Logo

Marketing MIX

Od dinozaurów do cyfrozaurów, czyli jak przebiegała ewolucja najpopularniejszego nośnika Digital Signage

Obecnie cyfrowe wyświetlacze napotykamy niemalże wszędzie. To element naszego codziennego otoczenia: w pracy, w urzędach, podczas zakupów, gdy podróżujemy, odpoczywamy, zwiedzamy. Mało, kto zastanawia się nad genezą rozwoju monitora wielkoformatowego – najpopularniejszego aktualnie nośnika szeroko rozumianych systemów Digital Signage. A zaczęło się to wcale nie tak dawno temu…

Idea monitora wielkoformatowego zrodziła się jeszcze przed rokiem 2000, kiedy to w laboratoriach NEC Display Solutions powstawał pierwszy 30-calowy profesjonalny Public Display (PD). Była to wówczas innowacyjna koncepcja w stosunku do popularnych wtedy i jedynych dużych wyświetlaczy takich jak telewizory LCD i plazmy. Nazwa nowego monitora odzwierciedlała jego najpopularniejsze wykorzystanie, a więc prezentację informacji w przestrzeni publicznej. Niewielka nisza rynkowa, którą jako pierwszy zauważył NEC, zmieniła zupełnie pogląd na rynek prezentacji treści informacyjnych, czy potem cyfrowej reklamy oraz wielu zaawansowanych branż takich jak: energetyka, finanse, medycyna. Kiedy w 2002 roku na rynku pojawiła się alternatywa dla dotychczasowych nośników w postaci NEC LCD3000, rynek nie do końca wiedział jak wykorzystać taki sprzęt i czym usprawiedliwić sporą różnicę w cenie w stosunku do tańszych rozwiązań. Jak się później okazało NEC trafił w dziesiątkę. Profesjonalne, wielkoformatowe wyświetlanie obrazu stało się impulsem do mocnej digitalizacji obszarów życia codziennego oraz rynków profesjonalnych – wcześniej mało dostępnych, głównie ze względu na brak odpowiedniej technologii. Duży sukces pierwszego monitora PD sprawił, że już chwilę później NEC wprowadził do swojej oferty model 40-calowy. Oba monitory były pierwszymi tego typu urządzeniami mogącymi pracować w reżimie 24 godzin na dobę, zarówno w orientacji poziomej, jak i pionowej. Co więcej posiadały systemy minimalizujące ryzyko utrwalenia obrazu, przegrzewania panelu, czy zabezpieczające nawet możliwością zapalenia się monitora. Głównym odbiorcą tego typu rozwiązań były początkowo przede wszystkim lotniska. Dzięki nowym monitorom wielkoformatowym mogły one zdecydowanie unowocześnić i usprawnić komunikację z pasażerem. Dodatkowo pilotażowe badania NEC wykazały, że wykorzystanie monitorów będzie tańsze, niż stosowanych dotychczas tradycyjnych tablic przylotów i odlotów.

Następnym kamieniem milowym w 2007 r. było wprowadzenie do sprzedaży monitorów wielkoformatowych z nowatorskim gniazdem opcji, co umożliwiło integrację w obudowie monitora dodatkowych akcesoriów takich jak komputery czy specjalne złącza. W 2011 r. rozwiązanie to ewoluowało w kierunku opracowanego przez NEC i Intel otwartego standardu OPS. Przyczyniło się to w dużym stopniu do popularyzacji tego typu rozwiązań wśród innych producentów, oferujących nie tylko monitory, ale również, a może przede wszystkim akcesoria zgodne z nowym standardem. Od tego czasu instalacja stała się znacznie prostsza. Brak wiszących za monitorem komputerów i plątaniny kabli pozwolił na tworzenie eleganckich, profesjonalnych instalacji we wcześniej niedostępnych miejscach. Monitory PD doskonale sprawdziły się w takich gałęziach gospodarki jak: przemysł ciężki, sektor finansowy, transport zbiorowy, czy media (szczególnie studia telewizyjne).

W roku 2009, wraz z wprowadzeniem na rynek monitorów z wąską ramką ekranu z serii NEC XUN (popularnie zwanych bezszwowymi), otworzyły się nowe perspektywy. Ekspansja monitorów do budowy ścian wideo sprawiła, że obecnie praktycznie w każdym sektorze rynku biznesowego, jak i konsumenckiego ściany wielkoformatowe wykorzystywane są masowo.

Wracając jednak do historii, w 2011 roku nastąpiła zmiana podświetlenia monitorów wielkoformatowych. Tradycyjne lampy CCFL zastąpiły przeznaczone do całodobowej pracy diody LED. Pierwszymi tego typu monitorami były urządzenia z serii NEC XS. Nowa technologia podświetlenia umożliwiła obniżenie kosztów eksploatacji, a co za tym idzie jeszcze większą popularyzację monitora PD jako nośnika informacji i reklamy.
NEC Display Solutions jest ważnym graczem na rynku monitorów wielkoformatowych z wielu powodów. Będąc pionierem na rynku DS marka nie tylko wprowadza ciągłe innowacje w tym sektorze, ale również działa aktywnie na rzecz popularyzacji tego typu rozwiązań, jak i branży Digital Signage oraz szeroko rozumianego rynku Pro AV.

W roku 2009 to właśnie z inicjatywy NEC Display Solutions powstało branżowe stowarzyszenie: Polish Digital Signage Association. Pierwszymi celami stowarzyszenia była edukacja rynkowa oraz popularyzacja rozwiązań DS i AV w Polsce.

Dzisiaj natomiast nikogo nie trzeba już przekonywać o zaletach tego typu systemów. Obecnie inwestorzy są już w pełni świadomi, że wybierając profesjonalne rozwiązania osiągną swój biznesowy cel. Do lamusa odeszły instalacje DS tworzone na bazie telewizorów LCD i odtwarzaczy DVD. Dzisiaj klienci oczekują skutecznych systemów interaktywnych, kontekstowej reklamy, profesjonalnych monitorów dotykowych, systemów DS integrujących współpracę różnego rodzaju czujników, reagujących na zainteresowanie odbiorcy przekazu, czy rozpoznających cechy biometryczne klienta. Ewolucja monitora wielkoformatowego doprowadziła obecnie do etapu, w którym rynek oczekuje od tego produktu wielkiego efektu WOW i skutecznego przyciągnięcia uwagi klienta.

Już w październiku br. NEC organizuje kolejne spotkanie profesjonalistów rynku AV i Digital Signage. W Krakowie odbędzie się kolejna edycja szkolenia NEC Competence Days Pro AV Solutions – największego zamkniętego spotkania integratorów tej branży. Po raz kolejny NEC i współpracujący z nim vendorzy zaprezentują audiowizualne nowości, które być może wyznaczą nowe trendy na rynku.

Mariusz Orzechowski – Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce, Prezes Zarządu Polish Digital Signage Association, Członek Założyciel POPAI Poland.