Logo

Marketing MIX

Nasza publiczność rośnie razem z nami | Adam Godziek, Tauron Nowa Muzyka

O komunikacji z odbiorcami festiwalu Tauron Nowa Muzyka, o tym jak zmieniają się i rosną wraz z rozwojem imprezy i o turystyce festiwalowej opowiada w rozmowie z OOH magazine Adam Godziek, dyrektor festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Kto jest uczestnikiem Tauron Nowa Muzyka? Czy prowadzicie segmentację swoich odbiorców?

Kilka razy robilismy badania dotyczące profilu naszego „klienta”. To ważne informacje dla nas jako organizatorów, dla naszych partnerów i sponsorów festiwalu. Festiwal Tauron Nowa Muzyka to wyrobiona i nieprzypadkowa publiczność. Jako podstawę działań komunikacyjnych przyjęliśmy cztery podstawowe grupy celowe:

Główną grupę stanowią tzw. trendsetters. To grupa, która wykorzystując swoje zdolności, promuje najnowsze produkty i najświeższe marki, pokazując, jak się z nich korzysta: co się nosi, jakie gadżety trzeba mieć, co się „pije i pali”. Jej przedstawiciele przyciągają uwagę swoim wyglądem i zachowaniem, zachęcają do kosztowania nowości, tworzą w środowisku nową modę. Są to prekursorzy, ludzie pewni siebie, którzy nie boją się testować zupełnie nowych rzeczy i przekonywać innych, że to właśnie oni wyznaczają trendy w swoich grupach. Trendsetter jest żywym medium, barometrem obowiązujących i nadchodzących trendów oraz kluczem do umysłów konsumentów. 

Kolejną grupę stanowią Spełnieni: są ludźmi aktywnymi i mają szerokie zainteresowania. W życiu jest ważny dla nich rozwój i samorealizacja. Mają zdecydowane poglądy i trudno na nich wpłynąć. Cenią autentyzm i wysoką jakość – nie jako wyraz statusu, ale ich dobrego gustu.

Trzeci z kolei to Poszukujący: poszukują różnorodności, nowych przeżyć i ryzyka. Nie mają jeszcze stabilnego systemu przekonań i wartości. Łatwo się zapalają, ale również szybko tracą zainteresowanie. Lubią marki podkreślające ich indywidualność, wydają dużo na rozrywki. 

Listę zamykają Aspirujący: chcą osiągnąć sukces materialny, przede wszystkim w oczach innych. Brak rzeczywistych osiągnięć finansowych rekompensują ich powierzchownymi oznakami (jak ubrania czy gadżety). Chcą być podziwiani i starają się przyciągać uwagę oraz „bywać” i uczestniczyć w modnych wydarzeniach. Są pozytywnie nastawieni do życia. 

Millenialsi to pokolenie digitalne. Jakie działania online prowadzicie by dotrzeć do nich z komunikacją o Festiwalu?

Uczestnicy naszego wydarzenia to bez wątpienia osoby, dla których media cyfrowe są najważniejszym źródłem informacji, ale także rozrywki. Jesteśmy obecni na najbardziej popularnych platformach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Spotify oraz Snapchat. Dodatkowo, rozwijamy również naszą aplikację, której premiera miała miejsce podczas ostatniej edycji festiwalu i zebrała bardzo dobre recenzje. Digital to dla takiego wydarzenia jak Tauron Nowa Muzyka Katowice, czołowego festiwalu muzyki elektronicznej w Polsce, nasze naturalne środowisko, w którym chcemy być aktywni. Już dziś dla wszystkich grup wiekowych poniżej 45 roku życia on-line stanowi ważniejsze źródło informacji niż TV. 

Z drugiej strony mówi się o „starzeniu się pokoleń festiwalowych”. Ci, którzy jeszcze niedawno w czasach studenckich imprezowali na festiwalach muzycznych do biełego rana, teraz przychodzą na nie „z wózkami dziecięcymi”. Czy obserwujecie taką zmianę w kontekście swojej imprezy? Jak odpowiadacie na potrzeby tej zmieniającej się grupy docelowej?

To dwunasta edycja festiwalu, więc nasza publiczność „starzeje” sie razem z nami. Niektórzy z uczestników byli na pierwszej edycji, a teraz przychodzą na to wydarzenie, jako małżenstwa, często z dzieciakami. Odpowiadając na te potrzeby klienta, który „rośnie” razem z nami, od kilku lat na terenie festiwalu funkcjonuje Junior Art Festiwal, przedszkole współorganizowane z bytomskim Przedszkolem Niepublicznym TIKA, gdzie na dzieci czekają niebanalne aktywności i zabawy. Rodzice w tym czasie mogą ze spokojnym sumieniem iść posłuchać koncertu, pobawić się i potańczyc.

To jeden aspekt „starzenia sie” festiwalu. Drugi to taki, że jako organizatorzy musimy być czujni i odpowiadać na zmieniające się potrzeby i gusta muzyczne. Nie ukrywam, że jako twórcy programu festiwalu musimy bardzo się pilnować, żeby o tym nie zapomnieć. Tegoroczna edycja będzie tego dobrym przykładem, tzn. cała jedna scena poświęcona będzie artystom dla tych „bardziej 20-latków”, niż 30-latków i jeszcze starszych uczestnikow. Własnie ci najmłodsi to siła napędowa rozwoju festiwalu. To oni decydują o jego frekwencji i sukcesie. Przypadek naszego festiwalu też jest specyficznym, bo z założenia prezentujemy bardzo różnorodne gatunki muzyczne, począwszy od jazzu i muzyki klasycznej, aż po techno i Hip-Hop.  Sam festiwal jest kameralny, natomiast wlaściwie równolegle działa aż 6 scen, więc każdy znajdzie w danej chwili miejsce odpowiednie do jego potrzeb, wrażliwości i gustu muzycznego.

Mówi się o turystyce festiwalowej. Zamiast na „All inclusive” pod palmy wybieramy np. trip po europejskich miastach i udział w imprezach muzycznych. Czy zauważacie taki trend? Jak dużą część biletów sprzedajcie zagranicznym gościom?

Moda na festiwale działa na całym świecie. Właściwie w każdym kraju europejskim, od Islandii po Portugalię, jest już kilka dużych międzynarodowych festiwali z bardzo bogatym line-upem. Teraz festiwal walczy o publiczność nietuzinkowych miejscem, oryginalną scenografią, atmosferą, pogodą itd. Konkurecja jest gigantyczna. Z drugiej strony, rzeczywiście jest moda i działa tzw. turystyka festiwalowa. Na pewno łatwiej ściągnąć potencjalnego „turystę” do Islandii, na plaże w Portugali czy wyspę na Chorwacji, niż do Katowic. Mamy jednak swoje argumenty (nie tylko muzyczne) i pomysł, by TNM był atrakcyjny dla gości z całego świata. Chyba się udaje, bo co roku procent publicznosci z zagranicy dynamicznie wzrasta.

Jakie znaczenie mają dla Was social media? Które kanały są szczególnie ważne?

Social media stają się (jeśli jeszcze nie są?) najważniejszym kanałem komunikacji dla organizatorów większości wydarzeń, a zwłaszcza imprez muzycznych. Olbrzymią rolę odgrywa rekomendacja. Użytkownicy bardzo uważnie obserwują to czym interesuje się ich rodzina, bliscy i dalsi znajomi, ale także osoby publiczne, które obserwują. Dla wielu osób media społecznościowe stają się bardziej wiarygodne od tzw. mediów tradycyjnych. Dodatkowo skracają dystans, bardzo często są obsługiwane przez okrągłą dobę, siedem dni w tygodniu. Według badań Reuters Institute for the Study of Journalism aż 46% mieszkańców UE traktuje media społecznościowe jako źródło wiadomości. Bez wątpienia najważniejszą platformą jest dla nas Facebook, ale nie zapominamy również o Instagramie i Twitterze, który jest bardzo ważnym źródłem wiedzy zwłaszcza dla dziennikarzy. 

O wydarzeniu:

Tauron Nowa Muzyka, to przestrzeń muzyczna w Katowicach, w której od 11 lat prezentują się najciekawsi debiutanci i najwięksi klasycy współczesnej elektroniki, ale także artyści jazzowi, rockowi i hiphopowi. Festiwal cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku, a Nowa Muzyka to marka będąca synonimem najwyższej jakości, rozpoznawanej i docenianej także poza granicami Polski. Aż trzy razy otrzymywał nagrodę dla najlepszego małego festiwalu w Europie. Między 6-9 lipca 2017 roku katowicka Strefa Kultury ponownie zamieni się w pulsującą dźwiękiem strefę festiwalową.

[galeria=”1″]

Autorem wszytskich zdjęć jest Radosław Kaźmierczak.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko