Opakowania stały się nieodzownym elementem dzisiejszego świata. Niczym niemi sprzedawcy wołają do nas ze sklepowych półek, kuszą swą ekskluzywnością, podwyższają rangę i prestiż produktów – można by tak wymieniać w nieskończoność. Różnorodność kształtów rozmiarów, rodzajów uszlachetnień przyciąga uwagę konsumenta aby spośród tłumu połysku lakierów, folii bądź matu wybór padł właśnie na ten, a nie inny produkt. Czy można zrobić coś więcej i jeszcze przy tym oszczędzić – jak to zrobić?
Należy przełamać stereotypy, gdyż dzisiejsze opakowania, jeśli mają być innowacyjne, nie mogą opierać się o stare zasady. Dziś sztywność, a nie gramatura ma największe znaczenie i wedle tego parametru należy dokonywać wyboru. Zaprezentowane podczas konferencji przykłady pokazały, jak można zmienić opakowania istniejących na rynku produktów za pomocą tektur Metsä Board na zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla oka. Świadomość zalet lżejszego surowca Metsy – pulchności i wytrzymałości, zdolny projektant łatwo może przełożyć na walory użytkowe – głębokie, wielopoziomowe tłocznia, nacięcia, kształtując opakowanie w taki sposób, aby klient kupując produkt mógł nie tylko zdobywać kolejną zachciankę, ale celebrować fakt otwierania opakowania w bardzo oryginalny sposób.
Piotr Orliński – Technical Service Manager w Metsä Board przedstawił na przykładzie branży kosmetycznej jak używając tektur Metsä Board można odmienić opakowanie, aby stanowiło ono nie tylko funkcję zabezpieczającą, ale i wpływało na emocje poprzez wygląd i innowacyjne metody otwierania.
Pierwszy prezentowany przypadek: opakowanie kremu do pielęgnacji skóry, w którym poprzez zmianę surowca na tekturę Metsy, redukcję gramatury i uproszczenie sposobu otwarcia opakowania, dokonano niesamowitego przeobrażenia, które zaskoczyło klienta. Dodatkowo zastosowane zmiany pozwoliły osiągnąć 15,5% oszczędność materiałową tego projektu.
Druga opcja dla tej samej linii produktowej została opracowana tak, aby uatrakcyjnić otwieranie opakowania w sposób bardziej złożony. Zastosowany został tu nowy, biały liner Metsä Board Modo Northern Light produkowany z pierwotnych mas włóknistych. Co jest dziś niezmiernie ważne – opakowanie zostało całkowicie zabezpieczone przed niepożądanym otwarciem na półce sklepowej. Zmiany pozwoliły również uzyskać oszczędności materiałowe na poziomie 19,1%.
Kolejne studium przypadku – ulepszenie opakowania płynu do pielęgnacji skóry. Płyny i aerozole są zazwyczaj umieszczane w opakowaniach, których otwarcie wymaga wykonania 4 czynności. Produkty te nie są w żaden sposób zabezpieczone, chyba, że użyje się etykiety ochronnej lub dodatkowego opakowania, konsument też nie może liczyć na żadne dodatkowe wrażenia podczas otwierania.
Po zmianach konsumenci otrzymują atrakcyjne, łatwe do otwarcia opakowanie, które wykorzystuje wcześniej stosowany liner. Góra i dół opakowania są zabezpieczone na półce sklepowej, co eliminuje potrzebę stosowania etykiety ochronnej lub owijania w folię. Przy otwarciu opakowanie zewnętrzne zostaje zniszczone, co powoduje ekspozycję właściwego opakowania produktu, zachęcając do jego używania. Całość daje oszczędność materiałową na poziomie 26,5%.
Oczywiście, całość należałoby wyeksponować w odpowiednim opakowaniu zbiorczym. W tym przypadku jest to tekturowe sztywne opakowanie, wyprodukowane bez użycia kleju mające wyraźne, ostre narożniki, a przy produkcji nie poświęca się czasu na wysychanie kleju, tak jak w przypadku tradycyjnych sztywnych opakowań. W zwykłych opakowaniach produktów luksusowych jest używana tektura owijana papierem, w celu uzyskania wrażenia solidności. Wkładki z tektury falistej zastosowane w przypadku projektu Metsä Board służą do zmniejszenia wagi opakowania , które składa się w 100% z pierwotnych mas włóknistych. Zastosowane materiały pozwoliły w opakowaniu zbiorczym zastosować 25% lżejszą konstrukcję oraz użyć materiału o 10% lżejszego niż poprzednio.
PIOTR ORLIŃSKI – Technical Service Manager w Metsä Board Polska Sp. z o. o, od ponad 2 lat. Aboslwent Instytytu Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej, w praktyce związany z przemysłem poligraficznym od 2003 roku, jako kierownik PrePress, technik, technolog produkcji, kierownik produkcji w drukarniach o profilu biurowym i opakowaniowym. Papiernictwo i poligrafia, to nie tylko jego praca, ale i pasja, a każdy techniczny problem traktuje jako wyzwanie i źródło kolejnych doświadczeń.
Wywiad ukazał się w OOH magazine. Wersja online znajduje się TUTAJ.