Logo

Marketing MIX

Polskie agencje o uczestnictwie w Golden DRUM

Za nami 23. edycja jednego z ważniejszych europejskich festiwali reklamowych. W tym roku Golden DRUM odbył się w Lublanie na Słowenii pod hasłem „Inspired to inspire”. Nie mogło zabraknąć także reprezentacji z Polski. Nagrody odebrali WALK Digital, Walk With David, Huta 19 im. Joachima Fersengelda oraz Grey Group Poland.

Walk Digital został nagrodzony złotem w kategorii Film i srebrem w Public Relations za kampanię „Nie chcę być strażakiem”.
Bohaterami spotu były osoby z niepełnosprawnością, występujące w roli strażaków, jakich jeszcze nikt nie widział. W ten przewrotny sposób Fundacja Integracja i WALK Digital przełamali społeczne tabu i zwrócili uwagę na fakt, że osoby z niepełnosprawnością są zdolne do pracy i chcą ją wykonywać zgodnie ze swoim wykształceniem oraz kompetencjami. Celem kampanii była również zmiana postaw wobec zatrudniania osób z niepełnosprawnością, a także modyfikacja terminologii stosowanej w polskim systemie orzekania o niezdolności do pracy.

Identyfikacja wizualna Ceviche Bar

Srebro za identyfikację wizualną Ceviche Bar zdobył Walk With David – studio designu powiązane z WALK.
Ceviche Bar, to autorski koncept kulinarny Martina Gimenez Castro i pierwsza restauracja w Warszawie specjalizująca się w ceviche, daniu o wyraźnych smakach, charakterze i przemyślanej kompozycji od przygotowania aż po podanie. Lokal nawiązuje do kultury Ameryki Południowej nie tylko potrawami, ale również muzyką, wystrojem i atmosferą. Pomysł na design opiera się na esencji ceviche – połączeniu składników z kulturą regionu. Dlatego też identyfikacja musiała być wyrafinowana i symboliczna, a nie wtórna. W elementach wystroju i grafikach wspierających możemy znaleźć ukryte symbole, charakterystyczne dla Ameryki Południowej. Wszystko to łączy się w jedną całość, tak jak w daniu.

O uczestnictwie w Golden DRUM mówi Alek Frydrych, Digital Creative Director WALK Digital.

„Gala tegorocznej edycji Golden DRUM potwierdziła tylko kurs, którym konkurs ten dryfuje już od kilku lat. Z przepięknego Portu Róż (Portorož) został skierowany na ląd – do Lublany, stolicy Słowenii. Suchy dok, w którym odbywała się ceremonia wręczenia nagród był po prostu halą expo – zimną, kiepsko nagłośnioną i raczej pustawą. Goście, którzy przybyli na miejsce zrobili to z sentymentu, przyzwyczajenia lub po prostu otrzymali wiadomość o wygranej. Jeśli chodzi o same nagrody – przyzwyczailiśmy się już do tego, że na zagranicznych konkursach Grand Prix nie jest wcale takie Grand, bo przyznawane jest w każdej kategorii i następuje pewne przesunięcie wartości nagród – ale na Golden Drum doszło już do ekstremum: zrezygnowano całkowicie z brązów, a więc konkurs obfituje w srebra, złota i taką mnogość Grand Prix, że trudno się już połapać, który projekt był rzeczywiście wyjątkowy. Szybko okazuje się, że (poza kilkoma drobnymi wpadkami) nasz rodzimy KTR jest naprawdę dobrze zaplanowanym konkursem, ze świetną oprawą, bardzo fajnym regulaminem (jedno Grand Prix na cały konkurs; Grand Prix nie może być przyznane za projekty społeczne) i nic, poza wyobraźnią, nie stoi na przeszkodzie, aby wyszedł poza Polskę. Może już czas przejąć stery w regionie?”

Od lewej: Alek Frydrych, Paweł Miklaszewski i Magda 'Bronka’ Braniewska z WALK Digital

Srebro w kategorii Digital za internetową kampanię promującą piwo Prażubr (Kompania Piwowarska) zdobyła agencja Huta 19.
Zadaniem agencji był launch marki, podkreślenie jego niepowtarzalnej starej receptury, a zarazem przedstawienie jej w ujmujący i zabawny sposób, tak, aby trafić do młodszej, ale pełnoletniej grupy docelowej. W sieci na Wykop.pl pojawił się specjalnie przygotowany baner, dzięki któremu odwiedzający mógł odbyć podróż w czasie do prainternetu. Podróż zaczynała się od zmiany layoutu Wykopu na historyczny, a kończyła na możliwości oglądania historycznych wersji dowolnej strony w sieci.

Baner na wykop.pl

„Z wielu stron słyszałem głosy, że Golden DRUM się kończy. Nie wiem, czy to prawda – to nasz agencyjny i mój prywatny słoweński debiut. Na festiwalu wciąż rywalizują najpoważniejsze i najbardziej utytułowane agencje z Europy i dla nas najważniejsze jest to, że Huta 19 znalazła się wśród nich i była lepsza od większości. To bardzo cieszy i motywuje do dalszej pracy – działamy od niecałego roku i jako jedyna polska agencja zostaliśmy nagrodzeni w digitalu. Do tego nagrodę otrzymaliśmy za prawdziwą pracę dla prawdziwego klienta – obserwuję festiwale reklamowe od lat i od lat nieustannie napawa mnie zdumieniem szczodrość sędziów dla prac zrobionych tylko po to, żeby dostały nagrodę. W tym roku na szczęście wszystkie nagrody dla polskich agencji były przyznane za pracę nad prawdziwymi briefami, które wynikały z autentycznych potrzeb klientów. Oby tak dalej – mówi Mateusz Żdanko z Huta 19 im. Joachima Fersengelda.”

Agencja Grey Group Poland również zgarnęła kilka statuetek.
W kategorii PR otrzymali srebro za kampanię „Życie po śmierci”.


Spot z kampanii „Życie po śmierci”

Ponad 40% ankietowanych Polaków przyznaje się, że nie potrafiłoby udzielić pierwszej pomocy. Wolą to zostawić ratownikowi. Polski Czerwony Krzyż postanowił rzucić im wyzwanie, poprzez nauczenie pierwszej pomocy ludzi, którzy wydają się być najmniej przygotowani do ratowania życia – morderców odsiadujących wyroki. W ramach projektu „Życie po śmierci” przeprowadzono w więzieniach kursy pierwszej pomocy wśród ludzi, którzy niedługo skończą odsiadywać wyroki. Na podstawie kursów nakręcono dokument, który wywołał burzę w polskich i światowych mediach. A burza ta przełożyła się na ponad 50% więcej zgłoszeń na kursy pierwszej pomocy wśród Polaków.

Złoto w kategorii Outdoor za Kallaxomierz.


Kallaxomierz u zbiegu ulic Wołoskiej–Racławickiej w Warszawie

Prace remontowe wywołały ogromne korki na drogach do IKEA Janki i IKEA Targówek, a wśród ludzi strach, że jadąc w tygodniu do sklepów utkną w nich i stracą wiele godzin. Ale kiedy remonty się skończyły i korki również, to myślenie ludzi zostało. Postanowiono udowodnić kierowcom, że teraz droga do sklepów IKEA trwa krócej niż im się wydaje. Według IKEA każdy może używać mebli po swojemu, dlatego postanowiono wykorzystać do tego właśnie je. Z regałów KALLAX i pudełka LEKMAN stworzono KALLAXOMIERZE, liczniki, które umieszczone na billboardach na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach pokazywały aktualny czas dojazdu z miejsc, w których się znajdowały do najbliższego sklepu IKEA. Do aktualizacji czasu dojazdu wykorzystywano dane z Google Maps, a w trakcie trwania akcji zmieniano go ponad trzysta razy.

Srebro w kategorii Prasa – za reklamę usług Wi-Fi w samochodach Volvo XC90.
Volvo to samochody nie tylko piękne, ale i nowoczesne, mają teraz nową funkcję. Można w nim stworzyć hotspot Wi-Fi i podłączyć swój telefon do Internetu. Kreacja reklamy dokładnie oddaje idee funkcji. – To kolejny powód by przyglądać się Volvo z bardzo bliska – mówi Jakub Korolczuk.

Projekt reklamy usługi Wi-Fi w Volvo XC90

„Golden DRUM przez lata był ważnym festiwalem dla polskich agencji. Może dlatego, że wygrywaliśmy tam sporo nagród? Na pewno dziś jego prestiż znacznie spadł, choć przecież jest tu dużo więcej prac nagradzanych w Cannes niż 10 lat temu. Ale świat się zmienia, reklama się zmienia, więc festiwale reklamowe też powinny. I nie chodzi o proste dodawanie kategorii „cyber” albo „content”, ale autentyczną zmianę idącą w zgodzie z duchem czasu, dzięki której festiwale nadal będą miały sens. Cannes Lions stara się nadążyć za światem i widząc, że reklama przestaje być filmem z packshotem, a staje się często sposobem współpracy marek na przykład ze światem rozrywki, zaproponowała oddzielne sekcje (nie kategorie) Health, Entertainment i Innovation. Wydaje mi się, że Golden DRUM też powinno pochylić się nad pomysłem na siebie – czy nadal chcą być klasycznym festiwalem reklamowym? Czy może jednak organizatorzy zauważą, że reklama na co dzień nie konkuruje o uwagę widza z inną reklamą, ale z memami, filmami, muzyką czy apką do biegania – komentuje Jakub Korolczuk, dyrektor kreatywny Grey Group Poland.”

Magdalena Wilczak

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.