Logo

Marketing MIX

„Ciapaty”, „dałn”, „pedał”, „lewak”, „moher”, „czarnuch” – najnowsza kampania na rzecz tolerancji

„Wobec ludzi tolerancja to za mało, należy się szacunek” – pod takim hasłem ruszyła kampania „My Poznań 36,6”. To niezwykle ambitny i potrzebny miastu projekt, w którym poruszany jest problem nie tyle nietolerancji i dyskryminacji, ale coraz częstszych zachowań świadczących o braku szacunku do drugiego człowieka. Przetarg na zintegrowaną kampanię społeczną wygrała Agencja Kreatywna Chromatique i to ona odpowiada za jej realizację.

Wielu mieszkańców Poznania spotyka się każdego dnia z dyskryminacją. Powód? Ubiór, kolor skóry, orientacja seksualna, pochodzenie, wiara, zainteresowania, choć może to być cokolwiek. Wielu powie w tym miejscu o tolerancji, ale zdaniem twórców kampanii to słowo w kontekście człowieka jest niewystarczające, bo tolerancja ma granice. Powód jest jeden. Człowiek to nie jest coś co można znosić. To najwyższa wartość, którą należy szanować. Ukazanie tego rozróżnienia, tej granicy, gdzie tolerancja już nie wystarczy, a należy przestroić się na szacunek, to główny komunikat prowadzonych działań. Aby to podkreślić, twórcy sięgnęli po wspólny mianownik, którym jest chociażby 36,6 – temperatura ciała zdrowego człowieka.

„Każdy z nas opisuje świat tak, jak go widzi”. To jedno z pierwszych zdań wypowiedzianych w spocie-manifeście promującym akcję. Wideo powstało podczas podczas happeningu towarzyszącego Festiwalowi Rzeźb Lodowych na Starym Rynku w Poznaniu, gdzie zgromadzeni mieszkańcy obserwowali w czasie rzeczywistym na telebimie obraz z kamery termowizyjnej.  Do współpracy twórcy zaprosili przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem, którzy zgodzili się na nazwanie ich w sposób obraźliwy, czyli tak naprawdę taki z jakim spotykają się na co dzień. Pojawiają się słowa „ciapaty”, „dałn”, „pedał”, „lewak”, „moher”, „czarnuch”, by po chwili zamienić się w jedno wspólne określenie – człowiek.

Kampania promowana jest w mediach społecznościowych za pomocą spotu – manifestu, ale pojawia się także na licznych nośnikach w komunikacji miejskiej, gdzie uzupełniona jest o komunikat zachęcający do reakcji. Zaplanowano szeroką obecność w kanale OOH (citylighty i billboardy w całym mieście). W ramach kampanii powstała także strona www.poznan366.pl, promowana kampanią displayową i ulotkami dystrybuowanymi podczas poznańskich jarmarków bożonarodzeniowych. W pierwszych kilku dniach kampania osiągnęła ponad pół miliona organicznych odsłon i została pozytywnie oceniona przez większość opiniotwórczych mediów. 

MW