Logo

Trade marketing

6 sposobów na skuteczny trend-scouting* w branży POS | ATS Display

Projektowanie materiałów POS to proces, który rozpoczyna się od konceptu. O ile klient nie ma pełnego briefu rozwiązania POS, to zespół projektowy nierzadko potrzebuje inspiracji, która pozwoli im stworzyć rozwiązanie innowacyjne i spójne z komunikacją danej marki. Skąd zatem czerpać wiedzę o najnowszych trendach i jak zostać trendsetterem w branży?

1 / Globalne trendy i ich adaptacja
Naukowcy i ekolodzy przewidują, iż w ciągu 30 lat w morzach będzie więcej plastiku niż ryb. Świadomość tego zjawiska dociera do decydentów największych marek, które wdrażają w swojej strategii politykę zrównoważonego rozwoju. Jaka płynie z tego rada dla firm z branży POS? W naturalny sposób projektowanie z użyciem materiałów biodegradowalnych, takich jak drewno czy sklejka. Na rynku jest ich coraz więcej, a duże marki chętnie uwiarygadniają swój ekologiczny przekaz prezentując produkty na materiałach POS wykonanych z surowców naturalnych. Inny globalny marketingowy trend – customizacja, także ma swoje odzwierciedlenie w branży B2B. Klienci nie oczekują dziś standardowych rozwiązań, a takich, które będą innowacyjne w kontekście komunikacji ich marki. To z pozoru banalne, ale w designie wyjątkowo wymagające założenie.

2 / Targi branżowe – czyli poszerzaj horyzonty bez względu na lokalizację
Otwarty umysł to przede wszystkim umiejętność obserwacji. W przypadku branży POS, warto zwracać uwagę na trendy w architekturze, wnętrzarstwie, wzornictwie, technologiach produkcji, a także w samej reklamie i mieć przy tym świadomość zachodzących zmian. Nie chodzi tu jednak o naśladownictwo. – Profesjonalny projektant materiałów POS to taki, który na bazie doświadczenia oraz inspiracji stworzy własny, nieszablonowy przekaz, w naszym przypadku wdrażany w punkcie sprzedaży. Dlatego nasi pracownicy regularnie odwiedzają europejskie targi nie tylko branży POS, ale też komunikacji wizualnej czy z zakresu designu. To pozwala naszej firmie być na czasie z trendami i wytyczać nowe kierunki w ramach naszej działalności – podkreśla Adam Stankiewicz, Sales Director i współwłaściciel ATS Display, firmy projektującej i produkującej materiały POS.

3 / Wpływ technologii produkcyjnych na design
Rozwój technologii wpływa dziś znacząco na proces designu. Dawniej, aby wykonać oznakowanie na drewnie potrzebne było dłuto – dziś do dyspozycji mamy nowoczesne urządzenia laserowe, a do obróbki wszelkich surowców używa się maszyn CNC. To daje znacznie większą swobodę projektantom, szczególnie w zakresie rozwiązań przeznaczonych do produkcji masowej. Dlatego zadaniem każdej kreatywnej firmy z branży POS jest śledzenie trendów w obszarze rozwoju nowoczesnego zaplecza parku maszynowego. Podobnie jest w zakresie rozwiązań interaktywnych, które przejmują dziś najważniejszą funkcję w procesie przyciągania uwagi. Jak te rozwiązania wdrożyć do klasycznych standów zachowując DNA marki i uwypuklając komunikat? Szukanie recepty to także nierzadko rola projektanta materiałów POS. Wszystkie interaktywne rozwiązania, takie jak ramki, tablety, czujniki ruchu, głośniki kierunkowe mają kluczowe znaczenie dla końcowego efektu projektu. Dobrym przykładem jest wprowadzenie swego czasu do masowej produkcji taśm LED-owch, które pozwoliły projektantom uzyskiwać niemal dowolne kształty z użyciem światła.

4 / Badania rynku i charakterystyka punktów sprzedaży
Pisząc artykuł sponsorowany, dobry marketingowiec ma doskonałe rozeznanie odnośnie koncepcji, klimatu i segmentu docelowego czasopisma lub portalu, w którym tekst ma zostać umieszczony. Tak samo powinien postępować projektant w branży POS. Wiedząc, że jego produkt trafi do punktów premium w kanale HoReCa na rynek włoski, ciężko aby nie wiedział czym takie miejsca się charakteryzują. Jaki jest wystrój i klimat wnętrza, jaka dominuje kolorystyka – to najlepiej sprawdza się osobiście, wykorzystując wiedzę i doświadczenie związane z badaniem rynku. W dzisiejszych czasach trendy możemy też obserwować w obszarze wyposażenia niektórych sieci handlowych, w których POS-y powinny być projektowane w określonej kolorystyce lub z użyciem konkretnych surowców. Chcesz być trendsetterem? To wprowadź te zmiany zanim zrobią to Twoi klienci i konkurenci!

5 / Rynek i segment docelowy
Rynek oczywiście w rozumieniu kraju do którego trafiają materiały POS. Inaczej się projektuje POS-y dla greckiego klienta, inaczej te trafiające do krajów skandynawskich, gdzie ceni się prostotę i chłodną kolorystykę. Podobnie jak w przypadku całej komunikacji marketingowej – jedna strategia wprowadzana w całej Europę rzadko kiedy zda egzamin, tym bardziej jeśli mówimy o designie. Co jest dziś najważniejsze dla nastolatków albo dla pokolenia Y? Jeśli stanowią oni grupę docelową dla marki Twojego klienta, to przed przystąpieniem do realizacji projektu powinieneś znać odpowiedź na to pytanie. Znajomość zachowań grupy docelowej sprzed kilku lat nie wystarczy, bo trendy w jej obrębie zmieniają się równie dynamicznie jak cała branża marketingowa.

6 / Historia i adaptacja dawnych trendów
Trendy, tak jak historia, lubią zataczać koło. Gdyby nie było to prawdą, to nie mówilibyśmy dziś o nawiązywaniu do retro w projektowaniu. Nie stosowałoby się technologii pozwalającej na postarzanie materiałów takich jak drewno, grawer nie imitowałby dawnego rzemiosła. Niejednokrotnie widzimy w całej branży projektowej pewien eklektyzm stylowy. We współczesnej architekturze nawiązuje się do dawnych stylów, np. industrializmu. W kulturze i sztuce doceniani są artyści, którzy szczyt swoich możliwości osiągali np. w latach 60. XX wieku. Dlatego patrząc w przyszłość i chcąc wytyczać nowe ścieżki w designie, warto rozwijać wiedzę historyczną. Nigdy bowiem nie wiadomo, czy na potrzeby danej kampanii nie znajdzie się inspiracji dla danego projektu w miejscu sprzedaży, w kiedyś popularnym, a dziś zapomnianym stylu.

Wnioski nasuwają się same – projektowanie w branży POS tak jak każdy proces projektowania polega na bacznym obserwowaniu otoczenia, analizie i przetwarzaniu danych oraz wniosków w obraz. Inspiracja może pojawić się podczas wizyty na targach w benchmarkowym mieście takim jak Paryż czy Londyn, a może „przyjść” podczas oglądania filmu. Projektant profesjonalista w branży POS musi mieć oczy szeroko otwarte i otwarty umysł, zarówno na przeszłość, jak i przyszłość, nie ograniczając się w obserwacjach wyłącznie do branży, w której funkcjonuje.

*poszukiwanie trendów

www.atsdisplay.com

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.