Logo

Trade marketing

Opakowania prezentowe do zadań specjalnych

Znane powiedzenie głoszące „nie oceniaj książki po okładce”- w przypadku opakowań prezentowych nie znajduje zastosowania. Opakowania do zestawów prezentowych niejednokrotnie są znacznie ważniejsze niż sama zawartość produktowa.

Pudełka, kuferki, szkatułki, torebki, kartoniki – projektanci prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wyrafinowanych form opakowań na upominki. Opakowania tego typu nie pełnią tylko funkcji ochronnej – spersonalizowany nadruk oraz eleganckie dodatki sprawiają, że trudno nie docenić ich wizualnej siły oddziaływania na klientów.

Siła „unboxing experience”
– Atrakcyjne opakowanie zawsze robi wrażenie na konsumentach. Zwłaszcza w kontekście opakowań prezentowych, gdzie emocje przed i po otwarciu są kluczowe. Dlatego projektanci opakowań są przede wszystkim twórcami doznań, pozytywnych przeżyć. Nie chodzi więc tylko o aspekt wizualny projektu, lecz o całe „unboxing experience” – o wrażenia towarzyszące nam podczas otwierania i wyjmowania prezentu. Emocje te mają ogromne znaczenie dla tworzenia więzi z produktem i marką – wyjaśnia Aleksandra Marchocka, Creative Director w Peppermint.

Odpowiednia „prezencja” to kluczowa cecha i właściwość opakowań upominkowych zwłaszcza w sektorze artykułów promocyjnych.
– Opakowania stały się potężnym i niezbędnym orężem w walce o klienta. Dla producentów gadżetów reklamowych opakowanie jest formą rozpoznawalności, integralną częścią produktu. Niejednokrotnie klient nie pamięta szczegółów kupowanego wyrobu jak: rodzaj skóry, jej odcień, ale wie, że był zapakowany w „takie właśnie pudełko” – dodaje Aldona Skupińska z Jaguar Tomasz Chwiłowicz.
Naturalnie to klient wybiera, czym opakowanie z prezentem ma się wyróżniać i trzeba jego wymaganiom sprostać.
– Solidność i trwałość zapewnią eleganckie drewniane skrzynki, nowoczesność opakowania z mocnego kartonu z szeroką gamą różnokolorowych oklein i tłoczonym na srebrno lub złoto nadrukiem, w klimat retro wprowadzą drewniane kuferki z grawerowanym logo.
Elementem kluczowym jest oczywiście budżet, którym klient dysponuje – znając go znacznie łatwiej jest zaproponować rozwiązanie optymalne finansowo i marketingowo – zaznacza Bartosz Lorych, Dyrektor ds. Sprzedaży w PBS Polska.

PBS Polska

Czy w takim razie nie trzeba wybierać między oryginalną formą opakowania, a jego trwałością i wytrzymałością? Zdaniem Aldony Skupińskiej nie ma takiej potrzeby.
– Na rynku dostępne są materiały, których użycie gwarantuje nam wszystkie te cechy. Przykładowo chcąc zapakować kosmetyki w modnym nieprzerwanie stylu eko, możemy uszyć kosmetyczkę z papieru, która nadaje się do prania zarówno ręcznego jak i w pralce! Rynek opakowań dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym bardzo dynamicznie reaguje na potrzeby klientów – ich gusta i zmieniające się trendy. W kwestii opakowań ogranicza nas tylko wyobraźnia! To właśnie trafnie dobrane opakowanie wygrywa bitwę o klienta i coraz częściej decyduje o wyborze danego produktu wśród wielu innych – dodaje przedstawicielka firmy Jaguar.
Agata Wójcik, e-commerce manager w RAJAPACK Polska zwraca uwagę na fakt, że często wybór opakowania dyktuje jego sama zawartość. – Czasem wystarczy elegancka koperta, folia lub wypełniacz w gustownym kolorze. Innym razem musimy w pierwszej kolejności postawić na trwałość. Rozwiązaniem idealnym są opakowania specjalne na zamówienie, które z łatwością połączą wszystkie pożądane cechy, a przy tym zrobią odpowiednie wrażenie. Wraz ze specjalistą ds. opakowań możemy dobrać optymalne parametry produktu – mówi Agata Wójcik.

Opakowanie „uszyte na miarę”
Jednym ze sprawdzonych patentów na zrobienie dobrego wrażenia przez opakowanie jest jego personalizacja. Przecież nie tylko prezent, ale też opakowanie powinno być dopasowane do osoby i okazji!
– „Uszyte na miarę” to podejście, które przybliża markę i nadaje jej ludzki wymiar. Coraz częściej konsument sam wybiera zawartość zestawu upominkowego oraz grafikę na opakowaniu (np. kosmetyki Realash oferują różne ilustracje na pudełku). W trendach jest też komponowanie zestawów, w których każdy element ma swoje indywidualne opakowanie, dopasowane wielkością, kształtem i materiałem do zawartości. Pojawiają się też generatory opakowań online, np. Ptasie Mleczko z własnym zdjęciem i dedykacją na pudełku – mówi Aleksandra Marchocka.
Słodycze to jedne z najchętniej wręczanych, no i też lubianych upominków, wręcz idealne do personalizacji.
– Nasi klienci, czy to klienci biznesowi, czy na przykład młode pary, oczekują możliwości tchnięcia w słodkie prezenty osobistego ducha. W Figle Migle Candybar staramy się tak projektować opakowania, aby klientom nie trudno było wyobrazić sobie ich spersonalizowaną wersję. Na eleganckie przyjęcia proponujemy gamę upominków „na talerzyk”, niemal dowolnie dostosowaną do budżetu zamawiającego. Poczynając od drobnych torebeczek poprzez odświętnie udekorowane słoiczki, aż po większe bomboniery. Proponujemy personalizowany design etykiety lub obwoluty bomboniery. Podobnie, prezenty biznesowe mogą zostać zaprojektowane zgodnie z wytycznymi identyfikacji wizualnej lub realizowanych kampanii reklamowych klienta – podkreśla Gosia Łuksza, współzałożycielka marki Figle Migle Candybar.

Kosze okolicznościowe i zestawy upominkowe są w stałej ofercie PBS Polska i tutaj bez personalizacji ani rusz! – Każdy nasz zestaw, bez względu na rodzaj opakowania, musi zapewniać możliwość personalizacji. Oczywiście nie wszędzie jest ona taka sama – drewniane skrzynki czy kuferki dają możliwość dyskretnego graweru, karton natomiast jest o wiele lepszym marketingowo tworzywem – wykonać na nim można mały elegancki nadruk, jak i całkowicie indywidualną okleinę w pełnej kolorystyce i tłoczonym w kolorze logo. Każdy zestaw można dodatkowo uszlachetnić kolorową, drukowaną na życzenie wstążką lub bilecikiem z życzeniami – zaznacza Bartosz Lorych.

 JAGUAR

Zdaniem Agaty Wójcik, personalizacja to obecnie nie tylko najskuteczniejsza droga do zdobycia nowego klienta, ale także do utrzymania dobrych relacji ze stałymi konsumentami. To trend stworzony, aby wyróżnić klienta i tworzyć atmosferę wyjątkowości. Prezent spersonalizowany – choćby w najmniejszym stopniu – jest informacją o tym, że po pierwsze: zadaliśmy sobie trud w jego skomponowaniu, a po drugie: znamy i pragniemy nobilitować obdarowywanego. E-commerce stwarza do tego wyjątkową sposobność. Firma RAJAPACK Polska w swoim e-sklepie oferuje usługę RAJAPRINT dedykowaną personalizacji.

– Personalizowane opakowania możemy zaprojektować dla wybranej linii produktów, możemy także je wysyłać jedynie do wyselekcjonowanych klientów. Korzystając z narzędzi online służących do personalizowania taśm samoprzylepnych i toreb papierowych, użytkownik może samodzielnie dopasować każdy element opakowania – jego rozmiar i kolor, rodzaj papieru i uchwytu, typ nadruku i przede wszystkim sposób wizualizacji firmowych haseł, logotypów czy okolicznościowych życzeń. Nasza strona internetowa umożliwia płynne przejście od etapu projektowania do procesu składania zamówienia – akcentuje przedstawicielka RAJAPACK Polska.

Pełna paleta zdobień
O wyjątkowości i nietuzinkowości produktu obok personalizacji decydują różnorodne zdobienia i uszlachetnia. Opakowania są wdzięcznym materiałem i dlatego nie brakuje możliwości do wykazania się inwencją przy ich kreacji. – Najbardziej ekonomiczna metoda nanoszenia zdobień na opakowaniach reklamowych to nadruk sitodrukowy. Technologia ta umożliwia realizacje prostych, niedużych nadruków w jednolitych kolorach bez przejść tonalnych np. nieskomplikowanych logotypów czy napisów. W przypadku bardziej skomplikowanych nadruków należy zdecydować się na druk cyfrowy lub offsetowy. Rozwiązania te dają już dużo więcej możliwości np. fotograficzną jakość nadruku czy zdobienie opakowania na całej jego powierzchni. Dwie najpopularniejsze formy uszlachetniania nadruku na opakowaniach to foliowanie matowe oraz foliowanie błyszczące. Oprócz niepodważalnych walorów estetycznych opakowania z foliowaniem cechują się dużo większą wytrzymałością oraz odpornością na zabrudzenia – tłumaczy Paweł Grześkowiak, Specjalista ds. Marketingu w MAXIM Ceramics.
– W naszej firmie klient może wybierać między tłoczeniem, grawerem, hot-stampingiem, ozdobnymi blaszkami i zadrukiem. Coraz więcej klientów stawia na hot-stamping w wielu wariantach kolorystycznych oraz tłoczenie spadowe folią. Ciekawym efektem jest wycięcie logo laserem w wieku pudełka, które dodatkowo możemy wykonać w innym kolorze niż spód. Pozwala to na odwzorowanie kolorów klienta oraz uchyla rąbek tajemnicy, dyskretnie pokazując co kryje się wewnątrz. Dzięki drukarniom cyfrowym możemy również zaproponować klientom pudełka z zadrukiem full-kolor już przy małych nadkładach wraz z ich uszlachetnieniem. Oprócz tego, każde pudełko, niezależnie od materiału z jakiego jest wykonane, możemy na życzenie wypełnić pianką poliuretanową pod dowolny kształt lub pod zestaw produktów w wybranym układzie – dodaje Aldona Skupińska.

Jak zauważa Gosia Łuksza, warto jednak zachować umiar w wyborze zdobienia. Rynek opakowań i dekoracji pełen jest wspaniałych materiałów oraz dodatków i ważne, aby nie przesadzić z ich stosowaniem dla własnej koncepcji. – Warto wybrać kilka takich uszlachetnień, które najlepiej korespondują z naszymi opakowaniami. Większy wybór dla klienta czasami wywołuje chaos w odbiorze naszych produktów i wcale nie ułatwia mu decyzji. Natomiast, jeśli uda nam się przekonać klienta, że włożyliśmy wiele wysiłku, aby wyselekcjonować najciekawsze propozycje, jednocześnie eliminując te słabsze, zyskamy jego przychylność i zaufanie, które zaprocentuje także na jego przyszłe decyzje zakupowe – podsumowuje przedstawicielka Figle Migle Candybar.

W światowych trendach
Pod względem trendów i nowości polski rynek opakowań prezentowych wpisuje się w światowe tendencje. – Powrót do korzeni, sentymentalizm, proekologia, minimalizm, geometryzacja, mocny pattern – te wyróżniki wymienia Aleksandra Marchocka i dodaje – Wszystkie te trendy połączyło Studio Otwarte w projekcie Przybornika Małopolskiego. Jest to zestaw upominkowy promujący region, zawierający wyselekcjonowane, charakterystyczne przedmioty od lokalnych rzemieślników. W designie jest to świeża, nowoczesna reinterpretacja twórczości Warsztatów Krakowskich, odwołujących się bezpośrednio do sztuki ludowej – wymienia przedstawicielka Peppermint.
W trendy marek z różnych branż w obszarze opakowań wpisują się kolekcje słodyczy butikowych Figle Migle Candybar. – Idziemy w stronę innowacyjności, udoskonalenia, wysublimowania. Naszą największą inspiracją jest natura i dążenie do prostoty. Logo Figle Migle Candybar wpisane jest w heksagon inspirowany najbardziej naturalną słodyczą, czyli plastrami miodu. Kolor naszych opakowań, intensywna limonka, również czerpie wzorce z natury. Pomagając naszym klientom w wyborach smaków, form, czy kolorów także szukamy inspiracji w ich koncepcjach biznesowych, brandingu czy kampaniach reklamowych – zaznacza Gosia Łuksza.

Opakowanie na prezent jako wartość dodana
Opakowanie prezentowe samo w sobie może stać się produktem, jak i pełnić dodatkowe funkcje. Obecnie każdy produkt, bez względu na branżę, można zapakować w sposób ciekawy, przykuwający uwagę i budzący emocje. Poza tym klienci kojarzą atrakcyjność opakowania z jakością produktu.
– Dobre opakowanie prezentowe staje się więc dodatkową zaletą zawartości. Obecnie najbardziej udane projekty wpisują się w trend esencjalizmu – ich celem jest skupienie uwagi na tym, co pozytywne, krzepiące, bliskie odbiorcy. Wywołując dobre emocje, poczucie spełnienia i zadowolenia, opakowania te angażują i łączą konsumenta z marką na nowym, głębszym poziomie – podkreśla Aleksandra Marchocka.

Studio Otwarte / Przybornik Małopolski

Zdarza się, że opakowania o wysokich walorach estetycznych klasy premium dostają tzw. drugie życie.
– Bardzo często są równie ważne co sam upominek i przez dłuższy czas samodzielnie funkcjonują w naszych domach jako pojemniczki na różnego rodzaju drobiazgi. Ich walory estetyczne można spotęgować np. poprzez zastosowanie rozbudowanego i oryginalnego nadruku lub poprzez wykorzystanie eleganckich dodatków np. pianki dostosowanej do kształtu prezentu. Takie rozwiązanie każdorazowo zapewnia odpowiednią ekspozycję. Dodatkową zaletą takiej pianki jest także podniesienie poziomu ochrony zapakowanego produktu. Pianka idealnie zabezpiecza bowiem upominek przed przypadkowym uszkodzeniem, co jest szczególnie ważne w przypadku delikatnych produktów – wyjaśnia Paweł Grześkowiak.

– Opakowania coraz częściej stają się np. pudełkiem na biżuterię, ramką do zdjęcia (dostępne w naszej ofercie pudełko bon-box) czy przeistaczają się w zabawkę dla dziecka. Bywa, że będąc pod wpływem uroku opakowania, trudno nam je wyrzucić – o taki właśnie efekt walczą producenci. Pewnie niejeden marzy, by jego projekt stał się symbolem kultury masowej, jak słynna puszka zupy Campbell, uwieczniona na obrazach najsłynniejszego artysty sztuki pop-artu Andy’ego Warhola – dodaje Aldona Skupińska.

Według Bartosza Lorycha z PBS Polska, warto pamiętać, iż poza estetyką i wyglądem opakowania powinna również cechować je funkcjonalność.
– Gdy po zawartości prezentu nie ma już śladu pozostaje opakowanie i może służyć dalej jako pojemnik na przyprawy w kuchni, szkatułka na biżuterię w sypialni czy garażowa „puszka” na śrubki i narzędzia. Klienci chętnie wybierają opakowania trwałe, które przez długi czas będą eksponować ich logo służąc jako wartość dodana w gospodarstwie domowym.

Generalnie, odpowiednie opakowania prezentowe to idealne narzędzie do wzmacniania przekazu marketingowego. – Upominek reklamowy ze zdobieniem, które w naturalny sposób współgra z nadrukiem na opakowaniu to doskonałe narzędzie promocyjne. Efekt synergii występujących w takich zestawach upominkowych jest nie do przecenienia – reasumuje Paweł Grześkowiak.

Nic więc dziwnego, że marki poszukują niestandardowych, zaskakujących pomysłów na wyjątkowe okazje. Po to, by prezent cieszył obdarowaną osobę już w pierwszej chwili, gdy go otrzymuje i rozpakowuje!

Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 3/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.