna funkcja „Tilt 360o” w niektórych projektorach Ricoh pozwala zainstalować projektor na uchwycie w jakimkolwiek położeniu względem podłoża. W ten sposób możemy idealnie dostosować projektor do dostępnej powierzchni w pomieszczeniu – wyjaśnia Cezary Mąka, Product Specialist w Ricoh Polska Sp. z o.o. Co więcej, projektory które wyposażone są w kartę sieciową LAN, mają możliwość zdalnego zarządzania. Po zainstalowaniu bezpłatnej aplikacji możemy sterować wszystkimi funkcjami projektora, które są dostępne z menu urządzenia oraz pilota włącznie z włączaniem i wyłączaniem projektora na odległość. Ta funkcjonalność pozwala nam włączyć zdalnie projektory w jednej chwili i wyświetlić reklamę w różnych miejscach. Wbudowany głośnik dobrej jakości pozwala wzmocnić wizualny przekaz reklamowy. Dodatkowo możemy ustawić w menu projektora czas włączenia i wyłączenia projektora w każdym dniu tygodnia – na przykład w czasie pracy centrum handlowego.

Aby odtwarzać przekaz reklamowy z projektora nie musimy inwestować w dodatkowy sprzęt komputerowy czy odtwarzacz DVD. – Wystarczy podłączyć bezpośrednio do projektora dedykowany materiał reklamowy nagrany na kluczu USB np. w popularnym formacie video mpeg4. Dodatkowo projektory pozwalają na projekcje obrazów oraz filmów transmitowanych z urządzeń, które pracują w standardzie DLNA. Projektory te mogą mieć dostęp do urządzeń kompatybilnych z DLNA takich jak serwery plików, tablety, smartfony i wyświetlać pliki przechowywane na tych urządzeniach – dodaje Cezary Mąka.

Projektory doskonale sprawdzają się podczas eventów, w których wykorzystuje się technologię tzw. video mappingu (lub mappingu 3D). To technika, która umożliwia wyświetlanie obrazu z wykorzystaniem naturalnych warunków architektury, budynków, czy wnętrz. – Elewacje budynków, parkiety hal sportowych czy widowiskowych to spektakularna powierzchnia reklamowa możliwa do „zagospodarowania” właśnie dzięki projektorom. Projektory instalacyjne umożliwiają również projekcję w nietypowym formacie lub o bardzo wysokiej jasności – tłumaczy Mariusz Orzechowski. Przykładowo dzięki funkcji edge blending projektory NEC mogą wyświetlić obraz o ultra panoramicznych proporcjach (praktycznie o dowolnej szerokości), a funkcja stacking umożliwia wyświetlenie z kilku projektorów tego samego obrazu, dzięki czemu można uzyskać kontent o jasności sięgającej 32 000 Ansi Lumenów. To pozwala zastosować projektory nawet w bardzo jasnych pomieszczeniach.

Przez wiele lat projektory wyposażone były w lampy typu UHP i były to jednocześnie najbardziej popularne urządzenia. Obecnie najważniejszym trendem jest ciągły wzrost rozdzielczości wyświetlanego obrazu oraz upowszechnienie półprzewodnikowego podświetlenia laserowego (SSL). – Technologia laserowego podświetlenia to wielki krok w stronę optymalizacji ergonomii, jakości wyświetlanego obrazu oraz całkowitego kosztu posiadania urządzenia. – Dzięki zastosowaniu takiego podświetlenia, projektory laserowe wyróżniają się zdecydowanie wyższą jasnością obrazów kolorowych w stosunku do rozwiązań o takiej samej jasności, ale opartych na klasycznej technologii lampowej. Projektory laserowe charakteryzuje również wyższe nasycenie kolorów, niejednokrotnie zdecydowanie cichsza praca oraz praktycznie brak potrzeby utrzymania serwisowego tj. wymiany filtrów czy lamp. A warto pamiętać, że lampa to najdroższy materiał eksploatacyjny projektora. Laser pozwala na stabilną pracę projektora przez minimalnie 20 000 godzin, co czyni go niezwykle tanim w utrzymaniu urządzeniem. Nie chodzi tu jedynie o wymianę filtrów czy lamp, ale również o pracę, którą trzeba przy tym wykonać oraz nieplanowane przestoje w działaniu urządzenia powodujące niejednokrotnie utratę dochodu. Jeżeli nawet zakup projektora laserowego jest droższy w porównaniu do podobnego urządzenia lampowego, to w całym okresie użytkowania całkowity koszt utrzymania będzie nieporównywalnie niższy, nie wspominając już o wysokiej jakości samego urządzenia – tłumaczy Mariusz Orzechowski. Porównując koszty zakupu i późniejszego utrzymania projektora laserowego do rozwiązania lampowego o tych samych możliwościach, laser wypada o wiele korzystniej.

Podsumowując, śmiało można powiedzieć, że projektory multimedialne w przekazach reklamowych mogą stanowić nie tylko równie dobrą, lecz w wielu przypadkach, bardziej atrakcyjniejszą ofertę niż monitory. – Składa się na to wiele czynników takich jak: cena, mobilność produktu, możliwość zdalnego zarządzania, video mapping 2D i 3D, tylna projekcja czy też odtwarzanie przez projektor plików zlokalizowanych w różnych miejscach jak również możliwość łączenia obrazów z kilku projektorów w rozbudowane systemu Digital Signage – reasumuje Cezary Mąka.
Katarzyna Lipska-Konieczko

 


Amsterdam Arena
Największy stadion w Holandii, wykorzystał mix rozwiązań Digital Signage, by uatrakcyjnić swoją ofertę dla fanów sportu i turystów. Na zdjęciu meeting room na stadionie wyposażony w instalacje z użyciem projektora NEC z serii PH.

 


RICOH
Digital Signage z wykorzystaniem projektorów pozwala na wyświetlanie jednego połączonego obrazu z kilku projektorów nie tylko na płaskiej powierzchni – może to być półokrągła ściana, ukośna czy też kopuła np. sklepienie planetarium. Firma Ricoh wprowadziła nowatorskie rozwiązanie – mobilny system do projekcji na zakrzywionych powierzchniach.
Źródło: RICOH

 


RICOH
Bardziej zaawansowaną formą Digital Signage wykorzystywaną w projekcjach podczas targów, ekspozycji, wystaw czy też projekcji na budynkach jest video mapping 2D lub 3D z wykorzystaniem projektorów instalacyjnych – High End (modele PJ WX6181N, PJ WU6181N, PJ WXL 6280, PJ WUL 6280, PJ KU12000). Tworzenie animacji 3D podczas video mappingu pozwala zintegrować je z otaczającą rzeczywistością w sposób interaktywny. Na zdjęciu fragment z największego w Europie video mappingu 3D, przeprowadzonego w Holandii w 2013 r. Mapping na nowej siedzibie firmy w miejscowości ’s-Hertogenbosch został wyświetlony na budynku o wymiarach 36×24 m.
Źródło: RICOH

 


CASIO
CASIO – Laser&LED mogą pracować w różnych pozycjach co zdecydowanie rozszerza możliwości ich wykorzystania pozwalając wyświetlać na suficie czy podłodze. Projektory można znacznie łatwiej umieścić tak, aby nie były dostępne dla osób postronnych. Projektory CASIO zostały wykorzystane podczas realizacji wystawy „Dzieje budowlane zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim” w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Autor zdjęcia: Grzegorz Kumorowicz

 


INTERAKTYWNA PODŁOGA
Magiczny Dywan to interaktywne urządzenie projekcyjne spełniające jednocześnie funkcje podłogi i stołu interaktywnego, stanowiąc pomoc dydaktyczną dedykowaną do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym, oraz rehabilitacji osób dorosłych i starszych.
Źródło: www.funtronic.eu

 


NEC____
Klub studencki The Sugarhouse w Lancaster w Wielkiej Brytanii, postrzegany przez swoją studencką klientelę jako pozbawiony życia, zainwestował w system Digital Signage oparty na monitorach wielkoformatowych oraz w projektory do stworzenia ściany wizyjnej w celu ożywienia atmosfery i wprowadzenia nowego klimatu w studenckie życie nocne. Na zdjęciu ultra panoramiczna ściana wizyjna z projektorów NEC UM zainstalowana w klubie.
Źródło: NEC Display Solutions

 


BenQ____
Ekran-wstęga z obrazem wyświetlanym z 12 projektorów BenQ PX9710. Pionowy obraz na ekranie z matowej folii wyświetlany od tyłu przez laserowy projektor BenQ LU9715.
Źródło: BenQ

 


BenQ____
Projektory BenQ na dorocznej wystawie prac absolwentów Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Coming Out 2015.
Źródło: BenQ