Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Co w sportowej modzie piszczy?

Według badań wykonanych przez TNS Polska na zlecenie Grupy LUX MED w 2016 roku niemal połowa Polaków (44 proc.) uprawiała sport, w tym najchętniej jazdę na rowerze, bieganie, grę w piłkę nożną, trening siłowy oraz pływanie. Popularność zdrowego i aktywnego trybu życia pobudza rynek, także ten artykułów promocyjnych.

Od kilku lat możemy zaobserwować silne zainteresowanie społeczeństwa tematyką zdrowego odżywania oraz aktywności fizycznej. – Świadczy o tym m.in. dynamicznie rozwijający się rynek usług fitness w Polsce, ilość organizowanych maratonów i wysoki popyt na odzież sportową. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, branża odzieży reklamowej również poszerza swoje portfolio o nowe produkty, które spełniają oczekiwania najbardziej wymagających klientów – wyjaśnia Anna Migda-Surówka z Falk&RossGroup Polska.

Koszulka sportowa marki Spiro. Źródło: Falk&Ross Group Polska

Słowa te potwierdza Rafał Szandecki z SDX Group, zaznaczając, że bycie fit stało się modne i stanowi swojego rodzaju lifestyle. – Kluby fitness i siłownie są coraz bardziej popularne i coraz więcej osób szuka okazji do podejmowania aktywności fizycznej w różnej formie. W wielu miejscach pracy ważnym czynnikiem pozapłacowym stał się system inwestycji w zdrowie, poprzez karty na siłownie czy baseny. Bycie w formie jest też utożsamiane z wyższym statusem społecznym. Wyraźnie zwiększone zainteresowanie stanowi zatem ogromny potencjał dla branży sportowej odzieży reklamowej jako wycelowanej w aktualne trendy. Podarowany gadżet związany z bieganiem, pływaniem czy wycieczkami górskimi jest obecnie postrzegany jako bardziej prestiżowy niż np. artykuły biurowe – wyjaśnia Rafał Szandecki.

Jednym z najbardziej popularnych sportów wybieranych przez Polaków jest bieganie. Składa się na to wiele elementów – bieganie jest uniwersalne, można zacząć właściwie w każdym wieku. Równie popularny jest rower czy pływanie, a także zorganizowane zajęcia w siłowniach i klubach fitness. Prędzej niż później każdy amator sportu dostrzega więc walory profesjonalnego stroju, który wyraźnie ułatwia uprawianie wielu dyscyplin.

Damska kurtka typu softshell. Źródło: Texet Poland

Nieśmiertelny T-shirt, ale w poliestrowej odsłonie
Koszulki typu T-shirt, na ramiączkach czy polo to jeden z podstawowych wyborów, gdy chcemy zaaranżować sportową garderobę. Choć to produkt popularny, w kontekście sportowego zastosowania pojawiają się coraz liczniejsze nowości, w zakresie materiału, funkcjonalności czy kroju. Odzież sportowa znacznie różni się od odzieży codziennej, musi być przede wszystkim wygodna i komfortowa. – Najbardziej popularne są elementy garderoby wykonane z poliestru, jest to bowiem materiał stosunkowo tani w produkcji, praktyczny i funkcjonalny, który dodatkowo nie chłonie wody, nie blaknie i nie traci koloru. Co więcej, białe ubrania poliestrowe, jak koszulki, spodnie czy bielizna, mają możliwość znakowania dużych powierzchni w pełnym kolorze, co umożliwia stworzenie kreatywnych, ciekawych i przyciągających uwagę wzorów – mówi Monika Lebryk, projektantka z firmy Bodman.

Sportowe koszulki poliestrowe. Źródło: W.E.S.T. Polska

W odpowiedzi na rosnący trend fitness marka Fruit of the Loom wprowadziła koszulkę Performance, w wersji męskiej, damskiej i dziecięcej, również wykonaną w 100% z poliestru. – Fruit of the Loom proponuje także tę koszulkę w wersji polo i vest (damska, męska) oraz spodenki o tej samej specyfikacji (męskie oraz dziecięce). Produkty Performance są wykonane z poliestru teksturowanego, który lepiej odprowadza wilgoć i szybciej schnie, a wykorzystana do ich produkcji technologia Cool Wear, sprawia, że koszulka oddycha wraz z użytkownikiem. Performance jest ceniony za swoją jakość, wytrzymałość, komfort użytkowania, miękkość, a także dobrą przyswajalność druku – mówi Tomasz Bylczyński z Ies Polska.

Popularność tej tkaniny podkreślają również inni dostawcy tekstyliów reklamowych. – Widzimy, że ubrania bawełniane w sporcie tracą obecnie nieco na popularności, zastępuje je odzież techniczna. U nas popularnością cieszą się T-shirty marki James&Nicholson oraz KEYA, wykonywane z poliestru. Główną zaletą tego typu odzieży jest odprowadzanie potu na zewnątrz, nie pocimy się w niej tak, jak w odzieży bawełnianej, bo nie chłonie wilgoci i nie przylega do ciała. Lekkość materiału sprawdza się idealnie dla ludzi czynnie uprawiających sporty rekreacyjnie i wyczynowo – mówi Katarzyna Urniaż z firmy W.E.S.T. Polska, podkreślając jednocześnie, że odpowiednia dbałość o odzież poliestrową jest kluczem do jej trwałości. Jeśli po treningu rzucimy ją w kąt lub nie stosujemy się do informacji na metce dotyczących prania czy pielęgnacji materiału, szybko możemy doprowadzić do zmechacenia czy zniszczenia materiału.

Stroje fitness w kolorach melanżu. Źródło: L-Shop-Team Polska

Odzieżowe trendy
Nie ma chyba branży, w której wpływ trendów byłby bardziej znaczący niż właśnie segment odzieżowy. Tak i w zakresie tekstyliów reklamowych pojawiają się modniejsze kolory, zestawienia stylistyczne czy wzory produktów. – Zauważalny trend kolorystyczny jaki pojawił sie od jakiegoś czasu w odzieży sportowej to melanż. W bluzach i polarach to już standard, ale w koszulkach pojawił się od niedawna. Od zeszłego roku np. marka SPIRO wprowadziła całą linię dla fitnessu we wrzosowych czy pomarańczowych melanżach, również w ofercie marek AWDIES i ALL SPORT znaleźć można sportowe melanże. W 2018 kolejne marki, Tee Jays i Stedman, podążając za tymi trendami, wprowadziły do swojej oferty melanżowe koszulki termoaktywne dla kobiet i mężczyzn. Również w odzieży promocyjnej pojawiły się modne obecnie legginsy we wzory, np. firmy AWDIES czy dwustronne legginsy marki Skinnifit – wyjaśnia Miroslaw Lukoschek, Prezes L-Shop-Team POLSKA.

Nie inaczej jest w kwestii projektowania i samego kroju strojów. Jak podkreśla Tomasz Barudin, Dyrektor Zarządzający TEXET Poland, w ubiegłym roku firma wprowadziła do swojej oferty T-shirt sportowy Run, który niemal natychmiast stał się jednym z jej bestsellerów. – Ewidentnie widać wzrastającą ilość biegaczy na ulicach czy abonentów na siłowni. Koszulka poliestrowa Run T-shirt stała się bardzo popularna ze względu na uniwersalne zastosowanie. Oprócz siłowni czy joggingu, tak naprawdę nadaję się do każdej aktywności fizycznej. Trendy widoczne w sprzedaży detalicznej, jak np. taliowany krój w odzieży przeznaczonej dla kobiet czy wersje Slim eleganckich koszul, przekładają się także na branżę odzieży reklamowej. Nic dziwnego, że naszym klientom również zależy na dopasowanej odzieży reklamowej oraz ubraniach przeznaczonych do aktywności fizycznej, dlatego w tym sezonie dołożyliśmy taliowaną wersję damską koszulki Run – wyjaśnia Tomasz Barudin.

Sportowa koszulka z dzianiny z pełnym zadrukiem Źródło: Eudarcap

Wspomniany popularny materiał jakim jest poliester, również występuje w różnych wariantach.
– W naszej ofercie można znaleźć szeroką gamę T-shirtów poliestrowych wykonanych z tkanin typu mesh, cotton-touch (poliester w dotyku „jak bawełna”) czy żakardowych (dających wzór melanżowy). Koszulki sportowe najczęściej znajdują zastosowanie w biegach i maratonach, chętnie są też wybierane przez kluby fitness oraz rajdy rowerowe, natomiast poliestrowe koszulki polo najczęściej są wybierane na imprezy związane z tenisem, ale także dla ratowników na basenach i kąpieliskach – dodaje Joanna Kamińska z firmy CORPORATE IMAGE, podając jako rynkową nowość koszulkę Stedman Active Seamless Raglan, wykonaną właśnie z żakardowej mieszanki poliestru z nylonem, która charakteryzuje się dużą elastycznością i dopasowaniem kroju, a zastosowanie technologii żakardowej pozwala na uzyskanie przyciągających wzrok efektów kolorystycznych.

Koszulki Performance (Fruit of the Loom), z poliestru w wersji męskiej, damskiej i dziecięcej. Źródło: Ies Polska

Nie tylko koszulka
Choć najpopularniejsze, w sporcie nie tylko z koszulek korzystamy. Jak podkreśla Tomasz Barudin popularne są też lekkie kurtki typu „wiatrówki” do użytkowania w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych oraz bluzy do uprawiania sportu w pomieszczeniu i na zewnątrz.
– Dużo też sprzedaje sie sportowych biustonoszy i topów, które w swojej ofercie ma wiele marek, np. ALL SPORT, Skinnifit, SPIRO, AWDIES czy TOMBO. W tym roku wprowadziliśmy do oferty amerykańską markę American Apparel, która wśród swoich produktów oferuje w trzech kolorach body damskie (stosunkowo rzadkie w ofercie promocyjnej), często poszukiwane do baletu czy wykorzystywane w szkołach tańca. Ciekawą odzież do jogi, fitnessu, siłowni proponuje również w tym roku marka TOMBO, która wprowadziła spodnie, topy oraz koszulki z długim rękawem i bez rękawów o cieniowanym wzorze, szarym lub fioletowym – wymienia Miroslaw Lukoschek.

Kurtka Russell Sport Shell Jacket wykonana z trójwarstwowego, wodoodpornego materiału. Źródło: Corporate Image

Ważne miejsce w odzieży sportowej zajmują również kurtki typu softshell. – Zaprojektowana z myślą o aktywnych użytkownikach kurtka Russell Sport Shell Jacket jest wykonana z trójwarstwowego materiału wodoodpornego i oddychającego z naturalnym stretchem, dzięki czemu idealnie dopasowuje się do ciała. Fruit of the Loom wprowadził również do swojej oferty poliestrowe szorty dla dzieci i dorosłych – dodaje Joanna Kamińska.

Sportowe akcesoria
Myśląc o rynku fitness i sporcie, nie należy zatrzymywać się na odzieży sportowej. Rynek oferuje nam spektrum sportowych gadżetów, nie tylko czapki, chusty czy plecaki, ale także elektronikę i inne drobne gadżety. – Jeśli więc chcemy obdarować kogoś sportowymi akcesoriami mamy w czym wybierać. Biegacz chętnie skorzysta z etui na telefon zapinanego na przedramieniu, rowerzysta z pokrowca na siodełko, a na siłowni przydadzą się np. ręczniki czy butelki sportowe. Do tego dochodzą bidony, świecące opaski, odblaski, frotki, krokomierze, dmuchańce, jak i piłki czy materace. Najważniejsze jest to, że każdy z nich możemy oznakować firmowym logotypem i wykorzystać podczas akcji marketingowych – wyjaśnia Monika Lebryk.

Sportowe akcesoria (od lewej): Chusta basic, torba sportowa, ręcznik drukowany welurowy, czapka z obszyciem i plecak Kipper Źródło: SDX Group

Rafał Szandecki za szczególnie przydatne np. w podróży, uważa szybkoschnące ręczniki z mikrofibry. – Doskonałym rozwiązaniem na plażę, basen czy fitness są też ręczniki w różnych wariantach, np. z zamykaną kieszonką na drobiazgi, ręczniki-torby, ręczniki z gumką czy te przeznaczone na ławeczkę do ćwiczeń. Podczas aktywności na świeżym powietrzu sprawdzą się też czapki, chusty wielofunkcyjne z kilkunastoma możliwościami zastosowania czy saszetki-nerki na najpotrzebniejsze drobiazgi. Do przenoszenia odzieży, obuwia sportowego czy małego sprzętu sportowego doskonale posłużą też plecaki sportowe typu Kipper, torby sportowe, worki Sunny czy kosmetyczki – wyjaśnia przedstawiciel SDX Group. Miroslaw Lukoschek jako nowość w ofercie toreb i plecaków przedstawia duże, nieprzemakalne worki i plecaki od marek QUADRA czy HALFAR, przydatne np. na spływ kajakowy. Nowością w akcesoriach promocyjnych jest windstopper w  czapkach i bandanach od marki ATLANTIS.

Back- pack – idealny na bieganie, basen czy fitness. Źródło: CTM GROUP

Oferta odzieży reklamowej nie ogranicza się jedynie do bluz, T-shirtów czy spodni. W portfolio największych marek odzieżowych możemy znaleźć m.in. opaski wielofunkcyjne Morf™, czapki do biegania czy torby sportowe. Produkty te nie są już zarezerwowane wyłącznie dla sklepów sportowych. Producenci działający w branży odzieży reklamowej mają doskonałą wiedzę na temat oczekiwań rynku i starają się je spełnić, a niejednokrotnie również wyprzedzić. Jednym z przykładów są kompresyjne rękawy marki SPIRO, które dzięki zastosowanej technologii, zmniejszają zmęczenie mięśni podczas ćwiczeń. W ofercie marki możemy znaleźć również m.in. rękawiczki na rower: w opcji bez palców w okresie letnim oraz ocieplane i wiatroodporne w wersji na zimę.

Sportowe akcesoria (od lewej): bidony metalowe, piłki dmuchane, skipassy, kubki termiczne i kubki z karabińczykiem. Źródło: Bodman

Organizując sportowy event, wyjazd integracyjny połączony z aktywnościami na świeżym powietrzu czy inwestując w firmową odzież np. na biznesowy bieg, warto przyjrzeć się rynkowym propozycjom. Odzież funkcyjna, świetnej jakości ubrania na siłownię czy dedykowane produkty na event sportowy, oznakowane przy tym brandem firmy, to w końcu doskonały nośnik reklamowy.

Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.