Z Magdaleną Owczarską, CMO firmy CiTRON Group rozmawiamy o tegorocznym jubileuszu, początkach działalności, ofercie Smart Collection i atrakcyjności polskiego rynku upominków reklamowych.
CiTRON Group istnieje na polskim rynku od 2004 roku. Jakie były początki i jak byście podsumowali minione 15 lat?
Początki naszej działalności wspominam z olbrzymim sentymentem. Nasza pierwsza siedziba mieściła się w garażu. Całą firmę tworzyło kilka osób, a każde z nas pełniło rolę handlowca, kierowcy czy magazyniera. Początkowo zajmowaliśmy się jedynie produkcją smyczy reklamowych, jednak mając świadomość ograniczonego rozwoju firmy bazującej tylko na jednym produkcie, szukaliśmy nowego asortymentu. W 2005 roku rozpoczęliśmy import pamięci USB, które jak się później okazało stanowiły niszę na rynku upominków reklamowych.
Byliśmy pierwszą firmą w Polsce wystawiającą się na targach reklamowych z pamięciami USB. Pamiętam ówczesną reakcję klientów, którzy nie mieli pojęcia czym jest pen-drive i mylili ten przedmiot z zapalniczkami reklamowymi. Taki był początek CiTRON-a. Kolejne lata to praca nad budowaniem oferty, pozyskiwaniem kolejnych rynków zbytu, budowanie stanów magazynowych aż po stworzenie parku maszynowego i produkcję. Dzisiaj firma liczy około 40 osób, główna siedziba wraz z linią produkcyjną mieści się w Warszawie. Nasze stany magazynowe to ok. 150 000 produktów począwszy od pendrive-ów po głośniki czy akcesoria elektroniczne.
Specjalizujecie się w produkcji pamięci USB z logo. Czym jeszcze zajmuje się firma, jak wygląda Wasza oferta?
Znakomitą część oferty nadal stanowią pamięci USB, mamy ponad 30 modeli USB dostępnych na stanie magazynowym, każdy w wielu wersjach kolorystycznych i różnych pojemnościach. Jednak od kilku lat istotną kategorię sprzedażową stanowią power banki czy upominki z PVC w kształcie wybranym przez klienta na zamówienie. W tym roku również rozszerzamy ofertę o tzw. Smart Collection.
Czym dokładnie jest Smart Collection?
To nowoczesne nie tylko w designie, ale również użytkowaniu upominki elektroniczne tj. głośniki, słuchawki, power banki z wbudowaną pamięcią USB i wiele innych. Znaczna ich część łączy się z urządzeniem mobilnym użytkownika poprzez bluetooth. To nowy projekt, który nadal finalizujemy, natomiast w najbliższych miesiącach będziemy w pełni gotowi, aby wyjść z nim do naszych klientów.
Słuchawki, model SC67.
Jak na przestrzeni tych lat zmieniało się Wasze podejście do marketingu i działań promocyjnych?
Początkowo produkt sprzedawał się sam, ponieważ na rynku był na niego większy popyt niż podaż. Z czasem wdrożyliśmy działania marketingowe takie jak: promocja w Internecie czy prasie branżowej, targi, spotkania z klientami. Do dziś realizujemy te działania zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Posiadamy siedzibę w Hiszpanii i łącznie obsługujemy ponad 1500 klientów w 36 krajach.
W ramach CiTRON Group funkcjonują dwie marki: CiTRON European USB Warehouse i PVC Factory. Czym się od siebie różnią?
Tak to prawda, CiTRON European USB Warehouse to działalność mająca na celu sprzedaż pamięci USB, power banków, głośników czy słuchawek, które produkujemy w Polsce lub posiadamy je na stanie magazynowym. Są to produkty, które jesteśmy w stanie dostarczyć wraz z brandingiem do naszych klientów w kilka dni.
PVC Factory to natomiast polska produkcja pamięci USB, breloków, magnesów i innych przedmiotów wykonywanych z PVC na zamówienie klientów w indywidualnie zaprojektowanym kształcie.
Jak widać CiTRON cały czas idzie do przodu, jakiś czas temu powstał nowy koncept Pozytywnie Promocyjni i dołączyliście do niego. Jak oceniacie tę inicjatywę?
Jestem bardzo pozytywnie nastawiona do tego pomysłu. Dla nas to niewątpliwie kolejny kanał dystrybucji. Uważam, że za sukcesem firm czy takich inicjatyw stoją odpowiedni ludzie. Ze względu na lidera projektu Pozytywnie Promocyjnych, czyli Tomka Przewoźnika, wierzę w jego powodzenie.
Jak z Waszym międzynarodowym doświadczeniem oceniacie rodzimy rynek artykułów promocyjnych? W jakim kierunku będzie się rozwijał?
Polski rynek upominków reklamowych jest bardzo atrakcyjny w porównaniu z innymi karajami UE. Koszty prowadzenia biznesu u nas w porównaniu do naszych zachodnich sąsiadów nadal są niższe, co oczywiście przekłada się na konkurencyjność produktów sprzedawanych przez nasze podmioty. Myślę, że od kilku lat możemy zaobserwować tendencje personalizowanych upominków reklamowych, mam tu na myśli produkty wyjątkowe w swoim designie, tworzone na indywidualne zamówienie klienta, tj. pamięci USB w kształcie na zamówienie.
Czy artykuły promocyjne będą zwiększały swój udział w budżetach reklamowych?
Upominki reklamowe mają dość stabilną pozycje w budżetach reklamowych, nie wydaje mi się, aby w najbliższym czasie ich pozycja była zagrożona lub wyjątkowo znacząco wzrosła. Rośnie natomiast liczba podmiotów korzystających z tego nośnika reklamy, przede wszystkim mam na myśli mały i średni biznes, który nie jest zainteresowany ATL-em.
Jakie są plany na nadchodzące lata? Szykują się nowości, jakieś zmiany?
Niestety, odpowiedź na pytanie o strategie rozwoju muszę przemilczeć, pozostaje mi jedynie zaprosić czytelników OOH magazine na wrześniową edycję targów FestiwalMarketingu.pl, na której zaprezentujemy efekty naszych działań.
Rozmawiała Magdalena Wilczak
Magdalena Owczarska – Od 2005 roku współwłaścicielka firmy CiTRON Group. Wiceprezes Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych w latach 2010-2018. Od 2018 r. właścicielka firmy MOdesign, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz. Absolwentka programu Chartered Institute of Marketing (CIM). Ukończyła Wyższą Szkołę Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej, oraz Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Prywatnie mama trójki dzieci, miłośniczka podróży oraz architektury wnętrz.
Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.