14 września br. W Expo XXI Warszawa odbyła się druga edycja konferencji Label Innovations, zorganizowana przez drukarnię Etykiety.pl Etigraf i firmę API Folie Polska.
W wydarzeniu, przebiegającym pod hasłem „Co mówi twoje opakowanie? Tajniki budowania marek premium” wzięło udział kilkadziesiąt osób, reprezentujących m.in. właścicieli marek i agencje reklamowe. Przedstawiciele API Group wystąpili podczas konferencji z prezentacją zatytułowaną„Między prestiżem a kiczem… granica dobrego smaku i wyrafinowania”. Wcześniej uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów przygotowanych przez firmy Albedo Marketing i Nielsen, wykładowcę z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz drukarnię Etykiety.pl Etigraf, z inicjatywy odbyła się II konferencja szkoleniowa z cyklu Label Innovations.
Tym razem spotkanie było skierowane do właścicieli marek z różnych segmentów rynkowych oraz pracowników firm produkcyjnych, wykorzystujących etykiety i opakowania w kontekście promowania i uatrakcyjniania swoich wyrobów.
– Wydarzenia te traktujemy jako okazję zarówno do spotkania z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami, jak też do dzielenia się z nimi wiedzą naszą i naszych partnerów w zakresie budowania marki, promowania jej, także poprzez tworzenie atrakcyjnych opakowań i etykiet. Mają one jednocześnie podkreślać nasze niestandardowe podejście do kwestii opakowań oraz budowania marki, czego najlepszym dowodem jest zróżnicowana tematyka konferencji. Zainteresowanie obiema edycjami wskazuje, że jest to udana inicjatywa – mówi Anita Czarniecka, prezes zarządu Etykiety.pl Etigraf.
Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca API Folie Polska dodaje:
– Udział w tego typu konferencjach to dla nas świetna okazja, by dotrzeć do właścicieli marek, projektantów graficznych czy przedstawicieli agencji reklamowych, a więc osób decydujących o kampaniach marketingowych, w których komunikacja z konsumentem – także za pośrednictwem opakowania czy etykiety – odgrywa kluczową rolę. Miło nam, że naszą wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie mogliśmy podzielić się z uczestnikami konferencji Label Innovations.
Uczestnicy konferencji wysłuchali kilku interesujących prelekcji ze strony ekspertów w zakresie strategii marek, badań rynkowych, projektowania oraz produkcji opakowań i etykiet. Wystąpienia dotyczyły takich zagadnień jak: konstrukcja marki premium (Maciej Szaroleta, Albedo Marketing), metody pozwalające zbadać i przeanalizować postrzeganie oraz ocenę opakowań przez konsumentów (Renata Nestorowicz, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu), rola i siła oddziaływania na przykładzie siedmiu historii marek, które osiągnęły ponadprzeciętny sukces rynkowy dzięki zmianie designu (Marek Rudek, Nielsen) oraz sposoby uszlachetnień etykiet i opakowań premium podczas procesu drukowania oraz współpracy technologa i grafika (Iwona Studzińska, Etykiety.pl Etigraf).
Autorem prezentacji ze strony API Group był David Peters – Creative Development Manager w jej brytyjskiej centrali, który z uwagi na odbywające się w tym samym czasie targi Packaging Innovations w Londynie nie mógł osobiście pojawić się w Warszawie. Swoje wystąpienie poprowadził wirtualnie, wspierany przez Katarzynę Kozińską. Na wstępie David Peters nawiązał do licznych wizyt w naszym kraju, podkreślając profesjonalizm, kreatywność i duże zainteresowanie swoich rozmówców nowymi trendami i pomysłami na tworzenie atrakcyjnych opakowań i etykiet.
– Po spotkaniach podczas targów Packaging Innovations czy też w siedzibach klientów mieliśmy bardzo duży odzew, zarówno od właścicieli marek czy osób odpowiadających za kreację w agencjach reklamowych. Cieszymy się, że wiele wspólnie dyskutowanych z nimi pomysłów zostało wkrótce potem zrealizowanych. Świadczy to o proaktywnym, ale też niebanalnym podejściu wielu polskich przedsiębiorców do kwestii komunikacji wizualnej ze swoimi klientami – mówił David Peters.
Następnie David Peters przedstawił proces współpracy z klientami API Group, w kontekście oferowanego przez tę firmę doradztwa w zakresie projektowania i tworzenia innowacyjnych opakowań. Zaznaczył też, przywołując swoje wieloletnie doświadczenia, że część osób z założenia podchodzi niechętnie do proponowanych zmian:
– Głównym problemem jest obawa przed koniecznymi modyfikacjami. Niektórzy właściciele marek są bardzo przyzwyczajeni do wyglądu swoich opakowań, nieprzystających do współczesnych czasów i panujących na rynku trendów. Tymczasem atrakcyjne, przyciągające uwagę opakowanie to często klucz do sukcesu sprzedażowego danego produktu. Co więcej, poprzez odpowiednie zabiegi, wprowadzenie efektów specjalnych, hologramów czy wrażenia trójwymiarowości można spowodować, że produkt klasy średniej zaczyna być postrzegany jako dobro luksusowe. Zaś to co wcześniej wydawało się kiczem, np. brokat czy bardzo wyrazisty połysk, wpływa na większy prestiż danej marki. Na tym polega niestandardowość, niebanalność podejmowanych działań, do których zachęcamy naszych klientów oraz ich klientów.
David Peters zaprezentował narzędzia, jakimi posługuje się zarówno podczas spotkań, jak też w swojej codziennej pracy. Jednym z nich jest tzw. API Hub – schemat podejmowanych w odpowiedniej kolejności działań, wśród których kluczowymi są ocena aktualnych i przyszłych trendów oraz pomysły i nowe idee do nich nawiązujące. Ważnym elementem, także edukacyjnym, jest API Trends Folio – specjalna publikacja obrazująca obecne tendencje na rynku projektowania opakowań. Podzielona na cztery części (Digital, 2nd Skin, Pause, Sartorial), jest ona swego rodzaju przewodnikiem dla projektantów i twórców opakowań, a także właścicieli marek czy firm realizujących powstające projekty. Z myślą o każdym z czterech działów David Peters przygotowuje też dedykowane im tablice poglądowe, na których umieszcza próbki zrealizowanych projektów, fragmenty zdjęć czy aplikacje wykorzystujące różne efekty specjalne. Uczestnikom konferencji zaprezentował przykłady wdrożeń zrealizowanych na bazie każdej z nich, odnoszącej się do poszczególnych części Trends Folio. Znalazły się wśród nich m.in. projekty wykonane dla takich marek jak Tattinger czy Hennessy. Jesienią tego roku na rynku pojawi się nowa, zaktualizowana wersja tej publikacji.
Jak podkreśla Katarzyna Kozińska, wystąpienie Davida Petersa, mimo że zrealizowane w trybie online, spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem i wywołało duży odzew ze strony uczestników konferencji.
– Tuż po jej zakończeniu miałam okazję rozmawiać z obecnymi na sali właścicielami marek i przedstawicielami agencji reklamowych. Byli oni pod wrażeniem podejścia do tematu projektowania opakowań, jakie ma David Peters. Tym bardziej, że działa on w imieniu dostawcy i producenta specjalistycznych podłoży, jakim jesteśmy. Mamy nadzieję, że w ślad z naszą obecnością na konferencji Label Innovations zainteresowanie oferowanym przez nas doradztwem jeszcze bardziej wzrośnie, przekładając się m.in. na kolejne wizyty Davida Petersa u polskich przedsiębiorców. Najbliższe spotkania zaplanowane są na październik br. i zbiegną się z premierą nowej wersji API Trends Folio. Tematów do kreatywnych, innowacyjnych spotkań i rozmów zatem z pewnością nie zabraknie. Zapraszamy do kontaktu.
Na zakończenie konferencji jej współorganizator – drukarnia Etykiety pl. Etigraf, poinformował o uruchomieniu inicjatywy pod nazwą„Brand Clinic – rzuć wyzwanie ekspertom od marek”. Jest to program skierowany do firm, które podejmują działania zmierzające do rozwinięcia swoich marek, a przy tym poszukują wsparcia ekspertów w realizacji pomysłów. Przedsięwzięcie to również spotkało się dużym zainteresowaniem uczestników konferencji.
Konferencja była wydarzeniem towarzyszącym targom reklamy i poligrafii reklamowej – FestiwalMarketingu.pl i FestiwalDruku.pl.
OOH magazine był patronem medialnym konferencji.
JK