Logo

Marketing MIX

„Jaka jest Twoja praca?”- „Fajna!” | FreshMail

Praca, jak to praca – trzeba przyjść, odsiedzieć 8 godzin, a potem wrócić na wolność do tego co cieszy, ciekawi i sprawia przyjemność. Ale jakby odwrócić trochę myślenie o pracy jako przykrym obowiązku i zacząć myśleć o niej jako miejscu, w którym się realizujesz, spotykasz z wartościowymi ludźmi i zwiększasz swoje umiejętności? A to wszystko – w dobrej atmosferze? Eliza Gniadek rozmawia z Karoliną Gnat.

Zacznę trochę przewrotnie. Czy Ty w ogóle lubisz przychodzić do pracy?
Oczywiście! Kiedy byłam jeszcze na pierwszym roku studiów, powiedziałam sobie, że jeżeli tylko się da, będę pracować w miejscu, które daje mi radość i satysfakcję. I tak się na szczęście dzieje. Moja praca to przede wszystkim rozmowy z ludźmi, słuchanie ich potrzeb, pomoc w rozwiązywaniu problemów, wskazywanie obszarów, które powinniśmy wspólnie rozwijać. Jest to niezwykle wyczerpujące emocjonalnie i umysłowo, ale jakie satysfakcjonujące! Dla mnie skrót HR można by rozwinąć nie jako Human Resources a Happy Relations!

Czy praca powinna być fajna?
Pytanie – co oznacza fajna, jak to zdefiniujemy? Czy to taka, w której są ludzie, z którymi lubimy przebywać, jest wesoło i raczej „luźno”? Czy taka, która choć jest ciężka, daje nam satysfakcję? Dla mnie jest istotne, czy ktoś się spełnia w życiu, potrafi czerpać radość ze swoich pasji, zaspokajać swoje ambicje. Nie musi tego robić w pracy, bo nie każdy ma możliwość znalezienia takiego stanowiska czy firmy, ale idealnie jakby tak było. Z punktu widzenia HR-owca bardzo bym chciała, żeby każdy robił w organizacji to, co mu sprawia satysfakcję. Dlatego ważne jest, żeby badać te potrzeby i wykorzystywać ludzkie talenty.

Jak zadbać o atmosferę w pracy?
Ufff, na atmosferę w pracy składa się tak wiele czynników… Myślę, że przede wszystkim należy sobie uświadomić, jaką ma ona wartość dla pracowników. Podczas rozmów rekrutacyjnych ponad 80% osób wskazuje właśnie atmosferę, jako jeden z najważniejszych czynników motywujących do aplikowania na stanowisko w danej firmie. Niejednokrotnie kandydaci podają ten aspekt jako powód odejścia z poprzedniej firmy. Atmosfera to przede wszystkim ludzie i kultura. Gdy będziemy ich słuchać i mówić do siebie otwarcie, co nam się podoba, a co niekoniecznie, to będą pierwsze kroki do sukcesu. Pamiętajmy, że przykład idzie z góry, a ryba psuje się od głowy. Każdy z pracowników przychodzi z jakimś bagażem doświadczeń i to od nas, liderów zespołów, kadry zarządzającej zależy, jak przedstawimy wartości, które w naszej organizacji cenimy.

Czy takie, wydawać by się mogło „przyziemne” sprawy, jak wystrój biura czy obecność Xboxa wpływają na atmosferę i zaangażowanie w pracy?
Oczywiście! Nie jestem zwolenniczką dużej ilość „rozpraszaczy”, ale pokój chillout-u wyposażony w Xboxa czy piłkarzyki to zawsze dobry pomysł. Bardzo istotna jest też przestrzeń do spotkań oraz komfortowe stanowiska pracy. Wiele zależy od specyfiki danej organizacji, ale jeżeli przykładowo mamy dużo spotkań w gronie 15-osobowym, a nie mamy pomieszczenia, w którym wszyscy wygodnie się pomieszczą, to zaczyna się robić problem. Nie mówiąc już o ergonomii stanowisk pracy. Sam wystrój biura to nie tylko wartość dodana dla pracowników, ale też dla kandydatów. Na stronie kariery mamy wirtualny spacer po biurze i wiele osób podczas rozmów podkreśla, że widziało biuro i bardzo im się podoba.

Pracę w zespole zdecydowanie ułatwia rozmowa. Jak ogarnąć tą wielką grupę indywidualności i sprawić, by każdy się zrozumiał?
Nie jest to łatwe. Na przykład, podczas spotkań zdecydowanie przydają się osoby, które potrafią nad takim procesem zapanować, czyli facylitatorzy. Są 4 elementy każdego spotkania, które mocno wpływają na to, czy ludziom będzie się ze sobą dobrze pracować i czy się dogadają. Pierwszym z nich jest Przestrzeń – czyli komfort na spotkaniu. Drugi to Kontrakt – najlepiej otwarty, wypracowany wspólnie przez grupę. Trzeci element to Agenda – podział na time boxy, cel spotkania i oczekiwany rezultat. Ostatnim z elementów jest sporządzenie Notatki po spotkaniu. Do tego pamiętajmy, że każdy porozumiewa się nieco innym językiem, stylem, ma różną strefę komfortu. Jeżeli jesteśmy tego świadomi, praca z ludźmi jest dużo łatwiejsza. Komunikacja i jej udoskonalanie w organizacji nigdy nie jest pracą skończoną. Trzeba być uważnym i dbać o jej poziom. Jedno niedopowiedzenie może nas naprawdę wiele kosztować. Dobra rada – im więcej zadamy pytań (szczególnie tych właściwych) i zbierzemy jak największą liczbę odpowiedzi, tym większa szansa, że zakładany cel zostanie osiągnięty.

Od pewnego czasu FreshMail przechodzi transformację kulturową. Jednym z jej elementów są konkretne wartości. Możesz o nich więcej powiedzieć?
Oczywiście. Nasze 5 wartości jest zaczerpniętych prosto ze Scrum Guide’a, natomiast ich opisy zostały stworzone przez członków zespołu FreshMaila. Może się wydawać, że nasze wartości: Odwaga, Zaangażowanie, Skupienie, Otwartość, Szacunek są dla każdego naturalne. Ale niejednokrotnie zdarza się je łamać, np. w sytuacjach stresowych, kryzysowych. Ustalenie tych wartości pozwala nam o nich pamiętać i do nich na nowo wracać.

Czy masz jakąś radę dla młodych przedsiębiorców i start-upowców, którzy chcieliby utrzymać dobrą atmosferę w pracy?
Wiem, że na początku tworzenia każdej organizacji, atmosfera w firmie czy kultura pracy to nie są rzeczy, o których myśli się w pierwszej kolejności. Ale jeżeli wszystko pójdzie dobrze, firma zacznie się rozrastać, może się okazać, że przy 50 czy 70 osobach, to już wcale ta atmosfera nie jest tak przyjemna, jak przy 15. Łatwiej jest pewne elementy czy zachowania wprowadzać przy mniejszym zespole i później je pielęgnować, niż wprowadzać coś odgórnie i dopasowywać do dużej organizacji. Jeżeli nie zadbamy o to na samym początku i nie wypracujemy pewnej kultury czy procesów (które oczywiście w czasie będą musiały być zmienione czy zoptymalizowane), może się okazać, że jest to bardzo duży problem i bolączka w organizacji.

Karolina Gnat – Praca HR-owca to dla mnie przede wszystkim rozmowa i działanie. Wiele godzin przepracowanych zarówno z pojedynczymi osobami jak i z całymi zespołami. Bliskie są mi Agile i Scrum, z których czerpię i których wartości są dla mnie podstawą w mojej pracy. Jestem fanką talentów Gallupa i z chęcią dbam o ich rozwój zarówno u siebie, jak i u innych. W codziennej pracy facylituje spotkania, wspieram procesy scrumowe bezpośrednio współpracując ze Scrum Masterami, dbam o rozwój i rekrutację pracowników.

Eliza Gniadek – Jako człowiek od Contentu tworzę treści online, publikując zarówno na naszym FreshMailowym blogu, jak i goszcząc na łamach branżowych magazynów. Posiadam doświadczenie w dziedzinie social media i e-commerce. Szczególnie interesuję się nowymi i niestandardowymi formami promocji w Internecie.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.