Logo

Marketing MIX

Nawiązujemy do światowych trendów | Piotr Gajek i Joanna Hutnik, Synergic

O najważniejszych wydarzeniach w branży reklamy wielkoformatowej w ubiegłym roku oraz o tym, że 2018 będzie czasem nowoczesnych rozwiązań DOOH i jakościowych, nieinwazyjnych kampanii mówią Piotr Gajek i Joanna Hutnik, zarządzający Synergic.

Co w Państwa ocenie było największym sukcesem w Polsce w obszarze OOH?
Piotr Gajek: Dla mnie bezsprzecznym sukcesem jest wzrost znaczenia w komunikacji OOH nośników ekskluzywnych, i tu w szczególności mam na uwadze porty lotnicze. Polska szczyci się najnowocześniejszą w Europie siecią lotnisk, z których corocznie odprawia się 32 mln podróżnych, tak na trasach lokalnych, jak i międzynarodowych. Jako Synergic widzimy, że klienci docenili potencjał „powietrznych świątyń” mobilności, co potwierdza wyjątkowo wysoka dynamika wzrostu. Drugim nośnikiem o największej dynamice wzrostu są miejskie systemy rowerowe i reklamy widoczne na prawie 15 000 pojazdów. W Polsce już prawie 30 miast posiada te systemy z imponującą liczbą zarejestrowanych użytkowników na poziomie 1,36 mln osób i wszystkie należą do Synergic. Trzecim formatem nieinwazyjnego outdooru są kampanie z wykorzystaniem transportu miejskiego, które docierają dziennie do około 7 mln odbiorców.

Joanna Hutnik: W mojej ocenie jedną w wyróżniających się kampanii była komunikacja Citi Handlowy w Polsce. Po raz pierwszy w takiej skali Citi Handlowy zdecydował się na wyjątkowe połączenie nowatorskiej kampanii na rowerach miejskich z rozwiązaniami OOH jak, wielki format, transit, nośniki w portach lotniczych czy dworcach PKP, reklama online oraz stworzenie pierwszej na polskim rynku, komercyjnej aplikacji mobilnej do wypożyczania rowerów Citi Handlowy Bikes. Branża bardzo doceniła unikalność tej kampanii, a klient odnotował zdecydowanie satysfakcjonujące rezultaty wzmocnienia świadomości marki. Kampania zawierała również elementy CSR i wpisywała się w nabierający znaczenia na świecie trend sharing economy.

A jakich zmian lub stabilizacji trendów możemy spodziewać się w Polsce w 2018 roku?
P.G.: Ten rok będzie zdecydowanie stał pod znakiem wzrostu znaczenia DOOH. Warto też zwrócić uwagę na zmieniającą się formę wykorzystania tego nośnika. Digital OOH coraz częściej stawia na personalizację treści oraz kontekstowość, korzystając tym samym z możliwości programatica, królującego dziś w komunikacji online. Kolejny rok wzrastających wydatków na DOOH potwierdza zmianę w tym kierunku na świecie i również w Polsce. Poza tym ważnym aspektem obecności outdooru jest kreowanie reklam impactowych i nieinwazyjnych, które właściwie komponują się z otoczeniem, bo właśnie takich rozwiązań oczekuje coraz więcej konsumentów.

J.H.: Jako Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej nie mogę nie wspomnieć, że kluczowym wydarzeniem w Polsce w 2018 będzie ustawa krajobrazowa. W tle jej zaskarżenie w 2017 roku do Trybunału Konstytucyjnego przez OIGRW oraz zakwestionowanie założeń dokumentu wniesionych przez miasto Łódź przed WSA. Działania wokół ustawy wskazują jednoznacznie, jak dalece samorządy nie są przygotowane do procedowania rozwiązań w założeniu godzących interesy społeczne i biznesowe. A co więcej – regulacje proponowane przez miasta nie korzystają z dobrych wzorców zachodnich. Monitorowanie procesu wchodzenia w życie tej ustawy wyznaczy nowy kierunek zmian ważnego i potrzebnego prawa – zarówno dla branży, jak i ogólnie pojętego interesu społecznego. W obszarze biznesowym prognozuję wzrost znaczenia digitalizacji outdooru oraz standaryzację formatów z widoczną przewagą citylightów oraz rozwiązań typu meble miejskie, czym nawiążemy w Polsce do światowego trendu widocznego już tam od lat.

Rozmawiała Jaga Kolawa

Piotr Gajek – Prezes Zarządu SYNERGIC. Ekspert zarządzania projektami niestandardowej komunikacji marketingowej. Ponad 10-letnie doświadczenie w branży Out Of Home zdobywał budując i koordynując ogólnopolskie kampanie marketingowe największych międzynarodowych marek. Swoją wiedzą dzielił się także ze studentami warszawskich uczelni (m.in. SGH).

Joanna Hutnik – Wiceprezes Zarządu SYNERGIC, Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej. Specjalistka w dziedzinie zarządzania kampaniami reklamowymi Out Of Home. Ma wieloletnie doświadczenie i rozległą wiedzę w realizacji kampanii wykorzystujących rozwiązania wielkoformatowe i niestandardowe media miejskie. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego i podyplomowych studiów na Harvard Business School.

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.