Logo

Marketing MIX

Czy Święty Mikołaj istnieje?

Polacy zadeklarowali, że w 2016 r. na Święta przeznaczą średnio aż 1121 zł, co stanowi 5% wzrostu względem ich faktycznych wydatków z roku poprzedniego. 43% tej kwoty zostanie przeznaczone na prezenty, 46% na jedzenie, a pozostałe 11% na spotkania ze znajomymi i bliskimi.[1] Użytecznych informacji o tym kiedy i jak poprowadzić kampanię w tym czasie dostarczy analiza trendów świątecznych z wyszukiwarki Google.

Ponad połowa Polaków zamierza zrobić zakupy świąteczne w pierwszych dwóch tygodniach grudnia lub jeszcze w listopadzie. 50% konsumentów do zakupu prezentów wybierze kanały online. 40% użytkowników skorzysta z komputerów, a 10% z urządzeń mobilnych. Produkty najchętniej kupowane przez internet to multimedia, nowoczesna technologia, książki i moda.[2]

W Polsce na dobre zagościły amerykańskie tradycje związane ze świątecznymi zakupami. Analiza trendów[3] wskazuje, że internauci coraz częściej szukają informacji o Czarnym Piątku (+200% r/r), czyli ostatnim piątku listopada, kiedy wiele sklepów znacznie obniża ceny, Cyber Poniedziałku (+125% r/r) – w tym roku 28 listopada, kiedy to wyprzedaże oferują sklepy internetowe, oraz Dniu Darmowej Dostawy (+52% r/r), który w tym roku wypada 29 listopada. Polacy poszukują w Google również inspiracji do wyboru prezentów dla najbliższych. Świadczą o tym frazy takie, jak prezent dla mamy, prezent dla niego, pomysł na prezent dla chłopaka, prezent dla niej, prezent dla taty, prezenty na święta, prezent dla przyjaciółki, prezent dla dziewczyny, prezenty pod choinkę, prezent dla rodziców, prezent dla dziadka, prezent dla babci czy prezent dla 10latki. Internauci pytają też o to czy Święty Mikołaj istnieje, kiedy spadnie śnieg i kiedy jest Wigilia?

W okresie przedświątecznym realizujemy akcje z gotowymi zestawami prezentowymi, które promujemy przy pomocy AdWords. Chcemy w ten sposób ułatwić klientom znalezienie prezentów na Mikołajki lub Boże Narodzenie. Dzięki narzędziom analitycznym, jak Google Analytics wiemy, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem internautów, co pozwala nam skompletować atrakcyjne dla nich zestawy. Komunikację ułatwia nam również tworzenie linków do podstron z ofertami sezonowymi lub zestawami prezentowymi, które są następnie łatwiejsze do znalezienia w wyszukiwarce – mówi Bernard Piekara, Manager w nastopy.pl.

Święta dla wielu Polaków to przede wszystkim wieczerza wigilijna w gronie najbliższych, co jest wyraźnie odzwierciedlone w trendach wyszukiwania. W grudniu 2015 r. internauci pytali najczęściej o produkty z kategorii przysmaki i specjały (+47%), ryby i owoce morza (+43%), przepisy (+25%) oraz mięso i drób (+24%). Hasła, które przed Świętami najszybciej zyskiwały popularność to przede wszystkim: ryba po grecku, pierniczki, potrawy wigilijne, barszcz wigilijny, kompot z suszu, makowiec, kapusta z grochem, zupa grzybowa, kapusta z grzybami, ciasto na pierogi, sałatka śledziowa, karp w galarecie, sernik, kutia i piernik. W 2016 r. udział wyszukiwań mobilnych w kategorii związanej z jedzeniem i gotowaniem wyniósł 37%. Analogicznie, w okresie przedświątecznym wzrastało zainteresowanie produktami wykorzystywanymi w kuchni i jadalni. Hasła dotyczące pieczenia w grudniu 2015 r. zyskały na popularności 32%, tekstyliów kuchennych 30%, sreber 29%, ekspresów do kawy 27%, a robotów kuchennych 26%. Najbardziej trendujące frazy w tej kategorii to, zaparzacz do kawy, ekspres do kawy, kawiarka, serwis obiadowy, foremki do pierników, szybkowar, maszynka do mięsa, prodiż czy spieniacz do mleka. Internauci szukają też instrukcji, jak wykonać niektóre czynności o czym świadczą zapytania: składanie serwetek, świąteczny stół, jak ułożyć sztućce czy nakrycie stołu.

W grudniu użytkownicy intensywniej rozglądają się za kuponami i rabatami. Pod koniec roku Polacy znacznie częściej wpisują w wyszukiwarkę wyprzedaże, karta podarunkowa, kody rabatowe, wyprzedaże po świętach, voucher, kupony rabatowe czy promocje. W 2016 r. zapytania mobilne w tej kategorii stanowiły 29%. W okresie Świąt wielu internautów rozgląda się także za szybkimi pożyczkami. Pod koniec 2015 r. zyskiwały popularność zapytania o kredyty i pożyczki osobiste (+6%) czy o finansowanie zakupu (+5%). W grudniu użytkownicy najczęściej wpisują w wyszukiwarkę pożyczki, pożyczki na dowód, pożyczki przez internet, chwilówki, pożyczki bez bik, pożyczki społecznościowe, pożyczki online, umowa pożyczki pieniędzy. Warto zwrócić uwagę, że w 2016 r. wyszukiwania z poziomu smartfona w tej kategorii wyniosły 27%.

W związku z coraz popularniejszym trendem zamawiania prezentów online internauci rozglądają się także za korzystnymi możliwościami dostawy. W grudniu 2015 r. Polacy interesowali się dostarczaniem poczty i paczek (+26%), kurierami (+23%) oraz znaczkami i kopertami (+11%). Zapytania najszybciej zyskujące popularność to tracking, śledzenie przesyłek, śledzenie poczta, śledzenie paczki, paczkomaty, gdzie jest paczka. W 2016 r. liczba zapytań mobilnych związanych z dostawą stanowiła 21%.

Święta to też wyjątkowo korzystny okres dla producentów zabawek i gier. W grudniu 2015 r. dużą popularnością cieszyły się gry planszowe (+36%), gry towarzyskie (+25%), zabawki sportowe (+23%), zabawki sterowane zdalnie (+17%) i figurki kolekcjonerskie (+15%). Pod koniec ubiegłego roku popularność najszybciej zyskiwały: lego technic, monopoly, lego star wars, gry świąteczne, furby boom, gta, scrabble, kostka rubika, xbox 360, fifa 16, x box one, ps4, the Sims 4, Wiedźmin 4, gry przygodowe, gry planszowe. W 2016 r. udział zapytań mobilnych w kategorii gier wyniósł 28%. W okresie przedświątecznym na popularności zyskuje także elektronika. W grudniu 2015 r. internauci szukali czytników e-booków (+28%), słuchawek (+27%), odtwarzaczy MP3 (+22%) czy przenośnych odtwarzaczy DVD (+20%). Frazy, które pod koniec ubiegłego roku wzrastały najszybciej to power bank, klawiatura, nawigacja samochodowa, głośniki bluetooth oraz pilot do telewizora. Warto również zwrócić uwagę, że zapytania dla kategorii elektroniki użytkowej tylko w pierwszej połowie 2016 r. w 18% pochodziły ze smartfonów.

Polacy coraz częściej zaczynają interesować się turystycznymi wyjazdami w grudniu i szukają alternatywy dla biesiadowania w postaci aktywnego wypoczynku. Liczba zapytań dla podróży last minute w grudniu 2015 r. wzrosła o 11%, a dla bagażu i akcesoriów podróżniczych o 7%. Najbardziej zyskujące na popularności są polskie destynacje o czym świadczą wpisywane w wyszukiwarkę nazwy miejscowości, jak: Białka Tatrzańska, Zieleniec, Kotelnica, Bukowina, Jaworzyna Krynicka, Zakopane, Kasprowy Wierch, Czarna Góra czy Krynica Zdrój. Zaczynają się jednak także pojawiać zapytania o podróże zagraniczne m.in. do Dubaju. Liczba wyszukiwań mobilnych związanych z podróżami w 2016 r. wyniosła 28%. Przed świętami Polacy interesują się także sportami zimowymi. Liczba zapytań dla narciarstwa w grudniu 2015 r. wzrosła aż o 56%, a dla jazdy na łyżwach o 43%. Internauci najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę: skoki narciarskie, turniej czterech skoczni, biathlon oraz pytali o lokalne ośrodki sportowe, jak lodowisko narodowy, icemania Lublin, lodowisko Siedlce, lodowisko Kraków, lodowisko Tychy.

Święta na stałe rozgościły się także na YouTube. Poza piosenkami świątecznymi, Polacy na YouTube w grudniu 2015 r. oglądali także inne treści nawiązujące do Świąt: zabawne filmy (41%), treści lifestyle’owe (26%), materiały DYI (16%), wideo gamingowe (10%) oraz porady urodowe (7%). Przed Gwiazdką na YouTube możemy codziennie oglądać nowe filmy tworzone przez YouTuberów specjalnie pod kątem Świąt. Tag Vlogmas, czyli kalendarz adwentowy wideo w ubiegłym roku znalazł się aż przy 21% treści związanych ze Świętami zamieszczonych przez polskich twórców – głównie z kategorii lifestyle&beauty. Ponadto YouTuberzy udostępniają też wideo z poradami DYI, dotyczące na przykład przygotowania ozdób świątecznych, specjalne odcinki gamingowe, porady kosmetyczne i tutoriale makijażu na Święta i Sylwestra, filmy z otrzymanymi prezentami, jak i świąteczne odcinki nakręcone dzięki współpracy pomiędzy YouTuberami.

[1] Deloitte, Raport Zakupy Świąteczne 2016 r.

[2] Deloitte, Raport Zakupy Świąteczne 2016 r.

[3] Analiza obejmuje porównanie wyszukiwań z listopada i grudnia 2014 r. vs 2015 r.

MW