Kolejne projekty samorządowych uchwał krajobrazowych, wyroki sądów WSA w Opolu i Łodzi, rezygnacja z członkostwa w IGRZ, a przy tym nutki drżenia całego sektora – za nami ciekawy rok w branży OOH. Wiele wskazuje na to, że kolejne dwanaście miesięcy też nie będą należały do nudnych.
Sukcesy i porażki w 2017
Mianem sukcesu w 2017 roku można określić dwa wydarzenia. Pierwsze, to fakt, że Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do stanowiska Cityboard Media i uznał, iż uchwalona przez UM w Opolu lokalna uchwała krajobrazowa zawiera mało precyzyjne sformułowania. Drugie wydarzenie dotyczy Łodzi, gdzie wojewoda zaskarżył lokalną uchwałę krajobrazową, a WSA uznał ją za nieważną. Te dwa zdarzenia pokazują, że należy zabiegać o swoje prawa i poddawać w wątpliwość nieprzemyślane pomysły. Dobrą wiadomością, jest też fakt, że branża od kilku już lat dzielnie broni się przed zapaścią. Klienci są przekonani do skuteczności inwestowania w reklamę zewnętrzną.
Największą porażką są natomiast kolejne, nieprzemyślane projekty uchwał, gdzie zupełnie nie szanuje się praw nabytych przedsiębiorców, jednocześnie prezentując w tych projektach propozycje rodem z księżyca. Przykładem niech będzie stolica, w której planuje się wprowadzić w życie prawo, które de facto ma działać wstecz. Jest poza wszelką wątpliwością, że w interesie firm z sektora systemowej reklamy zewnętrznej, powinno być uporządkowanie przestrzeni miejskiej i oczyszczenie jej z nielegalnych i dzikich reklam. Czytając propozycje uchwał samorządowych dotyczących urządzeń reklamowych, konkluzja jest jednoznaczna: większość radnych nie rozróżnia legalnie wybudowanych urządzeń reklamowych od tych postawionych nielegalnie, i w konsekwencji wrzuca je do jednego worka i traktuje tak samo. To dziwny sygnał, bowiem można to odczytać jako zachętę do powrotu do działań niezgodnych z obowiązującym prawem. Inaczej mówiąc: po co operator urządzeń reklamowych ma starać się o pozwolenia na ich wybudowanie, skoro i tak dostanie nakaz rozbiórki. Jaka śpiewał Czesław Niemen: „Dziwny jest ten świat”.
Komentując porażki nie sposób pominąć milczeniem opuszczenie szeregów Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) przez kolejną dużą firmę OOH w Polsce. Mogę śmiało powiedzieć, że IGRZ reprezentuje swoje interesy i praktycznie jednej dużej firmy.
Trendy 2017
Outdoor coraz lepiej koreluje z reklamą digitalową. Badania rynkowe pokazują, że rynek reklamy internetowej nadal rośnie i to w dużej mierze kosztem telewizji. Co więcej, niektóre dane pokazują, że wydatki na reklamę mobilną, przekraczają te na reklamę desktopową (raport „Global Ad Trends”). To dobrze wróży OOH. Coraz częściej mamy odruch, że informacje, które widzimy na nośnikach reklamy zewnętrznej, sprawdzamy w wyszukiwarkach na urządzeniach mobilnych. To sprawia, że komunikacja z klientami jest coraz bardziej efektywna. Jak wiadomo outdoor działa 24/h i nie można go wyłączyć, a w połączeniu z digitalem stwarza coraz skuteczniejszą reklamę, w którą klienci chcą inwestować.
Doświadczenia branżowe pokazują, że klienci coraz częściej decydują się na kampanie z elementami 2D i 3D. Reklama OOH wsparta takimi rozwiązaniami wyróżnia się i przyciąga uwagę odbiorców. Ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. Inna tendencja dotyczy coraz większego zapotrzebowania na nieskazitelną, niezależną od warunków atmosferycznych ekspozycję reklamy. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się ekoplakat. Jego dodatkową zaletą jest możliwość przemieszczania pomiędzy ekranami, powiększając zasięg kampanii bez ponoszenia dodatkowego kosztu druku.
Prognozy na 2018
Z punktu widzenia biznesowego 2018 będzie rokiem obfitującym w imprezy sportowe. Mowa tu przede wszystkim o piłkarskich Mistrzostwach Świata w Rosji i o XXIII Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Pjongczangu. Po awansie naszej drużyny do mundialu, możemy się spodziewać aktywności firm na rynku reklamowym. Znów do kampanii będą wykorzystywane wizerunki sportowców, a wzmożoną aktywność reklamową odnotują producenci produktów szybko zbywanych (np. chipsy, piwo), czy elektroniki (telewizory, laptopy). Maj i czerwiec to będą miesiące w których firmy z branży OOH będą miały szczególnie dużo pracy. Z kolei, jesienią mają być zorganizowane wybory samorządowe. Jeśli tak się stanie, wielu lokalnych polityków będzie chciało prowadzić swoją komunikację za pomocą OOH. O ile oczywiście wcześniej nie nakażą rozbiórki wszystkich legalnych nośników w swoich miastach.
Podsumowując, warto zwrócić uwagę na najważniejszy czynnik w całej branży, czyli na klienta. Oczekuje on przede wszystkim wysokiej jakości świadczonych usług, dobrych lokalizacji nośników i profesjonalnej obsługi. Każdy, kto to zagwarantuje, zbuduje lub umocni dobre relacje z klientami. W każdym z kolejnych miesięcy 2018 roku, bo jakość w tej branży jest ceniona najbardziej.
Michał Stan, Prezes Zarządu Cityboard Media
Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.