Co jest najważniejsze w pracy fotografa, jak zrobić dobre zdjęcie, na czym polega koncepcja storytellingu – na te i inne pytania odpowiadają Sonia Szóstak, Brice Portolano i Arnaud Montagard, współautorzy kolekcji „Disconnect”. Bank zdjęć Fotolia by Adobe zaprasza do obejrzenia wideo z poradami trójki młodych fotografów.
Podczas Imagination Day Cannes Lions, które w listopadzie odbyły się w Warszawie, troje uzdolnionych artystów współpracujących z bankiem zdjęć Fotolia przy projekcie „Disconnect” podzieliło się swoimi wskazówkami dotyczącymi sztuki fotografowania i snucia historii za pomocą obrazów.
–Sonia, Brice i Arnaud to bardzo młodzi twórcy, ale ich dorobek artystyczny jest imponujący. Dlatego chcieliśmy, by podzielili się swoim doświadczeniem i radami z innymi. Ich twórczość i podejście do robienia zdjęćmoże być inspiracją dla wielu adeptów sztuki fotografii – mówi Beata Jaroszewska, Dyrektor ds. Marketingu Fotolia by Adobe w Polsce.
Wrażliwość ważniejsza niż umiejętności techniczne
Według Sonii Szóstak dobrego fotografa charakteryzuje przede wszystkim zmysł obserwacyjny, naturalność i poczucie estetyki. Są one ważniejsze niż umiejętność posługiwania się sprzętem czy ustawiania światła.
©Sonia Szóstak – Fotolia.com #108719360
Rób mniej, myśl więcej
– Rób mniej zdjęć i więcej myśl. Daj sobie czas i unikaj robienia zbyt wielu zdjęć. Podróżując, czasem lepiej znaleźć czas i pomyśleć, co dokładnie chce się sfotografować. Nie spiesz się, rób to, co kochasz, a nie to, o czym myślisz, że osiągnie sukces w internecie – radzi Brice Portolano, francuski fotograf, który w ramach projektu „Disconnect” odwiedził Namibię. – To, co jest ważne, to unikalne przesłanie – dodaje.
©Brice Portolano – Fotolia.com #110958986
Bądź cierpliwy i stań się częścią akcji
– Bądź cierpliwy. Uzyskanie dobrego zdjęcia może zająć tygodnie lub nawet miesiące. Na przykład, w projekcie „Disconnect” podążaliśmy za myśliwymi, którzy szukali zwierzyny. Byłem z nimi prawie dwa tygodnie i nie dojrzeliśmy żadnych zwierząt. Dlatego musisz być cierpliwy i skupiony oraz podążać za ludźmi, których życie dokumentujesz – mówi Arnaud Montagard, młody artysta, który tworząc swoją kolekcję, przemierzał kanadyjskie lasy. – Żeby dać się zainspirować, musisz być częścią akcji, pozostać z ludźmi na dłużej i żyć jak oni. Jeść z nimi, ubierać się jak oni (jak byłem z myśliwymi, ubierałem się jak oni), towarzyszyć im przez cały dzień. W ten sposób dasz się zainspirować i naprawdę zrozumiesz, czego doświadczają każdego dnia – uzupełnia.
©Arnaud Montagard – Fotolia.com #124720850
Więcej wskazówek artystów współtworzących kolekcję „Disconnect” znajduje się w tym wideoporadniku.
MW