Praca grafika wiąże się nie tylko z projektowaniem kreatywnych materiałów reklamowych. Jest on tez odpowiedzialny za przygotowanie pliku do druku. To kwestia niezwykle istotna – zwłaszcza jeśli chodzi o druk wielkoformatowy i produkcję materiałów POS.
Nawet najlepszy projekt graficzny w druku może wyjść źle, jeśli grafik nie zastosuje się do wytycznych, a plik trafi do drukarni w nieodpowiednim formacie lub złej rozdzielczości. Poniżej kilka zasad, którymi każdy grafik powinien się kierować, przygotowując pliki do druku. Taką wiedzę doceni każda drukarnia.
Od czego zacząć? Najlepiej od zorientowania się, czy drukarnia udostępnia, np. na swojej stronie internetowej wytyczne drukarskie na przygotowanie pliku, zwane specyfikacją. Większość firm oferujących druk robi to, by maksymalnie ułatwić klientowi współpracę i przyspieszyć wszystkie procesy produkcyjne. Taka specyfikacja zawiera zazwyczaj wszystkie niezbędne informacje dotyczące m.in. formatu pliku, kolorów i czcionek, a także spadów oraz wykrojników, czyli stanowi kompendium wymagań potrzebnych do przygotowanie pliku. Często znajdują się tam także szczegółowo opisane konkretne rodzaje druku z właściwymi parametrami.
Dobra drukarnia taką specyfikację techniczną powinna udostępnić od ręki. Warto znać standardową procedurę na przygotowanie pliku do druku – czyli w praktyce stworzenie kompozytowego pliku PDF. Dlaczego drukarnie wykorzystują akurat ten format? Jest bardzo uniwersalny, a jednocześnie zachowuje wiele informacji, dlatego idealnie nadaje się do wydruków. PDF kompozytowy można wygenerować praktycznie w każdym profesjonalnym programie graficznym. Tak przygotowany plik można spokojnie wysłać do drukarni. Warunek jest jeden – musi być dobrze przygotowany. Trzymać się poniższych wytycznych, można uniknąć wielu problemów zlecając pracę do druku.
Pilnuj parametrów!
Oprócz właściwego formatu pliku (wielkość powinna być podana w mm – podstawa x wysokość; format netto (bez spadów; na ostro/brutto (ze spadami)), powinno się zwrócić uwagę także na inne parametry, których zaniedbanie może skutkować pogorszeniem jakości wydruku.
Skala
Najlepiej pracować na pliku w rozmiarze docelowym. W przypadku mniejszych konstrukcji np. standów, pliki najczęściej przysyłane są w skali 1:1. Jeśli jednak projektowany jest wydruk wielkoformatowy, np. billboard można pracować np. w skali 1:10. Należy jednak pamiętać, by przekazać taką informację drukarni, chociażby dodając informację w nazwie pliku.
Rozdzielczość
Jeśli w projekcie wykorzystywane są grafiki rastrowe, takie jak fotografie, powinny one charakteryzować się wysoką rozdzielczością – najlepiej nie mniejszą niż 150 dpi w skali 1:1. W przypadku druku większych elementów, np. billboardów, wartość może być czasem mniejsza, ale musi być adekwatna do formatu skali. Jeśli zależy nam jednak na wysokiej jakości materiałach POS takich jak displaye, wobblery czy shelfstoppery, którym klient przygląda się z bliska, zdecydowanie warto postawić na wysoką jakość grafik i lepszą rozdzielczość – np. do 450 dpi.
Kolory
Podstawą dla drukarni jest paleta CMYK (czyli: Cyan, Magenta, Yellow, Key color). Dlatego należy pamiętać, by przed przesłaniem projektu sprawdzić w jakiej przestrzeni kolorystycznej został on wykonany. Najlepiej przygotowywać pliki właśnie w tej przestrzeni barw. Paleta CMYK stanowi podstawę dla druku offsetowego, dlatego niemal wszystkie drukarnie oferujące druk wielkoformatowy akceptują pliki tylko w tej przestrzeni kolorów. Uzupełnieniem tej przestrzeni jest druk z palety Pantone, jednak nie każda drukarnia oferuje taką możliwość. Dobrze jest porozmawiać np. z handlowcem w celu ustalenia optymalnej jakości wydruku w danej drukarni. Zdarza się, że pliki przygotowane są w innej palecie, np. Pantone bądź RGB. Drukarnie wówczas muszą przekonwertować je na CMYK, co może powodować rozbieżności kolorystyczne. Barwy mogą stać się wyblakłe, mało nasycone lub zupełnie odbiegać od tych założonych w projekcie.
Gwarancja sukcesu
Odpowiednie przygotowanie pliku to gwarancja satysfakcji z przygotowanego przez drukarnię wydruku. Niestety, błędy w tym zakresie wciąż często się zdarzają, co może opóźniać realizację zamówienia.
O tym, że druk rządzi się swoimi prawami wie każdy, kto choć raz miał z nim styczność. Dlatego odpowiednie przygotowanie plików do druku to absolutna konieczność, by efekt był taki, jaki oczekiwany.
Fonty
Wszystkie czcionki (fachowo zwane fontami) wykorzystywane w projekcie przed przesłaniem do drukarni powinny zostać zamienione na krzywe (lub spłaszczone w grafice). Jeśli z jakiegoś powodu przekazujemy do druku plik otwarty, warto wraz z nim przesłać także fonty, które zostały wykorzystane w projekcie. Jeśli nie są one zainstalowane w systemie drukarni, mogą nie wyświetlić się poprawnie, niszcząc w ten sposób efekt naszej pracy.
Należy pamiętać, że fonty są chronione prawem autorskim. Można jednak wykupić licencje, na podstawie których można udostępniać fonty wszystkim podwykonawcom – np. drukarni czy agencji reklamowej. Zasady rozpowszechniania zawarte są w umowie licencyjnej. Jeśli nie udostępnia się fontów, należy pamiętać o zamianie fontów na krzywe.
Spady i marginesy bezpieczeństwa
Spady, czyli obszar dodatkowy poza normalnym obszarem zadruku, to na ogół element każdego projektu przesłanego do drukarni. Jeśli jest wymóg, aby dany plik posiadał spady – wówczas spady te powinny wynosić od 3-5 mm. Dlaczego? Ze względów technologicznych przy większych nakładach ciętych ze stosu, zawsze istnieje możliwość przesunięcia zadrukowanego arkusza, a wygenerowany spad w grafice pozwala wówczas eliminować takie błędy.
Istotną kwestią jest także wielkość tzw. marginesów bezpieczeństwa. Pozwalają one zachować bezpieczną odległość ważnych elementów od krawędzi gotowego wydruku. Należy pamiętać, by nie zamieszczać tam żadnych kluczowych dla projektu elementów, np. tekstu czy logo firmy, które mogą zostać przycięte albo schowane np. pod ramę OWZ bądź backlight. Zwracamy na to uwagę, bowiem zdarza się, że w tych skrajnych obszarach przesłanego pliku znajduje się istotna dla projektu grafika – zwłaszcza w przypadku materiałów POS lub konstrukcji outdoorowych, jak billboardy czy citilighty. Za obszarem spadu mogą znaleźć się też dodatkowe informacje dotyczące linii cięcia czy paserów.
Wykrojnik
Przygotowany projekt, który wymaga precyzyjnego wycięcia – np. materiały POS takie jak displaye czy human standy – wykrojniki powinny być w projekcie wyraźnie oznaczone. Nie można zapomnieć do wykrojników dodać opcji nadruku – tzw. overprint.
Najlepiej zaznaczyć je przy pomocy osobnych kolorów dodatkowych oraz opisać rodzaj wykrojnika – w zależności od tego, czy ma to być cięcie (cut), biga (crease), perforacja czy otwór. W przypadku druku obustronnego (4+4) wykrojniki znajdujące się na grafice powinny być wycentrowane na stronie wraz z grafiką.
Kilka praktycznych rad
Mimo zastosowania się do wszystkich wytycznych, czasami może się zdarzyć, że wygenerowany PDF nie prezentuje się tak jak powinien i może generować problemy na etapie druku. Taka przypadłość zdarza się często przy większych plikach z dużą ilością wektorów tj. np. mapy. W takiej sytuacji pomóc może kilka prostych wskazówek:
Najważniejsza wskazówka – podczas końcowej kontroli/sprawdzaniu plików oddawanych do druku –sprawdzić czy na pewno zgodne są ze specyfikacją techniczną i wymogami danej drukarni – przyspieszy to cały proces produkcji i można uniknąć wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przygotowywanie materiałów do druku stanie się czystą przyjemnością.
Specyfikacja przygotowania plików od POSperita TUTAJ
Źródło: www.posperita.pl
MW