Logo

Gadżety reklamoweInspiracje

Odzież wysokich wymagań

Na deszcz i słotę. Na siarczyste mrozy albo nieziemskie upały, podczas których musimy jeszcze przebiec maraton. Na całodzienny event pod gołym niebem i górską wędrówkę. Odzież promocyjna to nie tylko „nieśmiertelny T-shirt”, ale całe spectrum technicznych i wysoko zaawansowanych materiałów, które ułatwią nam przebywanie nawet w najtrudniejszych warunkach.

Odzież na każdą pogodę musi charakteryzować się uniwersalnością. Nie ma jednego przepisu na idealny strój, dlatego najlepiej skompletować zestaw, dzięki któremu nic nas nie zaskoczy. – Zestawiając według potrzeb i warunków atmosferycznych dwa, trzy lub cztery elementy, zapewnimy sobie odpowiednią izolację od czynników zewnętrznych, a jednocześnie odpowiednie odprowadzanie ciepła z naszego ciała. W skład zestawu powinna wchodzić odpowiednio dobrana warstwa najbliższa skórze, czyli bielizna, wykonana z naturalnych, bądź syntetycznych, ale „oddychających”, materiałów. Kolejna warstwa to zazwyczaj bluza z długim rękawem, również zapewniająca odpowiednią wentylację. Trzecią warstwę może stanowić natomiast nieprzemakalny softshell lub kurtka z ortalionu zapewniająca ochronę przed wodą i wiatrem, jednocześnie umożliwiająca odprowadzanie ciepła i wilgoci na zewnątrz – tłumaczy Tomasz Barudin, dyrektor zarządzający TEXET Poland.

Sport to zdrowie
Mówiąc o odzieży „na każdą pogodę”, mamy zazwyczaj na myśli trudne warunki jak: deszcz, mróz czy wysokie temperatury. Nie ma jednak ubrań, które będą idealne zarówno w gorący letni dzień, jak i mroźną styczniową noc w górach. – Kluczową kwestią jest odpowiednie dobranie odzieży do aktywności, którą planujemy. Największe pole do popisu daje z pewnością branża sportowa. Mnogość aktywności fizycznych, miejsc uprawiania sportu i warunków atmosferycznych tworzy ogromną liczbę możliwych kombinacji, do których należy dobrać odpowiedni ubiór – mówi Marta Dziewięcka z Avalon Sportswear. Na te potrzeby odpowiadają m. in. kurtki softshell, których na rynku znajdziemy całe spectrum. – Począwszy od podstawowych, z wodoodporną membraną 2000 mm, po bardziej wyspecjalizowane, idealne dla żeglarzy (10000 – 15000 mm). Do tego dochodzi poziom oddychalności, który w produktach marki Stormtech wynosi nawet 15000 g/m² w czasie 24h. Na zewnątrz znajduje się materiał softshell, poliamid czy poliester w połączeniu np. ze spandexem, co daje dużą elastyczność materiału. Warstwa wewnętrzna z polaru daje ciepło, a dodatkowo klejone od środka szwy zapobiegają przedostaniu się wody. Uzupełnieniem jest plisa przeciwwiatrowa, odwrócone lub zakryte zamki oraz regulowane mankiety i dół kurtki. Aby uniknąć przegrzania, poza oddychającą membraną, pod ramionami umieszczane są zamki dla dodatkowej wentylacji. Wszystko po to, aby kurtka chroniła przed wiatrem i wodą oraz zapewniała ciepło w każdych warunkach – tłumaczy Sylwia Seredyn, North Central Europe Marketing Coordinator w firmie Falk&Ross Group Polska.

W przypadku sportów wodnych, warto zwrócić także szczególną uwagę na wymagania odnośnie impregnacji i wykończeń. Jak informuje Tomasz Barudin, klejone szwy, elementy odblaskowe i wzmocnienia w miejscach szczególnie narażonych na przetarcia lub zniszczenia to tylko kilka z niezbędnych cech, jakie taka odzież powinna posiadać. Jako przykład odzieży spełniającej te warunki podaję markę D.A.D – dostawcę profesjonalnych rozwiązań w odzieży żeglarskiej, która od 2013 roku dostarcza ubrania dla Reprezentacji Polski Polskiego Związku Żeglarskiego.

Odzież pracownicza
Równie wymagającą branżą jest odzież dla pracowników, szczególnie w segmencie przemysłu czy budownictwa. Jak podkreśla Marta Dziewięcka, jeśli chodzi o branżę przemysłową, tutaj, poza warunkami atmosferycznymi, główną rolę odgrywa bezpieczeństwo i komfort pracy. Warto zwracać uwagę na normy, jakie odzież musi spełnić (np. niepalności), a także konieczność noszenia odblasków.


Od lewej: Kamizelka odblaskowa, którą można nosić przez cały rok jako warstwę na kurtce, bluzie czy koszulce. Jest widoczna w każdych warunkach dzięki intensywnemu kolorowi materiału oraz taśmom odblaskowym. Produkt występuje w różnych kolorach i rozmiarach, w modelach damskich, męskich i dziecięcych. Źródło: Falk&Ross Group Polska / Marka Promodoro wyprodukowała wielofunkcyjną kurtkę „4 w 1” tj. cienką kurtkę z trzema podpinkami (polarową, softshellową, pikowaną), każdą można kupić oddzielnie. Źródło: L-SHOP-TEAM Polska / Bezrękawnik marki JAMES ROSS COLLECTION, model NEW SHANGHAI. Bezrękawnik wykonany jest z wodoodpornego nylonu. Posiada poliestrową podszewkę oraz wypełnienie. Dwie kieszenie boczne zamykane są na zamek, wewnątrz posiada kieszeń na portfel. Źródło: SEMA-PRINT

– Odzież robocza np. dla gastronomii, warsztatu czy hali produkcyjnej musi nadawać się do prania w min. 60oC lub prania przemysłowego. To koszulki, polówki i fartuchy, które mają posłużyć na dłużej i przy prawidłowym użytkowaniu na pewno posłużą. Produkty takie powinny być wykonane z dobrych materiałów, często z polibawełny, być oporne na zabrudzenia, antybakteryjne i posiadać wzmocnienia w miejscach szczególnie narażonych na zużycie – dodaje Miroslaw Lukoschek, prezes firmy L-SHOP-TEAM Polska. Produktem uniwersalnym, który zapewni nam bezpieczeństwo, niezależnie czy lubimy nocny jogging czy pracujemy na budowie, są odblaski. – Produkty odblaskowe doskonale sprawdzają się nie tylko w branży roboczej. Zimą i jesienią mogą to być grube kurtki z pasami odblaskowymi, zaś wiosną i latem softshelle, bluzy czy koszulki t-shirt. Najbardziej uniwersalnym modelem będzie kamizelka odblaskowa, którą można nosić przez cały rok jako warstwę na kurtce, bluzie czy koszulce. Jest widoczna w każdych warunkach, dzięki intensywnemu kolorowi materiału oraz taśmom odblaskowym. Produkt występuje w różnych kolorach i rozmiarach, w modelach damskich, męskich i dziecięcych – dodaje Sylwia Seredyn.


Od lewej: T-shirt poliestrowy sportowy według kroju REGLAN, dostępny jest w kolorach WHITE i YELLOW FLUO, w wersji damskiej i męskiej. Źródło: W.E.S.T. Polska / Marka Regatta Standout oferuje m. in. cieplejszą odzież eventową w wielu odcieniach kolorystycznych. Dodając do tego odpowiednie zdobienie otrzymujemy produkt, który, np. będzie wyróżniał ekipę (pomoc techniczną, wolontariuszy) spośród tłumów zgromadzonych na imprezie, wydarzeniu. Źródło: Avalon Sportswear

Dobra podstawa
Odzież promocyjna to duży wybór różnorodnych produktów na upał, zimno, deszcz czy zawieruchę. Jak je wybierać? Na co zwracać uwagę? – Różnica tkwi przede wszystkim w materiałach o różnych parametrach i odpowiednim wykończeniu. Podczas upałów przyjemnie będzie nas chłodzić koszulka z bawełny, która nie będzie jednak najlepszym wyborem w czasie aktywnego uprawiania sportu, gdyż przegra z koszulką poliestrową, termoaktywną. Wielu producentów, m.in. kanadyjska marka Stormtech, poprzez specjalne znaczki przy produktach wyczerpująco informuje do jakich warunków pogodowych dany produkt jest polecany (do +10oC czy może -15oC), jaka wysoka jest jego wodoodporność i oddychalność oraz, przede wszystkim, jakie ma zastosowanie. Producenci często w samej nazwie produktu sugerują jego przeznaczenie np. kurtka Brink Stretch Work Jacket marki Result czy bluza Workwear-Sweatshirt marki Russell – tłumaczy Miroslaw Lukoschek. Wśród nowości w odzieży aktywnej możemy znaleźć Regatta Isovent, nowy ultralekki materiał od brytyjskiej marki Regatta Activewear. – Znalazł on zastosowanie w t-shirtach, topach i koszulkach polo. Materiał posiada naturalny efekt stretch, który zapewnia dużą elastyczność i dokładne dopasowanie do sylwetki. Ponadto jest on szybkoschnący i oddychający. Produkty z niego wykonane przeznaczone są do wszelkich aktywności sportowych, które wymagają dużych nakładów energii – dodaje Sylwia Seredyn.


Marka D.A.D Sportswear na świecie pozycjonuje się jako dostawca profesjonalnych rozwiązań w odzieży żeglarskiej. W 2013 roku marka podpisała umowę na dostarczanie odzieży dla Reprezentacji Polski Polskiego Związku Żeglarskiego. Stworzona na bazie kolekcji dla reprezentacji PZŻ kolekcja detaliczna, trafiła do specjalistycznych sklepów sportowych, gdzie chętnie jest kupowana przez żeglarzy amatorów. Źródło: Texet Poland

Z najczęściej wykorzystywanych innowacji w tekstyliach, Tomasz Barudin zauważa zwiększone wykorzystanie tkaniny Cordura. – To wyjątkowy materiał, jego struktura włókien i metoda tkania zapewniają dużą wytrzymałość na otarcia i przetarcia. Dotychczas wykorzystywana była najczęściej w produkcji odzieży roboczej, odzieży dla motocyklistów czy plecaków turystycznych, obecnie coraz częściej pojawia się też na rynku odzieży funkcjonalnej i sportowej. Natomiast CoolDry, poliester, wcześniej zarezerwowany wyłącznie dla sportowców, do tworzenia strojów na zawody sportowe, obecnie wykorzystywany jest do produkowania „normalnej” odzieży m.in. t-shirtów i koszulek polo – tłumaczy Tomasz Barudin. Jarosław Kochman z SEMA-PRINT podkreśla zalety włoskiego brandu, jakim jest JAMES ROSS. – Nowe rozwiązania przeniesione wprost z sektora zaawansowanych technologii zaowocowały powstaniem zupełnie nowych materiałów takich jak softshell INNSBRUCK z kolekcji JAMES ROSS. Wysokiej jakości softshell oprócz funkcji ochronnych przed zimnem, chroni przed wiatrem, jest odporny na deszcz oraz daje nam uczucie komfortu poprzez swoje właściwości oddychające – wymienia.


Od lewej: Marka ProJob dopasowana jest do specyfiki wielu branż, posiada spodnie dla serwisantów, wyposażone w sprytne rozwiązania rozłożenia ciężaru, spodnie i kombinezony dla pracowników branży budowlanej, czy zgodne z normami uniformy dla kucharzy i pracowników gastronomii. Z branż wysoce specjalistycznych oferta obejmuje: odzież dla spawaczy i innych zawodów narażonych na bezpośredni kontakt z ogniem oraz odzież odblaskową wyprodukowaną wg norm EN. Źródło: Texet Poland / Softshell marki Russell, która oferuje odzież promocyjną już od 1902 roku. Dzięki oddychającej membranie i eleganckiemu fasonowi – softshell R140 gwarantuje profesjonalny wygląd oraz chroni przed wodą i wiatrem. Źródło: Ies Polska

Organizując sportowy bieg, wyjazd integracyjny w góry lub wymieniając firmową garderobę warto przyjrzeć się rynkowym propozycjom. Nie brakuje bowiem i sprawdzonych produktów, jak i nowych, innowacyjnych materiałów na rynku. Wymagająca branża pobudza rozwój nowych technologii, by materiały były jeszcze bardziej aktywne, bezpieczne i efektywne. W sporcie, przemyśle czy eventach – na pewno mamy w czym wybierać.

Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2017. Pobierz wersję online TUTAJ