Przestrzeń sprzedaży, bez wątpienia, niezwykle atrakcyjna reklamowo, narzuca na reklamodawców pewnie ograniczenia. Tam, gdzie mamy do dyspozycji ograniczoną powierzchnię do prezentacji, narzucony krótki czas na montaż i demontaż oraz inne wymogi sfery retail, ze wsparciem przychodzą szybkie i mobilne materiały POS, których montaż zajmuje kilka minut.
Mówiąc o ekspresowych materiałach reklamowych warto zacząć od odpowiedniego ich zdefiniowania, bo materiał POS, który ma być szybki w montażu nie musi ograniczać się do niewielkich gabarytów czy jednego materiału wykonania. – Ekspres POS to dodatkowe narzędzie pracy handlowca, które powinno być łatwe do transportowania czyli mobilne, lekkie i proste w obsłudze, najlepiej bez użycia narzędzi – mówi Dariusz Kajma, konstruktor-technolog w DAGO-Display.
Konstrukcja musi być zatem prosta, bez zbędnych elementów czy delikatnych części wymagających dobrego zabezpieczenia. – Ekspresowe POS z łatwością mieszczą się w bagażniku przedstawiciela handlowego, w liczbie co najmniej kilku czy kilkunastu sztuk i są na tyle lekkie, że bez trudu jest on w stanie przenieść je z samochodu do sklepu – dodaje Robert Lis, Kierownik ds. Marketingu w DS Smith Packaging. – Pracując jako brand manager w kilku firmach FMCG, widziałem ile problemów sprawiają handlowcom skomplikowane, co nie zawsze oznacza duże, konstrukcje, np. ze względu na połączenie kreatywnej konstrukcji o nietypowych gabarytach z delikatnym i wrażliwym na zarysowania materiałem, jakim jest pleksi. W okresach sezonowych promocji takie konstrukcje paraliżowały pracę handlowców czy merchandiserów – podkreśla Robert Lis. Już na etapie kreacji należy zatem myśleć o wygodzie i prostocie obsługi takich materiałów. Przedstawiciele handlowi mają „napięty” kalendarz i bardzo ograniczony czas wizyty w punkcie sprzedaży, dlatego należy projektować POS-y jak najbardziej ułatwiające pracę w terenie. – Ekspresowy POS to przede wszystkim taki, który nie wymaga specjalistycznego montażu. Najlepiej, by był gotowym materiałem, który wystarczy wyjąć z opakowania zabezpieczającego i postawić w odpowiednim miejscu. Niezależnie od wielkości, musi być dobrze przemyślany – od konstrukcji zaczynając, na sposobie pakowania i systemie mocowań kończąc – mówi Katarzyna Gantz, Account Manager w filmie Columbit.
Zgadza się z tym Piotr Niedziela, Production Manager w Focus Media Group, podkreślając, że przy wykorzystaniu specjalnych mechanizmów prostego i szybkiego rozkładania, ograniczamy ryzyko uszkodzenia ekspozycji podczas montażu i ułatwiamy pracę osobom za to odpowiedzialnym. Nawet niedoświadczony użytkownik może w dosłownie kilka chwil rozstawić ekspozytor w wybranym miejscu.
Mile widziane są w takich ekspozytorach wszystkie mechanizmy na zawiasach, nasuwane, przykręcane na imadełkach, skręcane śrubami motylkowymi, nakładane, doklejane i zaczepiane jeden o drugi. – W tym względzie ważny jest również aspekt wagi ekspozytora – preferowane są rozwiązania, które nadają się do przeniesienia i złożenia przez jedną osobę. Nakłada to na nas, producentów, spore wyzwania, zważywszy na fakt, iż musimy zadbać również o aspekt trwałości i bezpieczeństwa użytkowania. W przypadku mniejszych form – np. przykasowych lub naladowych, często wykorzystujemy drobne, sprytne elementy montażowe: przyssawki, taśmy rzepowe, nity, śruby plastikowe, systemy „wklikiwane” itp. – dodaje Magdalena Ciszewska, Marketing Manager w firmie Artplex.
POS dobrze wpasowany
Gdzie szczególnie przyda się ekspresowy materiał POS? – Wszędzie tam, gdzie nie ma czasu i możliwości, aby montaż i demontaż odbywał się z wykorzystaniem specjalnych ekip lub narzędzi czy środków transportu, a także tam, gdzie wyznaczono stosunkowo krótki czas życia ekspozytora. Jeśli przedstawiciel handlowy ma do odwiedzenia codziennie kilkanaście punktów, nie może spędzać w każdym z nich zbyt wiele czasu. Musi sprawnie odbyć zaplanowaną trasę – odpowiada Magdalena Ciszewska.
Ekspresowe POS-y to również mniejsze konstrukcje, które nadają się do niewielkich przestrzeni. – Są łatwe do złożenia, więc idealnie pasują do impulsowych ekspozycji, np. ustawiania chipsów obok piwa itd. Tego typu standy wybiera się m. in. w takich sytuacjach jak duża liczba eventów w kalendarzu promocji, dystrybucja produktów w kanale tradycyjnym, obsługiwanym często bezpośrednio przez handlowców, dystrybucja w sklepach typu convenience czy na stacjach benzynowych, gdzie przestrzeń jest ograniczona – dodaje Robert Lis.
Jaki materiał?
Do produkcji „szybkich” POS najbardziej popularne są materiały tekturowe, charakteryzujące się niższymi cenami oraz krótkim czasem produkcji. Karton jest wygodny, lekki i łatwo się składa. Jego wadą jest natomiast stosunkowo krótka żywotność. Można też stworzyć ekspresowy POS z innych materiałów, jak sklejka czy tworzywo sztuczne, trzeba jednak przy tym pamiętać, że w takim przypadku zwiększymy wagę ekspozytora. – Wykorzystanie odpowiednich surowców, takich jak np. tektura falista, pozwala zatowarować półki POS-ów ciężkimi produktami, np. alkoholami lub innymi napojami. Odbiegając trochę od definicji POS-ów ekspresowych można powiedzieć, że obecnie także ekspozycje stricte permanentne, charakteryzujące się wysoką jakością oraz długim okresem „żywotności” nabierają charakteru ekspresowego. Klienci coraz częściej oczekują, aby w materiałach tego typu można było w szybki i łatwy sposób zmieniać grafiki lub cały charakter ekspozycji – mówi Piotr Niedziela. POS może być zatem ekspresowy, czyli szybki w instalacji, niezależnie od surowca czy standardu wykonania. – Produkowaliśmy bardzo wiele POS-ów kartonowych i permanentnych, które wystarczyło wyjąć z opakowania i postawić na miejscu, by spełniały swoją rolę. Istotą jest przemyślenie konstrukcji i sposobu pakowania, bo to ma bezpośredni wpływ na łatwość instalacji i trwałość realizacji – dodaje Katarzyna Gantz.
POS to każdorazowo wizytówka firmy i produktu, niezależnie więc czy tworzymy wielkie wyspy handlowe, czy lekką konstrukcję lub mały stand, wymóg jakości jest niezaprzeczalny. Jakość może być przez klientów różnie pojmowana – dla niektórych liczą się bardziej względy estetyczne, dla innych trwałość. Wszystko zależy od przeznaczenia ekspozytorów, marki czy samego produktu. – Dobrze sprecyzowane przez klienta wytyczne dają duże pole do popisu w ramach uzgodnionego budżetu. Projekt musi być odpowiednio zbalansowany, z jednej strony musi spełnić oczekiwania klienta, a z drugiej, zagwarantować bezpieczeństwo użytkowania. Dlatego ważna jest wiedza, w jakich warunkach docelowo będzie przebiegać ekspozycja, np. temperatura otoczenia, wilgotność powietrza, miejsce rozstawienia (po stronie sprzedawcy lub na przykład w alejce sklepowej) itp. Na tej podstawie doradzamy i dobieramy wspólnie z klientami materiały i mechanizmy. Dobrze sprecyzowane zapytanie na wejściu gwarantuje sensowne rozwiązanie na wyjściu – tłumaczy Magdalena Ciszewska.
Oceniając jakość ekspozytora, należy zwrócić uwagę nie tylko na jego konstrukcję, ale także na jakość druku. – Dzięki wysokiej jakości drukowi cyfrowemu, na realizację zamówienia czekamy zaledwie kilka dni, zatem pojęcie „ekspresowy” tyczy się nie tylko czasu obsługi, ale i czasu produkcji. Druk cyfrowy nie odbiega już jakościowo od offsetowego, a jest dobrą alternatywą przy krótkich i częstych promocyjnych akcjach marketingowych – dodaje Piotr Niedziela.
Ekspresowy POS to zatem taki, który pozwala oszczędzić czas, a co za tym idzie – pieniądze. Przemyślana konstrukcja już na etapie projektu pozwala ograniczyć koszty związane z logistyką oraz ułatwić handlowcom pracę w terenie. Bardzo istotną cechą są także gabaryty POS-a. Im bardziej przemyślany system składania, tym więcej ekspozytorów można jednorazowo przewieźć do punktów sprzedaży. Przy tym wszystkim nie wolno zapominać o estetyce i jakości wykonania, która przyciąga wzrok klienta.
Katarzyna Lipska-Konieczko