Logo

Marketing MIX

10 kroków do dobrego oznakowania firmy

Dobrze widoczna siedziba firmy, obiekt handlowy czy usługowy to prosta droga do sukcesu. Profesjonalne oznakowanie nie tylko podnosi prestiż i ekskluzywność obiektu, ale także ułatwia nawigację potencjalnym klientom i kontrahentom. Jakie kroki należy podjąć, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie?

1. Zaplanuj inwestycję odpowiednio wcześniej

Oznakowanie najlepiej zaplanować już na etapie budowy budynku. Dzięki temu można od początku wziąć pod uwagę nie tylko lokalizację reklamy, ale w również elementy montażowe związane z przedsięwzięciem – elementy konstrukcyjne i podkonstrukcyjne, czy szpilki i dystanse do montażu liter 3D. Dodatkowo warto pamiętać o zasilaniu – musi być wyprowadzone w bezpośredniej lokalizacji reklamy. Jakie są korzyści takiego planowania? Przede wszystkim estetyka i niższe koszty. Często wykonawcy elewacji i dachu dają gwarancję na swoje elementy, więc późniejsza ingerencja w konstrukcje elewacyjne lub dachowe jest niewskazana. Jeżeli nie ma możliwości zaplanowania oznakowania na etapie budowy, bo siedziba firmy już dawno jest gotowa, należy znaleźć optymalne miejsce na oznakowanie obiektu, z uwzględnieniem konstrukcji budynku, możliwości podłączenia zasilania i ingerencji w jego elewację.

2. Cena to nie jedyne kryterium!

Gdy już wybierzesz kilka firm, z którymi rozpoczniesz rozmowy na temat zaprojektowania i wyprodukowania oznakowania firmy, pojawi się temat ceny inwestycji. Najtańszy produkt to zwykle nieatrakcyjny design, przestarzała technologia, nieprzemyślane rozwiązania, słabe, „odchudzone” materiały i podzespoły, brak dbałości o najmniejsze szczegóły i obsługę pogwarancyjną, świetlówki zamiast markowych diód, czyli 3-krotnie droższa ekspoatacja w przyszłości. Taniej często oznacza również, że pracownicy nie są szkoleni, że montażyści pracują bez procedur i certyfikatów, firma nie posiada żadnych systemów zarządzania jakością.

– Jeśli najtańszym samochodem jest TATA, to dlaczego zapewne nie znasz ani jednej osoby, która nim jeździ? Bo szukamy jakości, prestiżu, trwałości – twierdzi Jarosław Włodarczyk, właściciel firmy Graffico, która na co dzień zajmuje się produkcją profesjonalnego oznakowaniem obiektów i sieci handlowych. Czy znajdziesz te cechy w najtańszym produkcie produkowanym na zamówienie?

3. Pracuj z profesjonalistami

Zdarza się, że firmy, które obsługują działy marketingu w zakresie poligrafii czy gadgetów reklamowych dostają zlecenia na reklamy wielkogabarytowe i świetlne, bo „są pod ręką”. Nie mają w tym zakresie wiedzy, parku maszyn, nie znają technologii, i trendów. Próbują jednak coś zdziałać lub szukają podwykonawców. Rezultat jest taki, że klient dostaje bardzo słaby, zawodny produkt, który na pewno nie będzie cieszył oka ani estetyką, ani jakością świecenia, ani designem. Bezpośrednia współpraca z producentem reklam niesie za sobą również niewymierną korzyść w postaci doradztwa – w profesjonalnych firmach Twoim zleceniem zajmą się nie tylko kreatywni graficy i designerzy, ale także inżynierowie oraz konstruktorzy. Aby więc finalnie otrzymać niezawodny produkt – pracuj z profesjonalistami.

4. Prototypuj

Jeżeli nie jesteś w stanie wyobrazić sobie jak będzie wyglądała Twoja reklama, z jakich materiałów zostanie skonstruowana, albo po prostu nie wiesz, którą firmę wybrać – prototyp prawdę Ci powie. Koszt prototypu jest relatywnie niski w stosunku do przedsięwzięcia. – Nawet jeśli posiadamy szczegółową specyfikację, prototyp pokazuje, że finalny produkt wcale nie musi wyglądać identycznie w każdej testowanej przez nas firmie – mówi Karol Grefkowicz, inżynier Graffico. – Producenci mają różne sposoby produkcji, inne materiały, technikę, doświadczenie i wrażliwość na estetykę A jakość i dbałość o szczegóły widać na pierwszy rzut oka w prototypie – dodaje. Znaczenie ma również jakość współpracy z firmami, sprawność, elastyczność, komunikacja oraz to, co możesz przetestować na etapie prototypowania.

5. Współpracuj trójstronnie

Agencja kreatywna tworzy projekty, producent reklam tworzy produkty finalne. Dlaczego tak rzadko zdarza się, by spotkania były trójstronne: przedstawiciel firmy, agencja i wykonawcy? Jest to idealne rozwiązanie, jeśli zależy nam na najbardziej optymalnym efekcie estetycznym, technologicznym, logistycznym. Każdy bowiem jest specjalistą w swojej dziedzinie, a ustalenia w kontakcie bezpośrednim ułatwiają pracę każdej ze stron i niwelują nieporozumienia oraz potencjalne błędy. W sytuacji, gdy agencja reklamowa i producent tworzą dla Ciebie produkt „grają do jednej bramki” i nie są dla siebie konkurencją. Aby jednak nie rozdrabniać pracy na kilka firm, warto wybrać jedną, która kompleksowo zaprojektuje, wyprodukuje i zamontuje całą realizację.

6. Siła jednolitości

Design ma ogromne znaczenie. Firmy i obiekty handlowe zwykle dbają o spójną przestrzeń wewnętrzną – recepcji i biur. Strefa zewnętrzna jest nieco zaniedbana, a powinna swoim designem pasować do charakteru obiektu. Nie jest nowością, że to właśnie oznakowanie i otoczenie firmy tworzy pierwsze wrażenie, które będzie rzutować na odbiór całej usługi przez Klienta. Po pierwsze należy pamiętać, że Klient musi do siedziby Twojej firmy trafić. –Tablice i pylony dojazdowe, umieszczone na kilka kilometrów przed siedzibą – tzw. wayfinding, powinny być wykonane w tym samym stylu, tej samej technologii i kolorze. Dzięki temu Klient opatrzy się z marką, a gdy już dotrze do firmy, jego mózg będzie szukał identycznych elementów, aby upewnić się, że dobrze trafił – przyznaje Katarzyna Pikulik, grafik kreatywny Graffico. Takie tablice i pylony są nie tylko ważnym drogowskazem dla klientów – budują również napięcie Klienta na drodze dojazdowej do firmy. Dlatego też wszystkie elementy oznakowania i informania Klienta powinny być spójne. Całość stworzy jednolity system identyfikacji wizualnej, który na pewno zostanie zapamiętany.

7. Modna reklama

Popularny kaseton zamiast liter 3D. Jeśli go zamówisz (bo pewnie jest najtańszy), może się okazać, że zainwestujesz – ale nie w reklamę, tylko antyreklamę. Jest to produkt z kategorii vintage i PRL. Reklama na przestrzeni lat zmieniła się na bardziej nowoczesną i „lekką”. W tej nowej jakości nie ma miejsca dla kasetonu, ale jest na świecące litery 3D i otoki reklamowe. A z uwagi na to, że naszym życiem rządzą trendy – bo wybieramy modne oprawki, zlewy, podłogi, tapety, auta i szminki – branża reklamy nie pozostaje wolna od ich wpływów. A obeznane oko klienta, kontrahenta czy inwestora rozpozna słaby, przestarzały produkt. I co sobie wtedy pomyśli?

8. Nie oszczędzaj na wielkości logotypów

Niewidoczny logotyp jest nieskuteczny – istnieje szansa, że klient nie zauważy Twojego obiektu. A co więcej, zbyt małe oznakowanie jest niesatysfakcjonującą inwestycją. Trzeba pamiętać że na widoczność reklamy elewacyjnej wpływa przede wszystkim wysokość, na jakiej umieścimy logotyp, a także jego wielkość. Jeśli natomiast chodzi o reklamy wolnostojące, tu najważniejszym kryterium doboru jest lokalizacja, odległość reklamy od skraju drogi, krajobraz i otoczenie – czyste czy zaburzone przez inne elementy. Żeby precyzyjnie określić wysokość reklamy wolnostojącej a tym samym określić koszt inwestycji, do niedawna robiło się tzw. próby balonowe. Obecnie, w dobie dronów, jest to o wiele szybsze i łatwiejsze. Umiejscowienie logo można również wypróbować na profesjonalnie przygotowanej wizualizacji inwestycji.

9. Poproś o projekty techniczne do archiwizacji

Rzadko zdarza się, aby właściciel albo zarządca obiektu prosił wykonawcę o rysunki techniczne i elektryczne produktów reklamowych i fundamentów (jeśli nie są to duże elementy, które wymagają projektów budowlanych). Jest to jednak bardzo ważne w przyszłości, gdy niezbędny okazuje się serwis, modyfikacja, zmiana, rebranding, a firma wykonawcza przestała już funkcjonować na rynku. Czasami firmy chcą wymienić pylon, ale zachować fundament. Jeśli jednak nikt nie pamięta jakie są parametry fundamentu, nie pewności, czy nowa konstrukcja będzie bezpieczna dla otoczenia. Wtedy należy dokonać wielu prac ziemnych i odkopać fundament, a to czas i dodatkowe koszty. Serwis reklamy świetlnej może być też banalnie prosty, jeśli wiemy gdzie umiejscowiony jest zasilacz, jak poprowadzona jest instalacja elektryczna. Te wszystkie informacje zawarte są w dokumentacji technicznej lub powykonawczej, o którą warto poprosić wykonawcę.

10. Obsługa gwarancyjna

Twoja reklama z założenia ma służyć na bardzo długie lata. Nie powinny jej nadszarpnąć deszcze, słońce i wilgoć. Czasem jednak zdarzy się, że coś przestanie działać – np. przepali się zasilacz. Wtedy potrzebna jest obsługa gwarancyjna, a z tym różnie bywa. Są firmy, które reagują w przeciągu dwóch dni – po naprawie znów możesz cieszyć się funkcjonującym oznakowaniem. Zdarza się jednak, że postępowanie gwarancyjne trwa znacznie dłużej i wtedy ponosisz wizerunkową stratę, bo reklama nie wygląda ciekawie. Warto więc dowiedzieć się, już na etapie wyboru firmy, która wprodukuje oznakowanie, jak wygląda obsługa gwarancyjna i jakie są zasady oraz czas naprawy. Ważna jest również obsługa pogwarancyjna – musisz sprawdzić, czy możesz liczyć na pomoc i rabaty w naprawie zepsutego elementu, gdy minie kilka lat. Najlepiej wybrać firmę, która nie zniknie z rynku zaraz po zamontowaniu Twojej reklamy, tylko będzie dbać o swojego klienta na każdy etapie współpracy – również podczas gwarancji i w późniejszym okresie.

Na zdjęciach – realizacje wykonane przez Graffico.

Materiał przygotowany na wyłączność dla OOH magazine przez firmę Graffico – Producenta Reklam Świetlnych i Wielkogabarytowych.

 

KL