Logo

Trade marketing

Moda na szkło

Polacy pokochali opakowania szklane. Już 89% rodaków poleciłoby je, uważając, że to właśnie one są najlepszym wyborem dla zdrowia i środowiska. To o 4% więcej niż średnia ogólnoeuropejska odnotowana podczas niezależnego badania*, zrealizowanego na zlecenie Friends of Glass w jedenastu krajach Starego Kontynentu.   

Moda jest wieczna – tak samo jak szkło – zmieniają się tylko trendy. Nie dziwi więc, że coraz więcej Polaków i Europejczyków wybiera opakowania szklane. Decyduje o tym, przede wszystkim, rosnąca troska o środowisko naturalne. Nie bez znaczenia jest też dbałość o własne bezpieczeństwo. Takowe gwarantują opakowanie szklane chroniąc przechowywaną w nich żywność i napoje, a tym samym nasze zdrowie. Widać to najlepiej w wynikach ankiety* przeprowadzonej pod koniec 2016 roku w porównaniu z identycznym badaniem wykonanym trzy lata temu. 

Wykorzystanie w życiu codziennym opakowań szklanych w Polsce wzrosło. Najbardziej w takich kategoriach, jak: ocet, wino i wino musujące, słodkie kremy do smarowania pieczywa, sosy do gotowania, żywność dla niemowląt, warzywa, desery i jogurty. Jest ono znacząco wyższe niż średnia Unii Europejskiej w takich kategoriach jak: ocet, alkohol, soki, mleko, gotowe zupy; a niższe w przypadku słodkich kremów do smarowania pieczywa, win musujących, oleju, sosów do sałatek, przypraw, warzyw i jogurtów.

Jak wynika z zebranych danych aż 54% polskich konsumentów używa opakowań szklanych częściej niż trzy lata temu. Decyduje o tym głównie możliwość ich recyklingu, czyli troska o środowisko naturalne (55%) oraz pozytywny wpływ na nasze zdrowie (42%). 

Ekologia to jeden z najważniejszych aspektów, które powodują, że Polacy wybierają opakowania szklane. 78% z nich uważa, że szkło jest najbardziej przyjaznym dla środowiska opakowaniem. Decyduje o tym głównie recykling butelek i słoików. Tym samym 60% przepytanych stwierdziło, że opakowania szklane nie są szkodliwe dla otaczającej nas przyrody, co jest wynikiem o 11% lepszym niż średnia w całej UE i o 17% wyższym w porównaniu do 2014 roku. 

Oprócz pozytywnego wpływu na środowisko, o wyborze opakowań szklanych przez Polaków przesądzają również aspekty zdrowotne (42%) oraz brak interakcji z żywnością (42%). Takie wyniki nie dziwią, ponieważ gwarancja bezpiecznego przechowywania produktów w szkle jest istotna aż dla 64% Polaków, co jest wynikiem o 6% wyższym niż średnia w Unii Europejskiej. Dodatkowo 67% osób bez obaw wybiera napoje w szklanych butelkach i słoikach, a 61% ankietowanych korzystałoby tylko z opakowań szklanych, jeśli byłoby to możliwe.

– Polacy mają coraz większą wiedzę odnośnie korzyści wynikających z używania opakowań szklanych. Cieszy to tym bardziej, że poszczególne wyniki są wyższe niż średnia w krajach unijnych. Wciąż jednak widzimy, że jest wiele do zrobienia w kwestii edukacji, stąd też i w tym roku planujemy – razem z naszym Ambasadorem Bartkiem Jędrzejakiem – niestandardową kampanię pokazującą, przede wszystkim, jak prawidłowo segregować – informuje Barbara Maciałczyk z Ardagh Group, reprezentująca Friends of Glass w Polsce.

*Ankietę online przeprowadziła agencja badawcza InSites Consulting na zlecenie FEVE w jedenastu krajach Unii Europejskiej (Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania, Austria, Chorwacja, Czechy, Polska, Słowacja i Szwajcaria) od 28 listopada do 14 grudnia 2016 r., a wzięło w niej udział 17 377 Europejczyków. Pierwsza próba objęła 13 054 osób w wieku 25-65 lat – w Polsce odpowiednio 499 ankietowanych, a druga 4 323 osoby w wieku 16 – 24 lata – w Polsce 304 respondentów.  

Friends of Glass (Przyjaciele Szkła). To wpływowe europejskie forum, które wspiera i promuje prawo konsumenta do możliwości wyboru produktów spożywczych w opakowaniach szklanych. Skupia ono tych wszystkich, którzy wierzą, że szkło jest najlepszym wyborem dla zdrowia rodzin i dla środowiska. „Przyjaciele Szkła” zostali powołani w 2009 roku przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w odpowiedzi na ogólnoeuropejskie badanie zlecone przez FEVE we wrześniu 2008 r. i przeprowadzone przez Instytut Badawczy InSites. Badanie to wykazało, że 74% konsumentów europejskich preferuje opakowania szklane do napojów i jedzenia. Dziś te dane wzrosły do 87%.

www.facebook.com/friendsofglasspolska

JK