Logo

Trade marketing

Podsumowanie roku 2016 w branży opakowań i etykiet

Zapytaliśmy przedstawicieli firm z sektora  druku opakowań i etykiet o opinie na temat minionego roku. Czy był udany, jakie są prognozy na kolejne 12 miesięcy działalności?

 

Maciej Konopka, Brandy Design

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

To był na pewno ciekawy rok, który potwierdził, że rynek związany z brandingiem i packagingiem czekać będą nowe wyzwania, determinowane coraz większym skupieniem klientów na danych z badań i potrzebą nadążenia za wymaganiami konsumentów. A ci ostatni, choć często pozbawieni przydatnej wiedzy związanej z estetyką i samym wzornictwem, coraz częściej chcą po prostu atrakcyjniejszych produktów, nawet w downmarketowych kategoriach. Duży w tym udział, jak i w całej edukacji konsumenckiej na polskim rynku, sieci handlowych, zwłaszcza dyskontów. Ten ruch widać przede wszystkim w pracach nad markami własnymi. Jednocześnie poszczególne kategorie produktowe, coraz wyraźniej konserwują kody estetyczne, co daje premię ryzykującym klientom i poszukującym konsumentom.

 

Trend roku 2016. 

Trudno wskazać jeden szczególny, ze względu na fakt, że trendy kształtują się na linii konsument – producent, a ci pozostają tak zróżnicowani jak samo społeczeństwo. Na pewno ciągle obecnym i znaczącym jest minimalizm i jego mutacje, które mają wiązać się z nowoczesnością, bezpieczeństwem czy szczerością i coraz wyraźniej cenioną prostotą. W tym samym czasie, pojawia się jednak bardziej globalny trend inspirowany vintage, którego przykładami mogą być stworzone przez Brandy najnowsze projekty dla Dorato 25 lat i Gin Lubuski 7 Years Old. Oba są w awangardzie do upraszczania i sprzedawania barwnej, ale pozbawionej treści obietnicy nowoczesnych rozwiązań. Wiązać się to może z odkrywanym przez kolejnych klientów własnym, wypracowanym dziedzictwem i chęcią komunikowania budowanej latami jakości. To znacząca zmiana, która wskazuje na rosnącą świadomość klientów, również wśród MŚP, zwłaszcza tych będących firmami rodzinnymi.

 

Prognozy na rok 2017.

Klienci dużo obiecują sobie po promowaniu marki narodowej i stawianiu na polskość. Na pewno rosnąć będzie również znaczenie lokalności i regionalizmu. Wynikać to będzie po części z uruchamianych środków dla MŚP, które będą mogły inwestować właśnie we wzornictwo. Poza tym dalej w nowe, bardziej premium barwy, przebierać będzie się szeroko rozumiana kategoria eko.

My liczymy przede wszystkim na utrzymanie tendencji związanej z wyrazistą typografią i otwartością klientów na działania odważniejsze, wyłamujące się ze sprawdzonych schematów dla poszczególnych kategorii.

 

Iwona Jadanowska-Gromke, Marketing Coordinator Dekorglass Działdowo

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

Miniony rok oceniamy bardzo pozytywnie. Mimo braku limitowanych edycji wypuszczanych przez kluczowych klientów, odnotowaliśmy wzrost w stosunku do zeszłego roku. Udało nam się zapełnić lukę zleceniami o mniejszej ilości lecz większej ilości. Był t dla nas bardzo pracowity rok, szczególnie ze strony rozwoju technologicznego. Niebawem ruszamy z nową ofertą druku cyfrowego.

 

Trend roku 2016.

Jeśli chodzi o technologię zdecydowanie metalizacja matowa, zgaszona. Jeśli chodzi o kolorystykę bardzo modne było różowe złoto oraz wszelkie odcienie miedzi.

 

Prognozy na rok 2017.

Jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni na nowy rok. Poszerzamy nasza ofertę, więc mamy nadzieję, że wzbudzimy tym zainteresowanie. Stawiamy na nadruk cyfrowy. Jeśli chodzi o trendy na rynku to już obserwujemy zainteresowanie naturalnymi kolorami oraz efektami struktury zaczerpniętej z natury, np. efekt kamienia oraz piasku. To na pewno będzie pracowity rok. Mamy nadzieję pozytywnie zaskoczyć naszych klientów, jak również konkurentów!

 

Anita Czarniecka, Prezes Zarządu Etykiety.pl Etigraf

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

Rok 2016 był dla Etykiety.pl Etigraf rokiem dynamicznym, ale stabilnym i z tendencjami wzrostowymi. Obserwujemy coraz mocniejszy nacisk klientów, nie tylko na perfekcyjną jakość wydruku, cenę adekwatną do jakości, ale także oczekiwania w zakresie profesjonalnego doradztwa technologicznego i marketingowego. Nasi klienci aktywnie szukają wyróżników dla swoich marek w formie dobrych projektów graficznych etykiet i nietuzinkowego wykonania, ale również w zakresie samego produktu i komunikacji marketingowej.

Nasi klienci coraz częściej oczekują niestandardowych rozwiązań, zarówno w zakresie podłoży do druku, farb i wykończeń uszlachetniających. Etykiety stają się małymi „dziełami sztuki” graficznej. Etykieta stała się elementem opakowania, które przestało być zamawiane na samym końcu cyklu produkcyjnego. Zapytania o etykietę przychodzą do drukarni już na etapie koncepcji produktu. Jest to dość rewolucyjna zmiana podejścia klientów do procesu druku etykiet.

 

Trend roku 2016.

W minionym roku każdy z sektorów rynkowych kierował się trochę innymi potrzebami. Współczesny konsument chce być zdrowy i dla niego oferowany jest mocno rozwijający się trend fit. Chce żyć i być eko, a co za tym idzie nie tylko produkt ma być ekologiczny, ale i opakowanie biodegradowalne, etykieta na podłożach odpowiednio dobranych, z farbami Eco – to w pewnym sensie filozofia życia. Nie można zapomnieć o powrocie do tradycji, „przepisów Babci”, regionalizmów, co również mocno jest akcentowane w druku. Następuje odejście od kolorowych, przeładowanych graficznie etykiet. Do łask wracają minimalistyczne środki wyrazu, słowo zostaje zastąpione symbolem, a reszty dopełnia wykończenie etykiety. Trudno mówić o jakimś jednym, mocno wyróżniającym się trendzie. Z pewnością etykieta ma wyróżniać, inspirować konsumentów i sprzedawać marki. My jako drukarnia jesteśmy z pewnością w stanie wzmocnić komunikat poprzez odpowiednio dobrane technologię druku, podłoże, lakiery i zdobienia.

 

Prognozy na rok 2017.

Rok 2017 będzie rokiem nowych technologii i innowacji. Będzie pełen wyzwań dla drukarni, które będą musiały sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów nie tylko w zakresie druku, ale również w zakresie dodatkowych właściwości etykiety. Rola etykiety poszerza się coraz bardziej, a rosnąca świadomość marketingowa producentów pozwala na odkrywanie coraz to nowszych obszarów zastosowania etykiety. Jej główną rolą nie jest już funkcja informacyjna, a budowanie silnej, wyróżniającej i angażującej marki. W świecie technologii i digitalizacji, etykiecie zaczyna dodawać się dodatkowe funkcje, np.  bramy do świata rozszerzonego marki, strażnika świeżości, czy oryginalności produktu. Producenci etykiet muszą być przygotowani na innowacyjność oraz ciągłe rozszerzanie swej oferty usług.

 

Jarosław Kamiński, Dyrektor Zarządzający RAJAPACK

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

Z perspektywy firmy działającej wielokanałowo – zarówno online jak i offline, oceniamy ten rok jako bardzo dynamiczny. Upłynął on pod kątem zmian, które z kolei przełożyły się na wymierne korzyści dla naszych klientów i dla firmy. Jesteśmy dystrybutorem z najszerszą ofertą materiałów opakowaniowych na rynku polskim, który gwarantuje dostawę zamówień w 24h. W odpowiedzi na potrzeby klientów uruchomiliśmy także punkt szybkiego odbioru zamówień – RAJADRIVE. Od września rozpoczęliśmy dystrybucję  na rynek słowacki.  Na sezon w branży wprowadziliśmy liczne nowości w kategorii opakowań ozdobnych, a w ostatnim kwartale firma RAJAPACKz sukcesem przeszła proces certyfikacji ISO 19001 i 14001.

 

Prognozy na rok 2017. 

W najnowszym, marcowych katalogu rozbudujemy gamę produktów magazynowych o nowe pojemniki, wózki, paleciaki, owijarki i drobne akcesoria, które usprawniają funkcjonowanie firm produkcyjnych i dostawczych. Hitem sprzedażowym będą kartony z automatycznym dnem, pozwalające znacznie zredukować czas pakowania towarów, a także urządzenie Geami WrapPak ręczne służące do estetycznego owijania produktów papierem o strukturze plastra miodu. W 2017 planujemy również otwarcie naszej oferty na rynek spożywczy poprzez wprowadzenie artykułów izotermicznych. W dalszym ciągu będziemy rozbudowywać naszą sieć dystrybucyjną.

 

Joanna Stanowicka-Ozga, Marketing Manager TAKT – Drukarnia i Tłocznia Płyt CD/DVD

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży?

Miniony rok dla polskiej poligrafii –  z naszego punktu widzenia oceniamy dobrze. Sektor poligraficzny w Polsce i Europie z roku na rok intensywnie się rozwija. Widoczny jest trend rozwojowy, który uzyskuje się dzięki dostępowi  do nowoczesnych technologii , wiedzy, środków unijnych, wspierających rozwój. Segment poligraficzny jest coraz bardziej wymagający, gdyż klienci mają coraz większe oczekiwania,  co również wpływa na dynamikę rozwoju tej branży. Zauważamy spory progres na rynku polskim, jeśli chodzi o oczekiwania dotyczące produkcji poligraficznych, co jest pozytywnym trendem. Dodatkowo, biorąc pod uwagę otwartość rynków zagranicznych na polską ofertę, tutaj także widoczny jest spory postęp, co nas cieszy ponieważ sprzyja to eksportowi polskich produktów i usług.

 

Trend roku 2016.

To był dobry rok dla naszej drukarni. Na podstawie produkcji, które wykonaliśmy obserwujemy iż każde zlecenie jest inne, niepowtarzalne. To powoduje, że było bardzo mało zleceń standardowych. Specjalizujemy się w produkcjach „specjalnych”, tzn.  produkcjach dostosowanych do potrzeb klienta, co w połączeniu z kompleksową obsługą powoduje, że nasza oferta doskonale wpasowuje się w oczekiwania rynku. Doskonałym podsumowaniem roku są dla nas nagrody, które otrzymujemy za jakość produktów poligraficznych. Miniony roku był szczególnym, gdyż nasze produkcje zostały docenione m.in. w konkursach: ZŁOTY GRYF, ART OF PACKAGING, SUPER GIFT. Ponadto otrzymaliśmy statuetkę DIAMENTOWEGO GRYFA , za bycie trzykrotnym laureatem nagrody konkursu o ZŁOTEGO GRYFA, organizowanego przez Polską Izbę Druku. Nagrody te to doskonałe uwieńczenie naszej pracy  a tym samym wizytówka podsumowująca 2016 r.

 

Prognozy na rok 2017.

2017 rok jest pełnym dla nas perspektyw. Widzimy ogromny potencjał w segmencie opakowań kaszerowanych, czyli w tym produkcie, w którego produkcji specjalizuje się nasza drukarnia. Ten rok będzie naszą inwazją w nowe segmenty rynku, z pełnym wachlarzem usług poligraficznych. Nowoczesne zaplecze w postaci parku maszynowego, nieustanne doskonalenie, zdobywanie wiedzy, oraz 25-letnie doświadczenie na rynku, to ogromny potencjał którym dysponujemy, co nam daje przewagę konkurencyjną. Wysoka jakość produktów poligraficznych, które wykonujemy, jest doceniana nie tylko w Polsce ale również na rynkach zagranicznych a zauważalny trend na rynku w kierunku wspierania rodzimych produkcji jest niezwykle optymistycznym. Liczymy i wierzymy w to, że z nową energią i nowymi założeniami, rok 2017 będzie dla drukarni TAKT niezwykle owocny!

JK