12 grudnia w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbędzie się spotkanie eksperckie w ramach projektu Rzeczy Kultowe. Przyjrzymy się strategiom marketingowym i temu, w jaki sposób powstają marki i na ile ich twórcy mają wpływ na tworzenie swoistego „kultu” wśród odbiorców.
Czy kultowe marki to spontaniczny poryw serca tłumu czy skrupulatnie zaprojektowana strategia marketingowa? Czy każde spodnie mogą stać się Levisami 501, śniegowce Relaksami, a każdy komputer gromadzić fanów tak, jak ten z nadgryzionym jabłkiem?
W doświadczeniu każdego pokolenia można wskazać pulę marek, które szczególnie mocno odcisnęły się w świadomości, stając się obiektem pragnień i odzwierciedlając wartości i aspiracje ludzi. Kultowe marki nie starzeją się, bo stają się symbolami – ikonami dla swoich odbiorców. Budzą emocje, niosą przesłanie, angażują do działania. Wokół nich tworzą się legendy, przeciwko nim stają protesty, na ich wzór powstają kopie i imitacje.
Podczas spotkania przyjrzymy się przykładom kultowych marek – tych współczesnych, angażujących dzisiejszych nastolatków i tych, które rozpalały wyobraźnię ich rodziców. W omawianych przykładach i dyskusji zastanowimy się czy istnieje przepis na kultowość i z czego ten przepis się składa.
Spotkanie poprowadzi Anna Rzeźnik, socjolożka zawodowo zajmująca się tworzeniem strategii marek w firmie doradczej CPC Brand Consultants. Pracowała dla takich klientów jak Play, McDonalds, Avon czy Grupa Żywiec. Współzałożycielka Króliczej Nory – niezależnej grupy badaczy trendów ze świata.
Spotkanie odbędzie się 12 grudnia, w godz. 18-19.30 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie przy ul. Kredytowej 1.
O projekcie „Rzeczy Kultowe”:
Projekt ‘Rzeczy kultowe’ ma stworzyć warunki do interdyscyplinarnej dyskusji z udziałem publiczności poświęconej zjawisku kultowości oraz wyłonienia rzeczy i idei kultowych. Zostaną one wyłonione w procesie partycypacyjnym wraz z publicznością oraz zaprezentowane na wystawach, którym towarzyszyć będzie specjalny program działań edukacyjnych.
Projekt jest pomysłem na zwrócenie uwagi publiczności na ciekawy i angażujący obszar rzeczywistości, jakim jest kultowość i przełomowość pewnych zjawisk kulturowych, który podlega badaniom etnograficznym, a nie jest jednoznacznie kojarzony z tradycyjną etnografią. Więcej: TUTAJ.
Projekt „Rzeczy kultowe” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Edukacja kulturalna” na lata 2018-20 oraz współfinansowano przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
JK