„To nie jest taka mała sprawa” to główne hasło działań Urzędu Miasta mających na celu wzrost świadomości odpowiedzialności mieszkańców za stan czystości miasta. Najnowsza kampania z wykorzystaniem słoni zwraca uwagę Poznaniaków na problem niesprzątniętych psich odchodów na ulicach, skwerach i w parkach.
Za strategię, kreację, kompleksową realizację kampanii i media plan odpowiada Agencja Kreatywna Chromatique, której powierzono projekt w ramach zapytania ofertowego. Towarzyszące akcji filmy wyprodukowane zostały przez dom produkcyjny należący do Grupy Chromatique.
Twórcom kampanii zależało na przedstawieniu codziennej, rzeczywistej skali zabrudzeń przestrzeni miejskiej. W tym celu sięgnięto po sugestywną metaforę bazującą na porównaniu odchodów jakie pozostawia po sobie słoń i pies. Emocje towarzyszące pojawieniu się słoni w kilku miejscach w mieście dały początek filmowi viralowemu, którego liczba odsłon już w pierwszym tygodniu trzykrotnie przekroczyła zakładane efekty. Dużym sukcesem kampanii jest również aktywne zaangażowanie wielu podmiotów i utrzymanie akcji w tajemnicy do ostatniej chwili.
Kampania, która rozpoczęła się 8 maja i potrwa do końca czerwca podzielona jest na dwa etapy. W części teaserowej pojawił się w mediach film z nocnym spacerem słonia po ulicach miasta oraz instalacje z prawdziwych odchodów tych zwierząt.
Druga część kampanii poświęcona jest edukacji mieszkańców. W ramach działań edukacyjnych za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz lokalnych redakcji do Poznaniaków skierowane zostaną materiały video. Do mieszkań dostarczone zostaną ulotki z listą obowiązków każdego właściciela psa. Zaplanowana została także obecność na corocznej imprezie zrzeszającej miłośników psów oraz na popularnych targach śniadaniowych i piknikach rodzinnych, odbywających się w tym czasie w Poznaniu. Tam mieszkańcy otrzymają zawieszki pomagające kulturalnie zwrócić uwagę niesprzątającemu sąsiadowi. Całość działań spina strona internetowa www.czystypoznan.pl, na której prowadzony jest ranking najbardziej zanieczyszczonych miejsc w naszym mieście. Akcji towarzyszy również kampania outdorowa (citylighty i plakaty).
Do współpracy w ramach działań zaangażowano kilkanaście podmiotów. Całość powstała dzięki współpracy Magistratu, Nowego ZOO, Straży Miejskiej, Zarządu Oczyszczania Miasta, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Miejskiej, POSiR, Estrady Poznańskiej i Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu. Do współpracy zaproszono także podmioty niezależne – telewizję WTK i portal epoznan.pl oraz inicjatywy nieformalne.
MW