Logo

Trade marketing

Ekspresowy POS

Przestrzeń sprzedaży, bez wątpienia, niezwykle atrakcyjna reklamowo, narzuca na reklamodawców pewnie ograniczenia. Tam, gdzie mamy do dyspozycji ograniczoną powierzchnię do prezentacji, narzucony krótki czas na montaż i demontaż oraz inne wymogi sfery retail, ze wsparciem przychodzą szybkie i mobilne materiały POS, których montaż zajmuje kilka minut.

Mówiąc o ekspresowych materiałach reklamowych warto zacząć od odpowiedniego ich zdefiniowania, bo materiał POS, który ma być szybki w montażu nie musi ograniczać się do niewielkich gabarytów czy jednego materiału wykonania. – Ekspres POS to dodatkowe narzędzie pracy handlowca, które powinno być łatwe do transportowania czyli mobilne, lekkie i proste w obsłudze, najlepiej bez użycia narzędzi – mówi Dariusz Kajma, konstruktor-technolog w DAGO-Display.
Konstrukcja musi być zatem prosta, bez zbędnych elementów czy delikatnych części wymagających dobrego zabezpieczenia. – Ekspresowe POS z łatwością mieszczą się w bagażniku przedstawiciela handlowego, w liczbie co najmniej kilku czy kilkunastu sztuk i są na tyle lekkie, że bez trudu jest on w stanie przenieść je z samochodu do sklepu – dodaje Robert Lis, Kierownik ds. Marketingu w DS Smith Packaging. – Pracując jako brand manager w kilku firmach FMCG, widziałem ile problemów sprawiają handlowcom skomplikowane, co nie zawsze oznacza duże, konstrukcje, np. ze względu na połączenie kreatywnej konstrukcji o nietypowych gabarytach z delikatnym i wrażliwym na zarysowania materiałem, jakim jest pleksi. W okresach sezonowych promocji takie konstrukcje paraliżowały pracę handlowców czy merchandiserów – podkreśla Robert Lis. Już na etapie kreacji należy zatem myśleć o wygodzie i prostocie obsługi takich materiałów. Przedstawiciele handlowi mają „napięty” kalendarz i bardzo ograniczony czas wizyty w punkcie sprzedaży, dlatego należy projektować POS-y jak najbardziej ułatwiające pracę w terenie. – Ekspresowy POS to przede wszystkim taki, który nie wymaga specjalistycznego montażu. Najlepiej, by był gotowym materiałem, który wystarczy wyjąć z opakowania zabezpieczającego i postawić w odpowiednim miejscu. Niezależnie od wielkości, musi być dobrze przemyślany – od konstrukcji zaczynając, na sposobie pakowania i systemie mocowań kończąc – mówi Katarzyna Gantz, Account Manager w filmie Columbit.

Zgadza się z tym Piotr Niedziela, Production Manager w Focus Media Group, podkreślając, że przy wykorzystaniu specjalnych mechanizmów prostego i szybkiego rozkładania, ograniczamy ryzyko uszkodzenia ekspozycji podczas montażu i ułatwiamy pracę osobom za to odpowiedzialnym. Nawet niedoświadczony użytkownik może w dosłownie kilka chwil rozstawić ekspozytor w wybranym miejscu.

Mile widziane są w takich ekspozytorach wszystkie mechanizmy na zawiasach, nasuwane, przykręcane na imadełkach, skręcane śrubami motylkowymi, nakładane, doklejane i zaczepiane jeden o drugi. – W tym względzie ważny jest również aspekt wagi ekspozytora – preferowane są rozwiązania, które nadają się do przeniesienia i złożenia przez jedną osobę. Nakłada to na nas, producentów, spore wyzwania, zważywszy na fakt, iż musimy zadbać również o aspekt trwałości i bezpieczeństwa użytkowania. W przypadku mniejszych form – np. przykasowych lub naladowych, często wykorzystujemy drobne, sprytne elementy montażowe: przyssawki, taśmy rzepowe, nity, śruby plastikowe, systemy „wklikiwane” itp. – dodaje Magdalena Ciszewska, Marketing Manager w firmie Artplex.

POS dobrze wpasowany
Gdzie szczególnie przyda się ekspresowy materiał POS? – Wszędzie tam, gdzie nie ma czasu i możliwości, aby montaż i demontaż odbywał się z wykorzystaniem specjalnych ekip lub narzędzi czy środków transportu, a także tam, gdzie wyznaczono stosunkowo krótki czas życia ekspozytora. Jeśli przedstawiciel handlowy ma do odwiedzenia codziennie kilkanaście punktów, nie może spędzać w każdym z nich zbyt wiele czasu. Musi sprawnie odbyć zaplanowaną trasę – odpowiada Magdalena Ciszewska.

Ekspresowe POS-y to również mniejsze konstrukcje, które nadają się do niewielkich przestrzeni. – Są łatwe do złożenia, więc idealnie pasują do impulsowych ekspozycji, np. ustawiania chipsów obok piwa itd. Tego typu standy wybiera się m. in. w takich sytuacjach jak duża liczba eventów w kalendarzu promocji, dystrybucja produktów w kanale tradycyjnym, obsługiwanym często bezpośrednio przez handlowców, dystrybucja w sklepach typu convenience czy na stacjach benzynowych, gdzie przestrzeń jest ograniczona – dodaje Robert Lis.

Jaki materiał?
Do produkcji „szybkich” POS najbardziej popularne są materiały tekturowe, charakteryzujące się niższymi cenami oraz krótkim czasem produkcji. Karton jest wygodny, lekki i łatwo się składa. Jego wadą jest natomiast stosunkowo krótka żywotność. Można też stworzyć ekspresowy POS z innych materiałów, jak sklejka czy tworzywo sztuczne, trzeba jednak przy tym pamiętać, że w takim przypadku zwiększymy wagę ekspozytora. – Wykorzystanie odpowiednich surowców, takich jak np. tektura falista, pozwala zatowarować półki POS-ów ciężkimi produktami, np. alkoholami lub innymi napojami. Odbiegając trochę od definicji POS-ów ekspresowych można powiedzieć, że obecnie także ekspozycje stricte permanentne, charakteryzujące się wysoką jakością oraz długim okresem „żywotności” nabierają charakteru ekspresowego. Klienci coraz częściej oczekują, aby w materiałach tego typu można było w szybki i łatwy sposób zmieniać grafiki lub cały charakter ekspozycji – mówi Piotr Niedziela. POS może być zatem ekspresowy, czyli szybki w instalacji, niezależnie od surowca czy standardu wykonania. – Produkowaliśmy bardzo wiele POS-ów kartonowych i permanentnych, które wystarczyło wyjąć z opakowania i postawić na miejscu, by spełniały swoją rolę. Istotą jest przemyślenie konstrukcji i sposobu pakowania, bo to ma bezpośredni wpływ na łatwość instalacji i trwałość realizacji – dodaje Katarzyna Gantz.

POS to każdorazowo wizytówka firmy i produktu, niezależnie więc czy tworzymy wielkie wyspy handlowe, czy lekką konstrukcję lub mały stand, wymóg jakości jest niezaprzeczalny. Jakość może być przez klientów różnie pojmowana – dla niektórych liczą się bardziej względy estetyczne, dla innych trwałość. Wszystko zależy od przeznaczenia ekspozytorów, marki czy samego produktu. – Dobrze sprecyzowane przez klienta wytyczne dają duże pole do popisu w ramach uzgodnionego budżetu. Projekt musi być odpowiednio zbalansowany, z jednej strony musi spełnić oczekiwania klienta, a z drugiej, zagwarantować bezpieczeństwo użytkowania. Dlatego ważna jest wiedza, w jakich warunkach docelowo będzie przebiegać ekspozycja, np. temperatura otoczenia, wilgotność powietrza, miejsce rozstawienia (po stronie sprzedawcy lub na przykład w alejce sklepowej) itp. Na tej podstawie doradzamy i dobieramy wspólnie z klientami materiały i mechanizmy. Dobrze sprecyzowane zapytanie na wejściu gwarantuje sensowne rozwiązanie na wyjściu – tłumaczy Magdalena Ciszewska.
Oceniając jakość ekspozytora, należy zwrócić uwagę nie tylko na jego konstrukcję, ale także na jakość druku. – Dzięki wysokiej jakości drukowi cyfrowemu, na realizację zamówienia czekamy zaledwie kilka dni, zatem pojęcie „ekspresowy” tyczy się nie tylko czasu obsługi, ale i czasu produkcji. Druk cyfrowy nie odbiega już jakościowo od offsetowego, a jest dobrą alternatywą przy krótkich i częstych promocyjnych akcjach marketingowych – dodaje Piotr Niedziela.
Ekspresowy POS to zatem taki, który pozwala oszczędzić czas, a co za tym idzie – pieniądze. Przemyślana konstrukcja już na etapie projektu pozwala ograniczyć koszty związane z logistyką oraz ułatwić handlowcom pracę w terenie. Bardzo istotną cechą są także gabaryty POS-a. Im bardziej przemyślany system składania, tym więcej ekspozytorów można jednorazowo przewieźć do punktów sprzedaży. Przy tym wszystkim nie wolno zapominać o estetyce i jakości wykonania, która przyciąga wzrok klienta.

Katarzyna Lipska-Konieczko