Logo

Trade marketing

Opakowaniowe gwiazdy konkursu „World Star”

Oryginalny design, funkcjonalność i nowoczesna technologia to kluczowe cechy rozwiązań opakowaniowych docenianych w największym międzynarodowym konkursie „World Star”, organizowanym corocznie przez Światową Organizację Opakowań (WPO).

17 listopada ub. r. w Wiedniu ogłoszono wyniki najbardziej prestiżowego konkursu branży opakowaniowej, który istnieje od 1970 roku. Przedstawiciele 23 branżowych stowarzyszeń, należących do WPO ocenili 291 projektów z 35 krajów. Aż 195 propozycji opakowań w 10 kategoriach: napoje, żywność, kosmetyki, branża spożywcza, elektronika, inne produkty, farmacja i medycyna, POS, opakowania luksusowe i transportowe – znalazło uznanie w oczach jurorów. W rankingu najczęściej nagradzanych państw, tym razem prym wiedli projektanci i producenci opakowań z Niemiec i Japonii, którzy zdobyli 20 laurów. Następnie designerzy z Chin (16 nagród), Stanów Zjednoczonych (15), Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – 12 wyróżnień oraz Turcji i Austrii – zauważeni przez jury po 11 razy. Niestety, ponownie zabrakło w tym gronie projektantów z Polski. Tradycyjnie też przyznane zostały brązowe, srebrne i złote medale w sekcjach specjalnych – laury Przewodniczącego WPO oraz w kategoriach zrównoważony rozwój, marketing i bezpieczne opakowanie dla żywności.

Opakowania na medal
Nagrodę Przewodniczącego Światowej Organizacji Opakowań zdobyły cztery projekty. Wśród nich m.in., Capa Pack. Opakowanie Café Pelé udowadnia, że ta kawa jest świeża i pakowana codziennie, jak również pokazuje możliwości wykorzystania druku cyfrowego w kampaniach marketingowych. Na opakowaniach kawy znalazła się strona tytułowa czołowego brazylijskiego dziennika. Zestaw gazety z kawą był sprzedawany w pakiecie. Opakowanie Ecodraft wyróżnia się rewolucyjnym rozwiązaniem dla przemysłu napojów. Kegi do belgijskiego piwa posiadają opatentowany system bezpiecznego otwierania z dwuletnią gwarancją użytkowania i w 100 proc. spełniają wymogi ochrony środowiska. Kapsułki z winem czy oliwą posiadające unikalny, indywidualny kod QR odsyłający na stronę www – to kolejna ciekawa propozycja dla branży spożywczej. Tego typu opakowanie jest doskonałą platformą dla działań promocyjnych wybranej marki.

Asy marketingu
W kategorii najciekawszych marketingowo opakowań doceniono nowatorskie rozwiązanie Capa Pack, obok niego uwagę jurorów przyciągnął projekt skrzynki na kosmetyki dla mężczyzn. TIGI Bed Head brytyjskiej firmy BoxMart to doskonałe rozwiązanie opakowaniowe, łatwe w przechowywaniu i gotowe do użycia jako samodzielny POS. Jego promocyjna siła tkwi też w przewrotnym nawiązaniu projektantów do… skrzynki piwa. Rutynę standardowych opakowań na wodę przełamuje z kolei rozwiązanie czeskich projektantów. Fromin – woda z epoki lodowcowej to unikalna szklana butelka. Wyjątkowy design (opakowanie przypomina topiącą się kostkę lodu) i ekskluzywne wykończenie detali sprawia, że konsument nie przejdzie obojętnie obok tego produktu.

Liderzy zrównoważonego rozwoju
Medale w kategorii, w której najbardziej liczą się rozwiązania ekologiczne zostały przyznane za Purity – pierwszy aerozol wyprodukowany bez użycia farb i lakierów. Ten niemiecki projekt z sektora kosmetycznego to prawdziwa eko-rewolucja. W tej kategorii, jak również w sekcji – bezpieczne opakowanie dla żywności jurorzy docenili funkcjonalność materiału opakowaniowego i torebek Freshdy – Fresher for Longer. Ich perforowana powierzchnia zatrzymuje wodę i przedłuża świeżość warzyw oraz owoców. Dla branży spożywczej przygotowano też EcoFishBox. Projekt fińskiej firmy Stora Enso to kartonowe, nieprzeciekające pudełko stworzone na potrzeby przemysłu rybnego. Opakowanie z dużą powierzchnią nadruku jest w pełni biodegradowalne.
Oficjalne wręczenie nagród odbyło 4 maja, w trakcie wieczornej gali w Düsseldorfie, w ramach wystawy Interpack 2017.

Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2017. Pobierz wersję online TUTAJ