„Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć” – Napoleon Hill.
Tematyka osiągania celów jest mi bliska od kilkunastu lat, prowadzę zajęcia o tej tematyce – motywuje pracowników, bliskich, przyjaciół do osiągania celów w życiu zawodowym jak i prywatnym. Jestem zwolenniczką teorii, że Twoje życie ma pasować do Ciebie jak rękawiczka do ręki bez względu na to, czy mówimy o aspekcie prywatnym, zawodowym, stanie fizycznym czy własnej samoocenie. Kluczem do zdefiniowania własnego samokonceptu jest zdefiniowanie siebie w przyszłości. Czyli to kim chcemy być, jak ma wyglądać nasza droga zawodowa, gdzie chcemy mieszkać i jakie tworzyć związki, jakie są marzenia i pragnienia? Samokoncept można zmienić poprzez myślenie o sobie takim, jakim chciałbyś być. Twoja opinia o sobie jest subiektywna i nie jest oparta na faktach. Punkt zwrotny to poznanie sposobu, w jaki samokoncept steruje życiem i podjęcie decyzji o jego zmianie. Każdy samokoncept złożony jest z 3 części:
samoideał – idealny wizerunek osoby, którą najbardziej chciałbyś być we wszystkich aspektach. Ludzie wyjątkowi nieustannie do niego dążą. Im lepiej wiesz, jaką osobą chcesz się stać, tym większa szansa, że z czasem przemienisz się w tę osobę.
samowizerunek – jak siebie widzisz i jak o sobie myślisz na co dzień. W miarę jak Twój wewnętrzny obraz i opinia o sobie stają się bardziej pozytywne i pewne Twoje zachowania i działania zyskują spójność i skuteczność.
szacunek dla siebie – szacunek do siebie zależy od poczucia własnej wartości (stopień w jakim lubisz i akceptujesz siebie jako dobrego człowieka). To niezależne od czynników zewnętrznych.
Drugi czynnik to poczucie własnej skuteczności, kompetencji i zdolności w dowolnej dziedzinie. Te dwa czynniki wspierają się wzajemnie – kiedy dobrze o sobie myślisz, masz lepsze wyniki. Kiedy masz dobre wyniki, dobrze o sobie myślisz. Im bardziej lubisz siebie, tym lepiej Ci wszystko wychodzi.
Każde z przedsiębiorstw posiada samokoncept – jest to misja, wizja firmy, która przekłada się na plany strategiczne w ujęciu trzy, pięcio lub dzięsiecio letnim… Do tego planu strategicznego tworzone są wskaźniki, które są mierzone, nadzorowane, weryfikowane i omawiane. Tak samo jest z nami, postąpmy ze sobą jak z przedsiębiorstwem popatrzmy w przyszłość i ustalmy cele. Zgodnie z metodą zdefiniowaną przez Briana Tracy mówimy o 7-etapowej metodzie, metoda ta jest sprawdzona i wypróbowana. Metoda ta wspiera osiąganie celów, poprzez systematyczne codzienne działania.
Jak zacząć? Proponuje Tobie Podróż do przyszłości – pomyśl gdzie chcesz być za trzy, pięć, dziesięć lat… pomyśl gdzie chciałbyś być, a teraz powróć z przyszłości i zobacz gdzie jesteś.
„Zanim zaczniesz się wspinać po drabinie sukcesu, upewnij się że drabina jest wsparta o odpowiedni budynek” – Stephen Covey.
Kiedy zobaczymy, gdzie jesteśmy i zdefiniujmy gdzie chcemy być oraz porównamy, tak jak na GPS, początek trasy z końcem trasy może pojawić się komunikat: brak możliwości dotarcia do celu…
Aby myśleć o celach, należy o nich myśleć w następujących aspektach:
kariera – jakie stanowisko chciałbyś zajmować w przyszłości – czego Ci brakuje jakich kompetencji, umiejętności, kwalifikacji?
rodzina, relacje z bliskimi – w jakim związku chciałabyś być… jak mają wyglądać Twoje relacje z bliskimi?
finanse – ile chcesz zarabiać, jak chcesz zbudować Twoją przyszłość finansową?
zdrowie, wygląd – odpowiedz sobie na pytanie, czy siebie lubisz czy dobrze się czujesz z tym jak wyglądasz, czy jesteś zdrowy – kiedy ostatni raz robiłeś badania?
Zdefiniuj cele w wyżej wymienionych obszarach tak, aby mieć w pełni zdefiniowany samokoncept. Brian Tracy porównuje cel do mechanizmu samonaprowadzania rakiety. Gdy pocisk nie ma wyznaczonego celu – stoi w miejscu. Jednak gdy wprowadzone zostaną dokładne parametry celu, wtedy wznosi się w powietrze i leci tak długo, aż trafi w wyznaczone miejsce. Z ludźmi jest podobnie. Gdy mają jasną wizję tego co chcą osiągnąć, dużo łatwiej wziąć się do pracy i w niej wytrwać. Cele powinny być proste, zrozumiałe dla Ciebie i konkretne. Powinny dać się zmierzyć, być realne i osiągalne i być określone w czasie.
Jestem zwolenniczką używania metody GROW, która sprawdza się niezawodnie, którą możemy stosować w życiu zawodowym i prywatnym. GROW to akronim słów:
G – goal – główny cel, który chcesz osiągnąć.
R – reality – rzeczywistość, w której się znajdujesz, twoja aktualna sytuacja.
O – options – opcje, możliwości, jakie posiadasz.
W – will – wola, wszystkie decyzje, które możesz podjąć.
Przy definiowaniu celów, popełniamy również często błędy: realizowanie stereotypów zamiast własnych planów życiowych, stawianie zbyt niskiej poprzeczki, błąd zaniechania – zniechęcenie i wpadnięcie w rutynę, nie planowanie działań. Definiowanie celów to fascynująca podróż, w którą możemy się wybrać lub nie…. Skutki decyzji o tej podróży zobaczymy na pewno, tylko od nas zależy co zrobimy…
Karolina Karolczak – Merchants Director, Sodexo Benefits nad Rewards Services Polska Sp. z o.o. Posiada 15-letnie doświadczenie, pracowała dla międzynarodowych korporacji oraz polskich liderów rynku, odpowiadała za tworzenie i implementowanie strategii marketingowej 360°, wspieranie i organizowanie zadań działu sprzedaży, współtworzenie strategii przedsiębiorstwa m.in. na rynkach wschodnich. Pracowała dla: Sephora, Levis, BIC, FoodCare, Tchibo, Agros Nova, Maspex. Prelegentka na konferencjach marketingowych i sprzedażowych, wykładowca, autorka publikacji branżowych poświęconych strategiom sprzedaży, wysokim standardom obsługi klienta oraz o budowaniu silnych marek. Stworzyła autorski system budowania i realizowania celów o nazwie #celomania – dzięki którym wiele osób osiąga swoje cele.
Artykuł ukazał się OOH magazine nr 3/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.