Logo

Marketing MIX

Zrównoważony biznes firmy Unilever

Unilever podsumowuje osiem lat realizacji Unilever Sustainable Living Plan. W tym czasie udało się osiągnąć wiele. 13 marek Unilever posiada certyfikaty Cruelty Free, a na każdej herbacie Lipton i Saga widnieje oznaczenie Rainforest Alliance. Aż 48% produktów spełnia najwyższe standardy żywieniowe. Ze swoimi programami pomocowymi i edukacyjnymi w zakresie higieny Unilever dociera do 1,24 miliarda ludzi na całym świecie. Kluczowa jest również współpraca z innymi podmiotami, której efektem jest między innymi podpisany 16 kwietnia „Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych”.

Problem zanieczyszczenia środowiska jest zjawiskiem trudnym i złożonym. Zrównoważony rozwój wymaga zarówno określenia długoterminowej strategii, jak i szybkich, gotowych rozwiązań. Od ośmiu lat Unilever realizuje założenia Unilever Sustainable Living Plan. Działania oparte są na wykorzystywaniu nowych technologii, tworzeniu lepszych modeli biznesowych, a przede wszystkim na transformacji sposobu myślenia o ochronie środowiska. Firma wdraża innowacyjne rozwiązania, które ograniczają problem odpadów z plastiku, zużycia wody, społecznych nierówności i dostępu do żywności.

– Wspólne tworzenie modelu zrównoważonego życia („Making Sustainable Living Commonplace”) pozostaje naszym celem jako firmy na przykładzie firmy Unilever chcemy pokazywać siłę stosowania dobrych praktyk w biznesie.  Coraz więcej naszych marek swoimi działania wywiera pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Takie działania są zgodne z oczekiwaniami naszych pracowników i klientów. Nie stawiamy realizacji tych celów przed uzyskiwaniem dochodów – to nasze cele napędzają zyski firmy – podkreśla CEO Unilever Alan Jope.

Przełomowe kroki w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym dla tworzyw sztucznych

Unilever jako międzynarodowy producent towarów jest świadomy negatywnego wpływu plastiku na środowisko. W tym celu firma prowadzi szereg badań, dzięki którym wprowadzane są innowacyjne rozwiązania technologiczne i modele biznesowe. Nowa strategia dotycząca opakowań polega na trzech wariantach: stosowania mniej plastiku, używania tworzyw opartych o recykling lub wręcz całkowitej rezygnacji z plastiku w niektórych obszarach.

Ponadto, Unilever zobowiązał się do przejścia na model biznesowy oparty na gospodarce o obiegu zamkniętym. W Indonezji prowadzone są badania nad przełomową technologią wielowarstwowych tworzyw. Celem eksperymentu jest umożliwienie wielokrotnego użycia plastikowych saszetek poprzez ułatwienie procesu ich recyklingu. 

Kolejnym krokiem jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań biznesowych. W styczniu 2019 roku Unilever ogłosił partnerstwo z Loop. Ich działania opierają się na nowej technologii zakupów, która przeciwdziała marnowaniu się towarów. Produkty są wysyłane bezpośrednio do konsumentów,
a następnie puste opakowania są zwracane i uzupełniane. Niektóre marki Unilevera opracowały nowe formaty produktów, jak na przykład dezodoranty w sztyfcie  do wielokrotnego napełniania i tabletki do zębów zamiast pasty w tubce.

16 kwietnia 2019 Unilever podpisał Deklarację powołania Polskiego Paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Sygnatariuszami dokumentu są liderzy rynku wprowadzający produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych, firmy związane z łańcuchem wartości opakowań, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Celem Paktu jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce. Współpraca będzie opierała się na promocji dobrych praktyk i zachęcaniu innych firm do działania w tym zakresie. Partnerzy zobowiązali się do końca 2019 roku stworzyć Mapę Drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w Polsce.

Sprostanie wyzwaniom związanym ze zużyciem wody

Unilever nieustannie promuje zachowania mające na celu ograniczenie zużycia wody wśród swoich klientów. Przykładem jest innowacyjny spray do toalet Domestos Flush Less, który dezynfekuje i eliminuje nieprzyjemne zapachy bez konieczności spłukiwania. Nowy produkt pomoże zaoszczędzić około 9 litrów wody przy każdym sprzątaniu. To nowatorskie i proste rozwiązanie może wywrzeć duży wpływ na regiony o ograniczonej ilości wody.

Nowa seria kosmetyków Love Beauty and Planet oparta jest na innowacyjnej technologii, dzięki której cząsteczki odżywki do włosów szybko się rozpadają i szybciej spłukują. Takie rozwiązanie skraca czas kąpieli i oszczędza zużycie wody.

Działania na rzecz polepszenia warunków życia 

Unilever jako społecznie odpowiedzialna firma dostrzega problemy lokalnych społeczności. Bazując na autorskim modelu Shakti, firma wspiera drobnych przedsiębiorców na rozwijających się rynkach. Dzięki dzieleniu się innowacjami w zakresie e-handelu i e-commerce, Unilever wpływa na wzrost dochodów sprzedawców.

Jednym z działań Unilever jest partnerstwo z Mastercard w Kenii. Inicjatywa Jaza Duka pomaga digitalizować procesy zakupu, dostaw i sprzedaży towarów, jednocześnie ułatwiając uzyskanie kredytów bankowych. Dzięki temu sprzedawcy mają lepszą kontrolę nad zapasami i mogą odpowiadać na potrzeby klientów. Kolejnym przykładem jest działające w Rwandzie partnerstwo Transform. W jego ramach stworzono platformę handlu elektronicznego Kasha opartej na nowatorskim systemie dystrybucji, który umożliwia sprzedaż i wysyłkę zdrowotnych i pielęgnacyjnych produktów dla kobiet. Dzięki takim działaniom Unilever wzmacnia pozycje kobiet w lokalnych społecznościach i umożliwia im rozwój.

Wykorzystanie mocy roślin do zdrowej diety

Unilever poczynił postępy w zmianie składu oferowanych produktów, tak aby zmniejszyć ilość soli, cukru i tłuszczu. Już 48% oferowanych produktów spełnia najwyższe standardy, w oparciu o uznane na całym świecie wytyczne żywieniowe. Unilever poszerzył też asortyment produktów wegańskich. Marki takie jak Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum i Breyers zwiększyły swoją ofertę o lody nowej receptury, bez zawartości mleka.  

Jeszcze więcej do zrobienia

Unilever Sustainable Living Plan wciąż jest wdrażany. Przykładem na jego działanie jest fakt, że ilość odpadów wytwarzanych przez konsumentów produktów koncernu zmniejszyła się o 31% od 2011 roku. Najszybsze postępy następują w obszarach, na które firma ma bezpośredni wpływ, takich jak projektowanie opakowań i zmniejszenie odpadów wytwarzanych na etapie produkcji. Nie ulega wątpliwości, że jeszcze wiele zostało do zrobienia. Jednak raport z realizacji Unilever Sustainable Living Plan napawa optymizmem, a koncern nie zwalnia tempa i stawia kolejne kroki ku realizacji celu jakim jest zrównoważony rozwój biznesu.

Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć: TUTAJ.

JK