W dobie mody na ekologiczny styl życia coraz większe znaczenie zdobywa przydomowa uprawa roślin użytkowych. Samodzielne pozyskiwanie warzyw i ziół z nasion to hobby, dla którego nie istnieją kryteria wiekowe. Wykorzystanie tego trendu w strategiach ekomarketingu stanowi klucz do sukcesu nie tylko w branży ekologicznej.
Wybory świadomego konsumenta
O rosnącym zainteresowaniu ekologią dowiadujemy się z badań trackingowych Ministerstwa Środowiska. Już w 2011 r. 91% respondentów sądziło, że ochrona środowiska naturalnego powinna być priorytetem nowoczesnego człowieka, przy czym 84% ankietowanych zauważyło, że człowiek wywiera znaczący wpływ na stan przyrody, dokonując codziennych życiowych wyborów. Na wzrastające poczucie odpowiedzialności wskazują również jednotematyczne badania świadomości ekologicznej mieszkańców Polski z 2017 r.[1]
Dbałość o środowisko wpisuje się w modę na zdrowy tryb życia i bycie blisko natury, co z kolei przekłada się na zwiększone zainteresowanie produktami ekologicznymi. Żywność spod szyldu BIO zajmuje coraz więcej miejsca na sklepowych regałach. Według badań IMAS z 2017 r. co czwarty ankietowany kupuje żywność ekologiczną przynajmniej raz w tygodniu, a co trzeci respondent wydaje na jednorazowe zakupy żywności ekologicznej 50-100 zł. 69% uczestników badania uważa, że produkty ekologiczne są zdrowsze, 33% uznaje je za smaczniejsze.
Respondenci wskazują jednocześnie na problemy z dostępnością żywności tego typu i jej wysokie ceny, a ¼ ankietowanych nie wierzy, że produkty oferowane w sklepach jako ekologiczne rzeczywiście zasługują na to miano[2]. W obliczu rosnącego popytu na ekożywność i jej niewystarczającej podaży na popularności zyskuje samodzielna uprawa roślin jadalnych.
Dbaj o planetę, załóż ogródek
Nowymi ścieżkami, które dla polskiego rynku otworzył ekomarketing, podążają nie tylko przedsiębiorcy. W ramach rządowej akcji „100 tysięcy drzew na 100-lecie niepodległości Polski 1918-2018” w Warszawie i innych polskich miastach można wymieniać odpady podlegające recyklingowi na sadzonki drzew. Inicjatywa cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców i stanowi inspirację dla marketingowców. Polski rynek oferuje szeroki wybór ekoproduktów, które doskonale sprawdzą się w roli upominków reklamowych. Wystarczy wziąć pod uwagę, że z dążeniem do ekologicznego stylu życia koresponduje moda na otaczanie się roślinami. O ile nie każdy ma miejsce na posadzenie drzewka, o tyle każdy może uprawiać zioła na kuchennym parapecie, wysiać nasiona pomidorów koktajlowych w doniczce albo założyć miniwarzywnik w skrzyni na balkonie.
Nowy trend w ekomarketingu
Nasiona warzyw, ziół i kwiatów, rozdawane w ramach akcji promocyjnych lub wręczane jako gratis przy dokonaniu zakupu, wspomagają budowanie korzystnego wizerunku marki, którą klienci poznają jako ambasadora ekologicznego stylu życia. Nasiona warzyw polskich odmian można wykorzystywać w akcjach promujących polską żywność. Nasiona roślin miododajnych znakomicie wpiszą się w działania na rzecz owadów zapylających. Nasiona ziół z kolei to ciekawy prezent firmowy w branży kosmetycznej, zwłaszcza w przypadku kosmetyków naturalnych i kosmetyków hand-made. Nasiona do promocji możemy wybrać w Sklepie Nasiona, który specjalizuje się w sprzedaży materiału siewnego. Warto pamiętać, że dużym zainteresowaniem na krajowym rynku nasion cieszą się nasiona ekologiczne – nasiona BIO rzodkiewki, BIO sałaty, BIO pomidorów czy gotowe, wielogatunkowe zestawy BIO warzyw. Upominki zachęcające do samodzielnej uprawy roślin w duchu eko, pomysłowe, niedrogie i łatwo dostępne, mają dużą szansę stać się jednym z filarów ekomarketingu.
[1] Raporty z badań świadomości ekologicznej są dostępne na stronie Ministerstwa Środowiska: KLIKNIJ [dostęp: 2018-09-24].
[2] Wszystkie dane pochodzą z badania IMAS International Żywność ekologiczna w Polsce 2017 r. KLIKNIJ [dostęp: 2018-09-24].