Logo

Trade marketing

Opakowania zwiększają sprzedaż produktów

Opakowania skutecznie kreują wizerunek marki i wspierają sprzedaż. Dzisiaj już nie tylko duże koncerny FMCG decydują się oferować swoje produkty w pudełkach lub puszkach wyższej jakości i bardziej trwałych. Widocznym trendem jest także ekologia.  

Polski rynek opakowań z 7 proc. dynamiką wzrostu rozwija się blisko dwa razy szybciej niż rynek globalny (3,5%). Według badania Equity Advisors[1] jego obecna wartość wynosi 33,5 mld zł, a do 2020 roku urośnie o kolejne 12,5 mld zł. Obecnie konsumenci przywiązują coraz większą wagę do estetyki produktów, w tym także sposobu ich pakowania. Na rosnące wymagania detalistów odpowiada branża producentów opakowań, w coraz większym stopniu posiłkując się technologiami pozwalającymi nadawać im coraz bardziej atrakcyjny i unikalny wygląd.

– Opakowanie produktu powinno być przede wszystkim niepowtarzalne i dopasowanie do oczekiwań grupy docelowej. Naszym klientom oferujemy więc rozwiązania tworzone dla nich od podstaw – od strategii poprzez projekt, doradztwo technologiczne, nadzór  jakościowy całego procesu produkcji po zarządzanie łańcuchem dostaw– mówi Tomasz Bartold, dyrektor zarządzający procesami zakupowymi w OEX E-Business.

Według raportu MeadWestvaco Corporation[2] 44 proc. badanych decyduje się kupić nowy produkt ze względu na atrakcyjny design lub funkcjonalność opakowania. Atrakcyjne opakowanie pozytywnie wpływa także na lojalność klientów. Sam wygląd pudełka czy puszki  powinien być dostosowany do okazji zakupu produktu. Trendy zależą od branży, ale również od segmentu rynku, także w ramach tej samej kategorii. Znaczenie mają punkty cenowe gotowych produktów, ale również marki i ich pozycjonowanie. Innymi prawami rządzą się opakowania całoroczne, innymi sezonowe.

Dla producentów coraz większe znaczenie odgrywa ekologia. Podczas zakupów klienci detaliczni zwracają uwagę na to, czy opakowanie jest bezpieczne dla środowiska i może być ponownie przetworzone. Trwałe opakowania, jak metalowe puszki, często są wykorzystywane przez konsumentów jako przedmioty dekoracyjne lub służące do przechowywania innych niż pierwotnie produktów. Dłuższy cykl życia opakowania zwiększa efektywność procesu budowania wizerunku widocznej na nim marki.

– Opakowania metalowe wykorzystują przede wszystkim producenci słodyczy, kosmetyków i alkoholu. Udział puszek wśród wszystkich rodzajów opakowań rośnie szczególnie w okresie świątecznym – mówi Tomasz Bartold.

W polskich sklepach coraz częściej można spotkać oryginalne i dobre jakościowo opakowania. To efekt rosnących oczekiwań konsumentów, wynikający przede wszystkim z większej siły nabywczej społeczeństwa. W Polsce jest także coraz więcej jednoosobowych gospodarstw domowych, co wpływa na zmniejszenie wielkości pojedynczego zakupu. Konsumenci doceniają jakość, kupując lepsze jakościowo produkty w mniejszych porcjach.

– Coraz częściej opakowania stworzone przez nas z myślą o polskim rynku są następnie wykorzystywane przez międzynarodowe koncerny także w innych krajach – dodaje Tomasz Bartold.

Przy wyborze dostawcy opakowań – poza ceną – warto zwrócić uwagę na zaplecze produkcyjne, procedury jakości oraz atesty i certyfikację produktów. Ważny jest bezpośredni nadzór nad procesem produkcji, a także elastyczne i indywidualne podejście do projektu. W przypadku opakowań całorocznych warto zdecydować się na dostawcę oferującego dodatkowo możliwość ich magazynowania i realizowania dostaw na żądanie w ramach zbudowanych zapasów. Dla firmy korzystającej z opakowań importowanych wyeliminuje to konieczność kilkutygodniowego oczekiwania na realizację zamówienia. Bieżące dysponowanie opakowaniami, nawet bez posiadania dużego zaplecza magazynowego, pozwoli elastycznie dostosowywać podaż produktów do zmieniającego się dynamicznie popytu.

www.oexebusiness.com

JK

[1] „Branża opakowań w Polsce 2010-2016 i prognozy 2017-2020”, Equity Advisors

[2] MWV Packaging Matters 2015