Tikkurila to marka, która zaprasza do eksperymentowania z kolorem, wskazuje ciekawe rozwiązania, a jednocześnie stara się wyznaczać trendy w aranżacji wnętrz. O tym, w jaki sposób poprzez kolory można budować siłę marki opowiada Małgorzata Skąpska, kierownik ds. komunikacji marketingowej i PR Tikkurila Polska.
W ostatnich latach tematyka aranżacji wnętrz zyskuje na popularności, nie brakuje więc nowych marek i pomysłów. Co robicie, by wyróżnić się na tym rynku?
Silną markę można zbudować i z sukcesem utrzymać tylko wtedy, kiedy stoi za nią naprawdę dobry produkt – sprawdzony, wysokiej jakości, funkcjonalny. Takie właśnie są nasze farby. Dzisiejsze rynkowe realia są jednak bardzo konkurencyjne, jesteśmy bombardowani reklamami na każdym kroku – trzeba więc mieć coś jeszcze, co przyciągnie klientów i pozwoli wyraźnie odznaczyć się na tle innych. Dlatego w przypadku marki Tikkurila stawiamy na bogate doświadczenie i sprawdzone skandynawskie rozwiązania, pokazując jednocześnie siłę i piękno kolorów, które inspirują do wnętrzarskich zmian. Szczególnie, że mamy w tym zakresie wiele do zaoferowania – nasze farby mogą być bowiem barwione na ponad 13 tys. odcieni. Dodatkowo w asortymencie posiadamy wiele innych produktów o wyjątkowych właściwościach użytkowych, co przekłada się na niemal nieograniczone możliwości aranżacyjne. Zachęcamy więc klientów do zabawy kolorem, wskazujemy ciekawe rozwiązania, ale też chcemy wyznaczać trendy w zakresie aranżacji wnętrz.
Na jakie kanały stawiacie przede wszystkim w Waszej komunikacji?
Komunikacja z potencjalnymi klientami musi uwzględniać fakt, że z roku na rok żyje się coraz szybciej, w biegu. Zamiast czytać, wolimy oglądać, bo taka forma jest dla nas bardziej przystępna. W przypadku marek wnętrzarskich, dla których obraz od zawsze stanowił ważny model przekazu, bardzo wdzięcznym kanałem komunikacji naturalnie stały się zatem media społecznościowe. Jesteśmy więc silnie obecni w świecie social media. O marce Tikkurila opowiadamy za pośrednictwem popularnych w Polsce serwisów, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube. Mamy bardzo dużo własnych, atrakcyjnych materiałów – przede wszystkim zdjęciowych – które możemy prezentować szerokiemu gronu użytkowników tych portali. Idziemy też o krok dalej. Chcąc pokazać szerokie możliwości, jakie dają nasze farby, prowadzimy autorskiego bloga pod nazwą Tikkurila Potęga Kolorów, starając się inspirować konsumentów do eksperymentowania i zabawy z kolorami, podpowiadać nieoczywiste, ale proste rozwiązania i zachęcać do rozmaitych zmian w domowych wnętrzach. Uczymy też, jak wykonać je samodzielnie. Współpracujemy również z blogerami, by szerzej docierać z informacjami o naszych produktach i dzielić się pozytywnymi doświadczeniami. Jesteśmy poza tym obecni m.in. w telewizji i radiu, nie zapominamy też o bezpośrednim kontakcie z klientami.
Jakie miejsce w Waszych social mediach zajmują influencerzy? Jakie korzyści czerpiecie ze współpracy z nimi? Jak dobieracie blogerów, których zapraszacie do prezentacji produktów?
Influencerzy to z jednej strony sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki w świecie online, ale też budowanie jej wiarygodności wśród internautów. Jednak, by osiągnąć taki efekt, trzeba z uwagą dobierać osoby do współpracy. Oczywiście analizujemy zasięgi potencjalnych partnerów, by mieć pewność, że z ich pomocą dotrzemy do interesującej nas grupy odbiorców. Ale blogerzy, których zapraszamy do wspólnych kampanii, przede wszystkim powinni wyznawać podobną stylistykę, jaką prezentuje marka. To absolutna podstawa, jeśli chcemy, by współpraca była wiarygodna. W tym kontekście zależy nam także na tym, by wcześniej mieli okazję przetestować nasze produkty i dopiero potem mogli je z czystym sumieniem polecać swoim czytelnikom. Wychodzimy z założenia, że tylko taka autentyczna współpraca ma szanse przynieść realne korzyści marce. Jej efektem są bowiem rzetelne referencje, a najczęściej także przepiękne zdjęcia, które później możemy prezentować również w swoich kanałach.
W jakiej formie prowadzicie komunikację poprzez tradycyjne media?
Chętnie angażujemy się choćby w ciekawe telewizyjne formaty wnętrzarskie, które są spójne z wartościami, jakie stoją za naszą marką. W zeszłym roku Tikkurila była obecna w programie „Postaw na kolor”, gdzie projektant wnętrz Sławomir Klimek pokazywał, jak poprzez dobór kolorów można ożywić nudne wnętrza i dodać im wyrazu. Co więcej, Tikkurila w roli sponsora współtworzyła program „Domy przyszłości”, w którym prezentowane były najbardziej oryginalne i nowatorskie projekty domów jednorodzinnych. Ich wyjątkowość nie tkwiła w kwotach, jakie na nie przeznaczono, ale w nieszablonowych rozwiązaniach i śmiałych wizjach projektantów. Taka jest właśnie Tikkurila – odważna, kreatywna, inspirująca. W tym roku z kolei współpracujemy przy trzecim sezonie popularnego wnętrzarskiego programu „Domowe Rewolucje” prowadzonego przez Dorotę Szelągowską. W każdym odcinku znana projektantka przeprowadza niezwykle pomysłowe metamorfozy niefunkcjonalnych mieszkań, używając do nich naszych farb.
W ostatnim czasie uruchomiliście w Warszawie showroom marki Tikkurila. Co to za miejsce?
Warszawski showroom, otwarty we wrześniu 2017 roku, to pierwszy taki nasz koncept w Polsce. Jest to niezwykle kolorowe miejsce na mapie Warszawy, gdzie na żywo prezentujemy niebanalne dekoratorskie triki i inspirujące rozwiązania przeniesione z kart katalogów, dzięki którym można wykreować wyjątkowe, a jednocześnie w pełni funkcjonalne wnętrza. Stworzone tu ekspozycje stanowią najlepszy dowód na to, że czasem wystarczą drobne zabiegi, jak nietuzinkowy kolor czy oryginalny dodatek, by aranżacja nabrała zupełnie nowego charakteru. To przestrzeń pełna wnętrzarskich pomysłów, w której klienci mogą obejrzeć przykłady wykorzystania farb i innych produktów naszej marki w praktyce. Wielu z nich, dopiero widząc takie prawdziwe wnętrza przekonuje się, że naprawdę nietrudno jest przeprowadzić metamorfozę swojego mieszkania tak, by odpowiadało naszym potrzebom, a do tego pozostawało w zgodzie z dekoratorskimi trendami.
No właśnie: „trendy” – to słowo klucz w biznesie związanym z kolorami, gdzie trzeba nieustannie analizować to, co jest na czasie. W jaki sposób w przypadku Waszej marki dobierane są kolory do wnętrzarskich kolekcji? Kto za nimi stoi i czym w szczególności się kieruje?
Tworząc kolekcje kolorystyczne współpracujemy ze znanymi architektami, projektantami wnętrz czy analitykami trendów, głównie ze Skandynawii, bo z jednej strony Polacy kochają skandynawski styl, z drugiej stąd właśnie wywodzi się nasza marka. Jest to zatem dla nas naturalny wybór. Przygotowując paletę na 2018 rok zaprosiliśmy znane w świecie dizajnu osobistości, jak Susanna Vento, Laura Raiha czy wielokrotnie nagradzana trendsetterka Nina Bruun, by pomalowały swoje wnętrza farbami Tikkurila i podzieliły się z nami uzyskanymi efektami. Z Niną Bruun nawiązaliśmy też szerszą współpracę. Projektantka wnętrz specjalnie dla nas opracowała Dziennik Koloru w formie
moodboardów, dzieląc się swoimi inspiracjami.
A jak to wygląda, jeśli chodzi o propozycje na kolejny rok?
W gronie ekspertów, którzy tworzyli najnowszą kolekcję Tikkurila na 2019 rok, również znalazła się osoba, która zajmuje się analizą trendów – Susanna Björklund. Kilkuosobowe jury kolorem roku ogłosiło energetyczny róż Flamingo, który doskonale odzwierciedla moc barw. Jest on odpowiedzią na obecny w codziennym życiu niepokój i szaleńcze tempo dzisiejszego świata. Jednocześnie ma być symbolem otwartości na nowe idee i zachęcać do tego, by nie bać się odważnych pomysłów we wnętrzach. Cała kolekcja to szesnaście odcieni, z użyciem których można stworzyć wiele ciekawych aranżacji. Nie tylko „bezpiecznych”, zgodnych z uniwersalnymi zasadami kolorystycznymi, ale też bardziej nieoczywistych, ekstrawaganckich. Taka też będzie nasza komunikacja na nadchodzący rok. Jak to powiedziała Iris Apfel, „więcej znaczy więcej”.
Rozmawiała Magdalena Wilczak
Małgorzata Skąpska – Kierownik ds. Komunikacji Marketingowej i PR Tikkurila Polska. Doświadczony marketingowiec, od lat jest zaangażowana w tworzenie wizerunku i umacnianie pozycji rynkowej marek farbiarskich z portfolio spółki Tikkurila Polska. Absolwentka Politechniki Szczecińskiej i London School of Public Relations.
Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.